این دوربین ها که در دو نوع ثابت و یا پرتابل و قابل حمل می باشند دارای برد های متفاوت و تکنولوژی های مختلفی هستند. اغلب دوربین های پرتابل ناوگان پلیس راهور از نوع لیزرگان بوده و بردی تا حدود 3 کیلومتر دارند. همچنین دوربین های ثابت جاده ای نیز بردی در حدود 300 متر داشته و فاصله آنها از یکدیگر بین 200 متر تا چند کیلومتر متغیر است.

سیستم ثبت تخلف دوربین در مدل های ثابت به این صورت عمل میکند که دوربین اول با خواندن پلاک تمام خودروهای عبوری، زمان عبور آنها از جلوی دوربین را به صورت موقت در حافظه خود نگه میدارد پس از رسیدن خودرو به دوربین دوم با توجه به زمان رسیدن خودرو و فاصله بین دو دوربین که از قبل مشخص است سرعت خودرو محاسبه میگردد(سرعت=مسافت/زمان) ودر صورت غیر مجاز بودن سرعت دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر میکند.

در حالی که بسیاری از رانندگان سعی می کنند به محض رسیدن به دوربین های ثبت سرعت ترمز بگیرند و سرعت را کاهش دهند، این عمل  باز هم نمی تواند فاصله ای را که سریع تر از حد مجاز بین مسیر دو دوربین ثبت سرعت در جاده طی کرده، جبران کند.

این تکنولوژی موجب رانندگی راحت تر و ایمن تر می گردد زیرا رانندگان باید مراقب سرعت خویش در طی مسیر با توجه به دوربین های ثبت سرعت باشند.

 

ثبت تخلفات سرعت غیرمجاز در شب

دوربین های کنترل سرعت جدید کاملا دیجیتالی می باشد پس نیازی به فلش های قدیمی و فیلم ندارد، در عین حال می تواند در هر شرایط آب و هوایی ( در طول شب و روز ) به ثبت تخلف بپردازد. همچنین این دوربین ها قادر به تصویر برداری از وقایع محیط پیرامون خویش در چند جهت متفاوت می باشند. بطور مثال زمانیکه برگه جریمه خویش را دریافت کنید، تصاویر زمان و موقعیت جریمه شدن را می توانید در چند جهت مشاهده کنید.

 

2

آیا تغییر لاین در جاده می تواند از ثبت جریمه جلوگیری کند؟

این موضوع که می توان با سرعت بالا و تغییر لاین در جاده دوربین های ثبت سرعت را گیج کرد، تنها یک افسانه است(قابل توجه خیلی از راننده ها). نمونه های اولیه دوربین های ثبت سرعت در این موضوع مشکل داشتند و قادر به شناسایی پلاک نبودند اما در حال حاضر سیستم ها می توانند تمامی خطوط را ردیابی نمایند. در عین حال تغییر لاین در طول جاده می تواند موجب بروز سوانح رانندگی شود. همچنین باید توجه داشت که تمامی انواع دوربین های کنترل سرعت قابلیت ثبت همزمان چند پلاک را دارا هستند.

 

مبلغ جریمه سرعت غیرمجاز ثبت شده توسط دوربین کنترل سرعت

مبلغ جریمه تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) در کلانشهرها و مراکز استانها 200 هزار تومان و در سایر شهرها 180 هزار تومان و در روستاها مبلغ 100 هزار تومان است. جهت مشاهده جدول کد تخلفات رانندگی و مبلغ جریمه های رانندگی سال 99 این مطلب را بخوانید.

 

پیامک ثبت تخلف دوربین

اگر شماره همراه شما به عنوان مالک خودرو در سیستم راهور ثبت باشد پس از ثبت تخلف سرعت غیرمجاز توسط دوربین های کنترل سرعت، پیامکی حاوی اطلاعات تخلف برای شما ارسال می شود.

اگر شماره شما ثبت نشده است می توانید با ارسال شماره VIN خود به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰ برای دریافت خلافی دوربین توسط پیامک اقدام کنید.

 

پوشاندن پلاک برای جلوگیری از جریمه شدن

در نظر داشته باشید اشخاصی که اقدام به پوشاندن پلاک خودروی خود می‌کنند، اگر توسط پلیس‌راه مشاهده شوند، علاوه بر توقیف و جریمه وسیله نقلیه، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند.

 

برنامه هشدار دهنده دوربین های کنترل سرعت

برنامه فرمون دارای سیستم هشدار نزدیک شدن به دوربین کنترل سرعت است.  این برنامه که در دو نسخه اندروید و آی او اس توسعه یافته است با دارا بودن اطلاعات محل دوربین های کنترل سرعت در جاده ها به‌ صورت لحظه‌ای راننده را از دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترل سرعت موجود در مسیر مطلع می‌سازد.

علاوه بر دوربین کنترل سرعت این برنامه قابلیت شناسایی دوربین های طرح ترافیک را نیز داراست و در صورت نزدیک شدن به دوربین کنترل ترافیک به شما هشدار می دهد.

 

پرداخت خلافی خودرو

قابلیت اصلی برنامه فرمون استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن است. علاوه بر این قابلیت ویژگی هایی برای سهولت دسترسی کاربران فرمون به ابزارهای پر استفاده و کاربردی فراهم شده است.

ثبت نام و خرید طرح ترافیک ، استعلام قیمت روز خودرو نو و کارکرده، خرید بیمه شخص ثالث از جمله این ابزارها است. برای دانلود برنامه فرمون به سایت آن به آدرس https://farmooon.com مراجعه کنید.