دکتر فاطمه نوروزیان اظهار کرد: بازگشایی اصناف گویای اتمام دوره کرونا و بازگشت به شرایط عادی نیست و همواره باید نکات بهداشتی از جانب تمام مردم رعایت شود، باید به زندگی بهداشتی و مسئولانه و متعهدانه با کرونا عادت کنیم.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب باشگاه‌ها و مراجعه‌کنندگان به‌درستی، ضروری است اما افراد دچار بیماری‌های نقص عضو، بیماران سرطانی، دیابتی‌ها، پیوند عضوی‌ها نه‌تنها در باشگاه بلکه در هیچ مکان عمومی حاضر نشوند.

نوروزیان اظهار کرد: استفاده از ماسک و دستکش ضروری و مهم است اما استفاده صحیح از اهمیت بیشتری برخوردار است. افراد پیش از ورود به باشگاه، دستکشی که به دست داشته‌اند به سطل زباله انداخته، دست‌ها را ضدعفونی و از دستکش تمیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ماسک‌ها از عفونی‌ترین و آلوده‌ترین وسیله مورداستفاده در این روزها است، ادامه داد: متأسفانه استفاده غیراصولی سبب بدتر شدن اوضاع می‌شود، ماسک باید به‌طور کامل از زیر چانه تا بخشی از بینی و تقریباً تا نزدیک  چشم‌ها را بپوشاند، اگر ماسک برای صورتتان بزرگ است با گره زدن دو بند ماسک آن را محکم کنید. هنگام درآوردن ماسک به‌هیچ‌عنوان با قسمت جلویی (قسمت جلوی دهان و بینی تا ۷روز آلوده است) را لمس نکرده و این کار با بیرون کشیدن دو بند در دو طرف صورت و کنار گوش‌ها انجام شود. استفاده غیر صحیح از ماسک سبب تشدید و جذب سریع ویروس می‌شود.

نوروزیان با بیان اینکه کفش یکی از آلوده‌ترین منابع همراه مراجعه‌کنندگان است، افزود: پیش از ورود به باشگاه، کفش‌ها ضدعفونی و مانند روال گذشته کفش ورزشی با کفش بیرون از باشگاه متفاوت باشد.

وی بیان کرد: دستبندها، کمدهای موجود در رختکن‌ها، دمبل‌ها و سایر لوازم مورداستفاده در باشگاه‌ها باید مرتباً ضدعفونی شوند. مراجعه‌کنندگانی که با ابزار و وسایل ورزشی ازجمله دنبل ها، بندهای تی آر ایکس و دستگاه‌ها در ارتباط‌اند باید از دستکش استفاده کنند.

نوروزیان عنوان کرد: با توجه به تعداد کم پذیرش افراد در سانس های ورزشی، فاصله‌های فیزیکی حین ورزش و در رختکن‌ها رعایت شود و افراد فاصله ۱.۵ الی ۲ متری را حتماً رعایت کنند. افراد پیش از شروع و پس از اتمام ورزش به‌هیچ‌عنوان تجمع نکنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در تماس با موارد مثبت کرونا و یا مشکوک به کرونا بوده است تا سه هفته در اماکن حضوری نباید حاضر شود.

 مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد بدون اینکه خود مطلع باشند ناقل این ویروس هستند، لذا رعایت فاصله‌گذاری امری ضروری است.

وی تصریح کرد: مربیانی که در تماس نزدیک با ورزشکاران هستند علاوه بر ماسک سه لایه جراحی (ماسک معمولی) از شیلد نیز استفاده کنند.

نوروزیان بیان کرد: پس از اتمام استفاده ورزشکار از دستگاه و یا وسایل ورزشی باشگاه، باید دستگاه‌ها و وسایل ورزشی ضدعفونی شوند تا زمانی که تماسی با این ابزار برقرار نشده آلوده نخواهند شد.

وی در پایان گفت: حتماً در باشگاه‌ها از سیستم تهویه استفاده شود، استفاده از پنکه صحیح نیست و در خصوص کولر، باید از کولرهایی که دارای سیستم تهویه هوا هستند، استفاده شود.