گزارشات در لیبی و سوریه حاکی از این است که کودکان و نوجوانان به بخش اصلی مزدوران مورد حمایت ترکیه تبدیل شده و کارت ملی جعلی برای آن‌ها صادر شده است تا این کشور بتواند از آن‌ها در جنگ لیبی استفاده کند.

به گفته رهبران مخالف سوری در منطقه "سپر فرات" ترکیه کودکان بین ۱۵ تا ۱۶ سال را به عضویت گرفته و به آن‌ها استفاده از سلاح را آموزش می‌دهد. در مقابل نیز به هر فرد ۳۰۰۰ دلار می‌دهد.

از جمله گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه تیپ سلطان مراد است که مزدوران را به لیبی می‌فرستد. یکی از رهبران این گروه گفت که گروه وی حدود ۵۰۰۰ کودک در طرابلس لیبی دارد که در کنار دیگر نیروها می‌جنگند.

بعد از شکست‌های پی در پی به دست ارتش "ملی" لیبی و کشته شدن تعدادی از تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در منطقه الهیشه نظام ترکیه از طریق افسران سازمان اطلاعات گروه‌های سوری را به اعزام مزدوران به محورهای نزاع در طرابلس مجبور می‌کند.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه نظام ترکیه همچنان به اعزام مزدوران به لیبی ادامه می‌دهد اما تلفات انسانی بالا و خسارت‌های مالی و عدم وفاداری رجب طیب اردوغان باعث شورش بین این گروه‌ها شده است.

تعداد مزدوران سوری مورد حمایت ترکیه در لیبی بالغ بر ۸۰۰۰ نفر است. بعد از مخالفت شبه‌نظامیان با اعزام اعضای خود به لیبی سازمان اطلاعات ترکیه بر رهبران آن‌ها فشار می‌آورد.

به گفته رسانه‌ها نظام ترکیه نه تنها نیروهای ویژه‌اش را به طرابلس اعزام کرده بلکه خود هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات این کشور بر جنگ طرابلس نظارت دارد. وی اخیرا سفری به لیبی داشت تا از تحولات جنگ اطلاع یابد.