دکتر محمد اسماعیل اکبری با اشاره به اینکه کاهش نرخ جمعیت سبب از هم پاشیدگی جامعه می شود، افزود: کاهش نرخ جمعیت ما را با ورشکستگی و از هم پاشیدگی مواجه می کند.

وی به ویژگی های نرخ رشد مناسب جمعیت اشاره کرد و گفت: جمعیت سرمایه زا، ثروت آفرین و قدرت آفرین است و با کاهش آن افول اقتصادی جامعه قطعی خواهد بود.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اقتصاددانان ثابت کردند فرزندآوری و افزایش جمعیت، سرمایه گذاری است.

اصلاح سبک زندگی، مهمترین مولفه رفع کاهش نرخ جمعیت

اکبری ، اصلاح سبک زندگی را مهمترین مولفه کاهش نرخ جمعیت اعلام کرد و گفت: موضوع اقتصادی به تنهایی عامل کاهش فرزندآوری نیست و بسیاری از افراد ثروتمند دیرتر ازدواج می کنند و کمتر هم بچه می آورند.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی صحیح باید در جامعه ترویج داده شود، گفت: در صورت اصلاح سبک زندگی فرزند آوری افزایش پیدا می کند.

اقتصاد جامعه توسط افراد مولد می چرخد

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه، توسط افراد مولود می چرخد، افزود: هر وقت تعداد جمعیت مولد (۱۵ تا ۶۰ سال) کاهش یافت، وضعیت اقتصادی کشور نامناسب خواهد بود.

اکبری ادامه داد: ۶۶ درصد کشورهای اروپایی، ۳۸ درصد کشورهای آسیایی و در کل جهان ۲۸ درصد کشورها، برای فرزندآوری سرمایه گذاری می کنند، اما ما تقریبا هیچ کاری نمی کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نگرفتن مالیات، پرداخت هزینه فرزندآوری و ارایه آموزش فرزندان از جمله سرمایه گذاری در حوزه فرزندآوری است که توسط این کشورها انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر مردم به هر دلیل فرزندآوری مناسب نداشته باشند، حتما ضرر خواهند کرد. هر فرد سالمند ( بالای ۶۰ سال) ۸ تا ۱۰ برابر میانسال و جوان احتیاج به هزینه های سلامت دارد.

اکبری ادامه داد: ۸۰ درصد سرطان در بین سالمندان رخ می دهد و ۶۳ درصد بیماری های متابوبیک مربوط به این سن است.