وزیر دارایی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور در ماه های مارس و آوریل 150 میلیارد ریال (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت کرده و به تامین هزینه های صندوق سرمایه گذاری عمومی اختصاص داده است.

 بر اساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان، ذخایر خارجی این بانک در ماه مارس حدود 27 میلیارد دلار به صورت ماهانه کاهش یافت و به 464.5 میلیارد دلار رسید. آمار ماه آوریل هنوز در دسترس نیست.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان طی بیانیه ای گفت انتقال پول به صندوق سرمایه گذاری عمومی به صورت کاملاً استثنایی انجام شده است.

 وی اضافه کرد که دولت 15 میلیارد دلار در ماه مارس و 25 میلیارد دلار در آوریل به صندوق سرمایه گذاری عمومی انتقال داده است و انتظار می رود ذخایر خارجی در ماه آوریل به همان اندازه ماه قبل از آن کاهش یابد.

جدان در این بیانیه اظهار داشت:« در حالی که جریان تبادلات خارجی از آغاز سال جاری میلادی در سطحی تاریخی قرار دارد، این اقدام در انتقال منابع مالی به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی باعث کاهش سرمایه های ذخایر خارجی شده و هدف از آن حمایت از طرحهای سرمایه‌گذاری است». وی اضافه کرد سرمایه گذاریهای این صندوق در اطلاعات بانک مرکزی نخواهند آمد.

 صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه دارد و سهام شرکت فناوری اوبر و شرکت خودرو های الکتریکی لوسید موتور را هم در اختیار گرفته است. این صندوق در سال جاری میلادی سهام چهار شرکت نفت بزرگ اروپا را هم خریداری کرده است. در اوایل همین ماه مشخص شد این صندوق در شرکت های بوئینگ، سیتی گروپ، فیسبوک، والت دیزنی و ماریوت هم سهام دارد.

جدان همچنین اظهار داشت دولت عربستان به طرح های توسعه ای خود برای متنوع کردن اقتصاد، افزایش رضایت عمومی و حمایت از رشد بخش خصوصی ادامه می دهد و این کار را یا از طریق بودجه عمومی و یا به وسیله صندوق سرمایه گذاری عمومی و صندوق های توسعهای انجام خواهد داد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت دنیاست در سه ماهه اول سال جاری میلادی با سقوط قیمت نفت، با 9 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد.