وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب سفری دو روزه به ترکیه، وارد فرودگاه استانبول شد.

محمدجواد ظریف در دومین سفر بین المللی پس از فروکش کردن نسبی شیوع کرونا، با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای دیدار و درباره روابط دوجانبه، تحولات جهانی و منطقه‌ای گفتگو خواهد کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ظریف پس از ترکیه، عازم روسیه خواهد شد.

مصاحبه با وزیرامورخارجه کشورمان در بدو ورود به ترکیه

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دنیای کنونی در یک زمان انتقالی به سر می‌برد و این انتقال که از سی سال قبل آغاز شده به سمت پسا غربی شدن می‌رود.

محمد جواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه استانبول در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: تحولاتی که از گذشته هم آغاز شده بیانگر این است که همه این تحولات نه به سمت غرب می‌رود و نه غرب نقش محور در همه تحولات ایفا می‌کند.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به شرایط اخیر کرونا و اعتراضات ضد نژاد پرستی در آمریکا افزود: این تحولات یک انقلاب جدید نیست بلکه روند انتقالی از غرب را تشدید کرده است.

وی گفت: هم اکنون همه کنشگران در دنیا در حال طراحی و محاسبه سمت و سوی جریانات هستند چرا که محاسبه غلط و طراحی اشتباه می‌تواند خطرات جدی و طراحی صحیح بر اساس محاسبه درست می‌تواند کشور‌ها را جلو بیندازد.

ظریف در ادامه با بیان اینکه تقویت روابط با همسایگان از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است گفت: بعد از سفر به سوریه در شرایط کرونا، تصمیم گرفتیم سفر به ترکیه و دیگر همسایگان از جمله روسیه در اولویت باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به روابط خوب و تنگاتنگ ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف افزود: این روابط نیاز به مشورت‌های مستمر دارد که به علت شیوع کرونا به تاخیر افتاده بود هر چند ارتباطات در سطح سران و وزرا از طریق تلفن ادامه داشت.

وی گفت: ضروری دیدیم که در شرایط نسبی پسا کرونا و برای تقویت روابط در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و مسائل منطقه‌ای که دو کشور در آن نقش به سزایی دارند ملاقات و مشورت‌ها را از سر بگیریم.

ظریف تصریح کرد: ایران و ترکیه نقش بسیار مهمی در سوریه در چارچوب آستانه داشته و دارند. همینطور تحولات دیگری هم در منطقه خلیج فارس، هم در آفریقا در لیبی اتفاق افتاده که نیاز هست ما با دوستان ترکیه ی مان با هم گفتگو داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش خطرناک آمریکا در داخل و خارج از شورای امنیت و تهدید آمریکا علیه ناوبری و کشتیرانی بین المللی بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و مشورت مقامات دو کشور ایران و ترکیه در رویارویی با این تهدید‌ها تاکید کرد.