مایک پمپئو روز پنج‌شنبه پس از آزادی مایکل وایت از زندان ایران که به دلایل امنیتی و داشتن شاکی خصوصی متهم شده بود، در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما یکی دیگر از آمریکایی‌ها را به خانه آوردیم.

وی با این ادعا که «مایکل وایت، بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که به صورت اشتباه در ایران به مدت حدود 2 سال بازداشت شده بود، آزاد شده است»، افزود: اکنون او در راه بازگشت به آمریکا است، جایی که انتظار می‌رود به خانواده‌اش بپیوندد.

وزیر خارجه آمریکا از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپاسگزاری کرد که برای آزادی وایت با ایرانی‌ها مذاکره کرده است و گفت: من از دولت سوئیس و فعالیت دیپلمات‌هایمان در تسهیل این موفقیت دیپلماتیک قدردانی می‌کنم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت گفته بود: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

وی ادامه داد: همزمان با آزادی وایت، دکتر مجید طاهری که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود، حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرد و از زندان آزاد شد.

پمپئو ادامه داد: در حالیکه ما از اقدام سازنده ایران در این زمینه خرسندیم، کارهای زیاد دیگری باقی است. ایالات متحده تا آوردن همه آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران و سراسر جهان به خانه‌ای که دوستش دارند، آرام نخواهد گرفت.

وی در این بیانیه بدون اینکه اشاره‌ای به ایرانیانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در ایالت متحده گروگان گرفته شده‌اند، خواستار آزادی سایر بازداشت شدگان ایرانی-آمریکایی از ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا که در 2 سال گذشته نشان داد مسیر دیپلماسی را برنمی‌تابد و تنها مشتاق اعمال سیاست تروریسم اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی علیه مردم ایران است، برخلاف اظهارات مکرر مقامات ایران، بار دیگر خواستار پاسخگویی کامل تهران درباره سرنوشت رابرت لوینسون مامور بازنشسته پلیس فدرال آمریکا شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پی آزادی دو زندانی ایرانی و آمریکایی گفت: گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از آنها اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.