دکتر وحید احمدی با اشاره به بحران کرونا گفت: ما الان در کشور خودمان و در شهرهایی که سطح سواد علمی مردم بالا است، می بینیم که در مدیریت شرایط توفیق بیشتری داریم. در کشورهایی مانند ژاپن یا کره که به طور نسبی سطح سواد علمی مردم بالا است، جامعه علمی توفیق بیشتری در مدیریت این شرایط داشته است. این درحالی است که در کشورهایی که سطح آگاهی مردم از مسائل علمی و تعامل آن‌ها با جامعه علمی پایین است؛ یعنی با جامعه علمی پیشرفته‌ای روبه‌رو هستیم اما سطح  سواد علمی مردم پایین است، موفقیت در مدیریت شرایط کمتر است.

وی با بیان این که ما نیازمند افزایش سواد علمی مردم و تعامل آنها با مسائل علمی هستیم، گفت: در شرایط فعلی شاهد بودیم که مباحث شبه علمی در فضای مجازی زیاد مطرح می‌شود. از آن جایی که مردم یاد نگرفتند با داده‌های علمی و شبه علمی تعامل داشته باشند دچار بحران می شوند. می‌بینیم کسی می‌آید و با اسامی‌ای همچون داروهای سنتی یا اسلامی یا حتی علمی چیزی را به مردم معرفی می‌کند و جامعه پزشکی و علمی ما دچار مشکل می‌شوند.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: باید یاد بگیریم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و رابطه‌ی بین جامعه علمی و عامه مردم را گسترش دهیم و  فرمول‌ها و فرآیندهایی را در همین رابطه تعریف کنیم. در همین راستا، از جایگاه کرسی تریج علمی که یونسکو در اختیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور قرار داده درست استفاده کنیم و ارتباط میان جامعه علمی و مردم را بهبود ببخشیم.

احمدی افزود: یاد بگیریم و به مردم آگاهی دهیم که با داده‌های علمی و شبه علم چگونه تعامل داشته باشند. طبیعی است که در همین خصوص مراکز علمی باید جایگاه خود را بشناسند و از آن جایگاه به خوبی استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد:  در این دوران اگر  بتوانیم به مراجع رسمی علمی‌ای که  با اعتماد عمومی مردم همراه، از جایگاه علمی بالا و رسمیت قابل قبولی برخوردار باشند تقویت کنیم و به آن‌ها اعتبار ببخشیم و آنها نیز با مردم تعامل داشته باشند، این توفیق را خواهیم داشت که مردم بدانند به کجا باید اعتماد کنند. مراکز رسمی باید به گونه ای با مردم ارتباط داشته باشند که هم فضای التهابی که مردم نیاز دارند و فضای شرایط علمی که باید تامین شود را در ارتباط خود توامان لحاظ کنند.

وی در پایان درباره نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری این ارتباط گفت: رسانه‌های رسمی و غیررسمی‌ که در اختیار مجموعه‌های علمی و مراکز دانشگاهی است هم باید به فراهم کردن این کانال ارتباط قوی بین جامعه علمی و مردم کمک کنند. این ارتباط باید باعث شود که در شرایط بحران مردم به این جوامع علمی اعتماد کنند.