داریوش غفاری معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: رودخانه نمچ از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت در استان کرمان و در ۲ کیلومتری شمال مرکز بخش درب بهشت در مسیر جاده ساردوئیه به راین واقع است.

او افزود: رنگ آب در این رودخانه به مدت نزدیک به دوساعت قرمز رنگ شده که دلیل آن آب شدن برف از کوه‌های بالا دست بوده که دارای رگه‌های رسی قرمز رنگ هستند.

غفاری تصریح کرد: طی بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مردم نواحی اطراف رودخانه هر ساله شاهد این رویداد در این فصل بدلیل آب شدن برف‌ها از روی رگه‌های قرمز رنگ و سرازیر شدن در رودخانه مذکور بوده اند.

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان داشت: پس از بارندگی‌های اخیر در جنوب استان کرمان، آب این رودخانه به دلیل شستن رسوبات رنگی مسیل که بیشتر از جنس اکسید آهن هستند به رنگ بنفش متمایل به قرمز در آمد.

درمنطقه ساردوئیه جیرفت، تپه‌های خاکی به رنگ قرمز تیره رنگ با ساختمان بسیار سست و دانه بندی رس وجود دارد که اکثرا دارای ترکیبات آهن هستند که از این خاک در گذشته برای آجر پزی سنتی استفاده می‌شده است.