در مقاله‌ای تحت عنوان "بررسی ایجاد ایمنی در بدن مبتلایان کووید ۱۹" که توسط کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترجمه شده، آمده است: سطح آنتی بادی علیه SARS-COV2 در بیماران بهبود یافته متفاوت است، به گونه‌ای که در برخی بیماران بررسی شده، آنتی بادی قابل تشخیص نیست.

پژوهشگران در کشور چین، میزان آنتی بادی علیه SARS-COV2 را در بدن ۱۷۵ بیمار بهبود یافته اندازه‌گیری کرده‌اند. تمام افراد بررسی شده با تشخیص عفونت خفیف (mild) در بیمارستان بستری شده بودند و سطح آنتی بادی در بدن آنها در هنگام ترخیص اندازه گیری شده است.

حدود ۳۰ درصد بیماران پس از بهبودی، سطح آنتی بادی بسیار پایینی علیه SARS-COV2 داشته‌اند و در این میان ۶ درصد نیز دارای سطح غیرقابل تشخیص آنتی بادی بودند. این افراد دو هفته پس از ترخیص نیز سطح آنتی بادی بسیار کم و غیر قابل تشخیصی داشته‌اند.

پژوهشگران این تحقیق به این نتیجه رسیدند که درصدی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از بهبودی سطح آنتی بادی غیر قابل تشخیصی دارند و در نتیجه مکانیسم‌های دیگری در ایمنی بیماران ذکر شده دخیل خواهد بود. هرچند امکان ابتلای مجدد این افراد به دلیل عدم وجود آنتی بادی علیه ویروس مشخص نیست و باید ارزیابی‌های بیشتری در مورد آن انجام شود.

اصل این مقاله در سایت www.jwatch.org/fw۱۱۶۵۴۸/۲۰۲۰/۰۴/۱۳/sars-cov-۲-antibodies-undetectable-some-recovered قابل دسترسی است.