علیرغم مشکلات مالی واضحی که بسیاری در صنعت نفت با آن مواجه شده اند، تاجران نفت، شرکت های نفت بین المللی، شرکت های کشتیرانی، شرکتهای خط لوله یا حتی شرکت های کوچک نفتی با انواع طوفان ها در بازار نفت دست و پنجه نرم می‌کنند. در مورد شرایط نامناسب بسیاری از قدرتهای نفتی مثل آرامکوی عربستان و تعدیل نیروهای اخیر بارها صحبت شده است. در اینجا می خواهیم به برخی دیگر از بازیگران بازار نفت و شرایط آنها نگاهی بیندازیم.

عمان

شاید تحلیلگران نقش عمان را یک میانجی در یک منطقه بی‌ثبات در نظر بگیرند ولی عمان خودش در مشکلات مالی فراوانی قرار دارد. در واقع عمان یکی از آسیب پذیر ترین کشور ها در برابر نوسانات قیمت نفت است. حداقل قیمتی که عمان برای متعادل نگه داشتن بودجه خود برای نفت نیاز دارد 82 دلار در هر بشکه است. درآمدهای نفتی حدود دو سوم کل بودجه عمان را در 2020 تشکیل می دهد که بر اساس نفت بشکه ای 58 دلار بسته شده است و حالا عمان نیاز به کمک مالی از طرف سایر کشورهای خلیج فارس دارد.

آنگولا

آنگولا به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت آفریقا وابسته به درآمدهای نفتی است. نفت 90 درصد کل درآمد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.درآمد صادرات نفت آنگولا در ماه مه نسبت به ماه قبل از آن تقریباً نصف شده است.

نیجریه

بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا با یک بحران نفتی مواجه شده است. تولید کنندگان مستقل نفت حدود یک پنجم تولید نفت نیجریه را در اختیار دارند که به حدود 400 هزار بشکه در روز می رسد. این تولید کنندگان مستقل حالا با مشکل مواجه شده اند چون اکثر آنها سرمایه هایشان را شش سال پیش خریداری کردند یعنی وقتی که قیمت نفت حدود 100 دلار در هر بشکه بود. شرکت ملی نفت نیجریه از تمام شرکا و عرضه کنندگان خواسته هزینه های خود را 30 تا 40 درصد پایین بیاورد تا از صنعت نفت آن حمایت شود. نیجریه حالابه خاطر هزینه‌های بالای پالایشگاهی و سطح بالای فساد دولتی، به نفت 144 دلار در هر بشکه نیاز دارد تا بتواند بودجه خود را متعادل نگه دارد.

ونزوئلا

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را دارد ولی تولید آن به تنها یک چاه نفتی محدود شده است و میلیاردها بشکه دست نخورده باقی مانده اند.علاوه بر تحریم‌های فلج کننده آمریکا بر صادرات نفت ونزوئلا ،تولید نفت این کشور هم تا 570 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بحرین

بحرین هم در لیست کشورهایی قرار دارد که سقوط قیمت نفت به آن آسیب رسانده است. البته نقش بحرین به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی عربستان باعث می‌شود در صورت مواجهه با مشکل از طرف این کشور حمایت شود، ولی بحرین حالا به نفت 96 دلار در هر بشکه برای متعادل نگه داشتن بودجه خود نیاز دارد.

بریتیش پترولیوم

شرکت بزرگ نفتی بریتیش پترولیوم با اعلام تعدیل نیروی ده هزار نفری که 15 درصد نیروی کار آن را تشکیل می دهد، بازار را شوکه کرد. این شرکت بزرگ علاوه بر از دست دادن نیروی کار خود اعلام کرد 17.5 میلیارد دلار از سرمایه های نفت و گاز آن کاهش یافته است.

عراق

عراق هم مانند ونزوئلا حتی قبل ازسقوط قیمت نفت با مشکلاتی مواجه بود. ناآرامی های سیاسی، نبود بودجه 2020، همه گیری ویروس‌کرونا و کسری 20 میلیارد دلاری  برخی از مشکلات بی‌انتهای عراق است. عراق نمی تواند در ماههای ژوئن و جولای میلیاردها دلار از دستمزدهای عمومی خود را پرداخت کند و باید با تعهد خود به قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس هم دست و پنجه نرم کند.

تولید نفت عراق از 4.57 میلیون بشکه در روز در ماه مارس به 4.165 میلیون بشکه در روز در ماه مه کاهش یافته است.عراق سعی می کند با نفت 60 دلار در هر بشکه بودجه خود را متعادل نگه دارد.