مسعود شهرجردی روز گذشته چهارشنبه 15 مردادماه در کارگروه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی فرد متخصص فلوشیپ ناباروری که بومی هم باشد ندارد و در این حوزه استان با کمبود متخصص مواجه است که به منظور حل این معضل جهاددانشگاهی آمادگی دارد تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به صورت بورسیه دانشجویی همکاری کند.

وی افزود: استان مرکزی از داشتن داروخانه تخصصی درمان ناباروری نیز محروم است که این فقدان سبب شده بیماران داروهای خود را از تهران و قم تهیه کنند که جهاددانشگاهی در جهت راه اندازی این داروخانه نیز آمادگی لازم را دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: آیین نامه اهدای جنین و تخمک برای کمک به زوجین نابارور نیازمند بازنگری است چراکه این مهم در استان در حال تبدیل شدن به معضل اجتماعی است.

شهرجردی اضافه کرد: استان مرکزی در بحث درمان ناباروری جزو استان های پیشرو است و سه مرکز در استان فعال هستند، متاسفانه میانگین ناباروری در کشور افزایش زیادی داشته که این افزایش مربوط به مسائل اجتماعی، زیست محیطی و ... است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به پیشگیری در کنار درمان، بیان کرد: در حال حاضر تمام مراحل درمان ناباروری که در سطح کشور و کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، در سطح استان قابل انجام است و هیچ نیازی به ارجاع بیمار به مراکز خارج از استان نداریم و سالانه حدود ۱۷ هزار خدمت در سطح استان ارائه می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: تقریبا بیش از ۹۰ درصد امکانات و تجهیزات مراکز درمان ناباروری وارداتی هستند که افزایش قیمت ارز، شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب افزایش زیاد هزینه های درمان ناباروری در مراکز شده و این افزایش هزینه ممکن است در کیفیت خدمات اثرگذار بوده و در آینده این مراکز را به سمت ورشکستگی سوق دهد. استفاده از مواد بی کیفیت ممکن است شانس فرزند دار شدن برای یک خانواده را از بین ببرد.