همزمان با بروز ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع، پرهیز از تردد در اماکن عمومی و در صورت خروج استفاده الزامی از ماسک و دستکش باید رعایت شود.

متخصصان عفونی و وزارت بهداشت عقیده دارند که مهم‌ترین عامل پیشگیری از کرونا ، شستشوی مداوم دست هاست که باید جدی گرفته شود. با این حال فاصله گذاری اجتماعی هم یکی از مهم‌ترین عوامل در کنار سایر موارد است که اگر جدی گرفته نشود، شانس ابتلا افراد به کرونا را افزایش خواهد داد.

فاصله گذاری اجتماعی به این معناست که در اماکن عمومی و وسایل نقلیه مانند مترو، اتوبوس و ... حتما فاصله یک و نیم تا دو متری را رعایت و از دست دادن و روبوسی با دیگران به صورت جدی پرهیز شود.

برای پیشگیری از کرونا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

۱_ کالای مورد نیاز را از طریق تلفن یا اینترنت سفارش دهید و فاصله یک و نیم متری با دیگران را حداقل یک و نیم متری در شرایط عمومی رعایت کنید.

۲_ رعایت فاصله در مورد سالمندان و افراد دارای بیمارای‌های مزمن در داخل و بیرون منزل، الزامی است. در صورت ضرورت خرید از فروشگاه‌ها سعی کنید این کار را در ساعات خلوت انجام دهید.

۳_ اگر مجبور هستید از غذای آماده استفاده کنید، از فردی که غذا را آورده بخواهید آن را در پشت در قرار دهد و سعی کنید در صورت استفاده از تاکسی مسافری داخل ماشین نباشد و هنگام نشستن پنجره را باز کنید.

۴_ در حین صحبت رودررو با رعایت فاصله، رو به پایین صحبت کنید تا ریز قطره‌ها مستقیم به سمت فرد مقابل پرتاب نشود.

۵_ اگر از قبل نوبت ویزیت پزشک را دارید حتما آن را عقب انداخته و در خانه ورزش‌های مناسب کششی و هوازی انجام دهید.

چه کار‌هایی را نباید در دوران شیوع کرونا انجام دهیم؟

۱_ تا حد امکان به صورت رودررو صحبت نکنید و نگذارید احساس اینکه «من سالم هستم» شما را فریب دهد. همچنین استفاده از وسایل مشترک را کنار گذاشته و از حضور در نقاط عمومی و پر ازدحام خودداری کنید.

۲_ تا حد امکان از مسافرت غیر ضروری بپرهیزید و از دست دادن، درآغوش کشیدن و روبوسی خودداری کنید.

۳_ تعداد افرادی که در آسانسور سوار می‌شوند باید محدود باشد. فاصله را در داخل آسانسور حفظ کنید. رودرروی هم قرار نگیرید، بلکه پشت به هم قرار گرفته و صحبت نکنید.

طبق توصیه سازمان بهداشت، افراد باید در مکان‌های عمومی فاصله یک و نیم تا دو متری را رعایت کنند و در صورت اجبار بودن حضور در امکان شلوغ حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند تا با این روش باعث انتقال و انتشار این ویروس خطرناک و کشنده نشوند.