غلامرضا شریعتی جمعه شب در گفت‌وگوی زنده سیمای خوزستان اظهارداشت: از ۱۰ هزار تست تشخیص کرونا در کشور، حدود یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ مورد آن در استان خوزستان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به زودی این تعداد به یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار ۷۰۰ تست در طول شبانه روز خواهد رسید که این اقدام را باید به عنوان یک نقطه قوت در عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دیگر دانشکده‌های استان در راستای بیماریابی قوی دانست.

رییس ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم فرد بیمار ۱۴ روز دوره نهفته را طی کند، گفت: در صورتی که این بیماریابی صورت نگیرد، فرد مبتلا افراد دیگری را دچار ویروس می‌کند که به همین دلیل باید پیش از ظاهر شدن علایم این نوع بیماران شناسایی شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از افراد مبتلا که در قرنطینه هستند و حال مساعدی هم دارند و باور نمی‌کنند که دچار این بیماری شده‌اند اما برای درمان آنها اقدامات مراقبتی انجام می‌شود.

بیشترین مبتلایان در خوزستان بیماران سرپایی هستند

استاندار خوزستان با بیان اینکه بیشترین تعداد مبتلایان در استان بیماران سرپایی هستند، گفت: به همین نسبت، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های خوزستان افزایش یافته است.

وی افزود: باید توجه داشت اگر طی یک‌ماه گذشته، بیماران مبتلا به این ویروس در خوزستان به سه برابر افزایش یافته اما افراد بستری شده حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

شریعتی این روند افزایشی را عاملی برای فشار کاری بیشتر بر کادر بهداشت و درمان استان عنوان کرد و گفت: به دلیل خستگی پیش آمده برای این مجموعه، احتمال ابتلای بیشتر کادر درمانی استان بیش از پیش افزایش یافته است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم مسائل خود مراقبتی را مورد توجه قرار دهند تا احتمال آلودگی آنها به حداقل برسد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز استان خوزستان شرایط پایداری دارد، گفت: تخت‌های ظرفیت سازی شده در بیمارستان های درگیر با مبتلایان شامل یک هزار و ۳۰۰ تخت است و سرجمع تخت های اشغال شده در مراکز درمانی شامل ۷۰۰ مورد است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان افزود: با این وجود تخت های ویژه دیگری در استان تدارک دیده شده که تعداد آنها به ۲۰۰ مورد رسیده که ۱۵۰ تخت آن اشغال است.

به گفته استاندار خوزستان، بیماران بستری در بخش های ویژه و نیازمند به دستگاه تنفسی رشد آرامی دارد و به شتاب بیماران مبتلا در استان نیست اما این روند برای شهروندان یک هشدار است که باید شرایط را جدی تر بگیرند.

وی ادامه داد: اگر به هشدارها توجه لازم نشود، با طغیانی از نیاز به تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های تنفسی روبه‌رو خواهیم شد.

تعطیلی‌ها فعلا تا دوشنبه ادامه دارد

استاندار خوزستان گفت: کنترل‌های لازم برای جلوگیری از بروز شرایط بحرانی در استان اعمال شده است به همین دلیل از مردم درخواست می‌شود با انجام مراقبت‌های لازم از کادر درمانی استان حمایت کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کس از ابتلا به این بیماری مصون نیست، گفت: باید توجه داشت که این بیماری همه افراد جامعه را دربرمی‌گیرد و رفتارهای خاص خودش را دارد بنابراین باید مقاومت‌های لازم در برابر این شرایط را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیش بگیریم.

شریعتی به تعطیلی و محدودیت‌های جدید ویژه ۱۶ شهرستان استان اشاره و اضافه کرد: با توجه به عهدی که برای حفظ سلامتی مردم داشتیم، مجبور به اعمال این محدودیت‌ها شدیم.

وی افزود: این تصمیم برای محدودیت رفت و آمدها صورت گرفته تا بتوانیم شرایط را با وضعیت بهتری کنترل کنیم؛ در این مدت بانک‌ها با ۵۰ درصد نیروها و درهای بسته فعال باشند.

رییس شورای تامین خوزستان گفت: با وجود تعطیلی دستگاه های اداری و اصناف، اما بخش های تولیدی و عملیاتی همچنان مثل گذشته فعال خواهند بود.

وی افزود: تصمیم گیری برای ادامه این محدودیت ها در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت انجام خواهد شد که تا آن زمان امیدواریم پیک کرونا در خوزستان را رد کرده باشیم تا به تدریج ادارات و اصناف بازگشایی شوند.

شریعتی اظهارداشت: طبق پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی به دلیل شرایط فعلی، شهرهای اهواز، کارون، باوی، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتکل، حمیدیه، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهر که مناطق قرمز هستند تا روز دوشنبه تعطیل اعلام می‌شوند و در سایر شهرستان‌ها با رعایت فاصله گذاری هوشمند، دستگاه‌ها و اصناف باید به ادامه خدمات بپردازند.

اصناف خوزستان استقبال خوبی از پروتکل‌ها نداشتند

استاندار خوزستان بر لزوم ثبت نام اصناف در سامانه وزارت بهداشت برای انجام پروتکل‌های لازم تاکید کرد و گفت: متاسفانه میزان و استقبال اصناف برای رعایت این پروتکل‌ها بسیار پایین بود.

وی با تاکید بر اصلاح این روند از سوی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان افزود: این موضوع بسیار با اهمیت است و اجازه فعالیت اصناف از روزهای آینده تنها با ارائه تعهد در سامانه وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل‌ها داده خواهد شد.

خوزستان نیازمند محدودیت‌های سختگیرانه تری است

شریعتی بیان کرد: به دلیل اینکه روند مبتلایان در خوزستان صعودی است طبق توصیه‌های اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در این مدت اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان درمورد سلامت و جان شهروندان ریسک کرد، افزود: کنترل مرگ و میر در خوزستان و حرکت مطابق با استاندارد ۴۰ درصد مداخله تلفات و مرگ و میر بدلیل اعمال برخی ملاحظات بوده که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار خوزستان اظهارداشت: وضعیت میزان خطر بیماری کرونا در شهرستان‌ها براساس موارد قطعی به ترتیب شامل شهرهای دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، خرمشهر، گتوند، هندیجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر است.

وی تصریح کرد: شهرهای زرد و نیازمند مراقبت‌های بیشتر استان شامل امیدیه، باغملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان هستند با این تفاوت که ۲ شهرستان آخر بین مناطق زد و سفید قرار دارند.

رییس ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، اندیکا، آغاجاری، دهدز جزو مناطق سفید هستند.

ویروس کرونا طی یک هفته در استان خوزستان افراد زیادی را مبتلا کرده به گونه ای که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند در چهار روز گذشته یک چهارم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مربوط به استان خوزستان است.