فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در نشست مجازی خود با اصحاب رسانه در تشریح آخرین اقدام‌های انجام شده برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره آن گفت: کار رصد مسافران و نحوه سرویس دهی مترو در حال انجام است و باید به این نکته اشاره کنم که از ابتدای اسفند ماه تا به امروز حرکت مسافران و رصد آن‌ها به شکل روزانه تعقیب می‌شود.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد واگن‌های مترو به نشانه‌های فاصله گذاری اجتماعی مجهز شده است و اگر کار نشانه گذاری تمام واگن‌های مترو انجام نشده به علت تعطیلی مشاغل کارخانه‌های چاپ برچسب است و همین امر موجب تأخیر در نصب علائم شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در واکنش به اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران درباره سیستم تهویه مترو و خطر ابتلای مسافران به ویروس کرونا افزود: سیستم تهویه در تمامی مترو‌های جهان به شکل چرخشی است و باید تأکید کنم که در حال حاضر امکان تغییر سیستم تهویه ناوگان مترو وجود ندارد و این ناوگان با همین شکل تهویه خریداری شده است، اما ما تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم، زیرا در این بازه زمانی نمی‌توانیم هیچ اقدام فنی در قطار‌ها انجام دهیم.

نوبخت در تشریح اقدام‌های انجام شده گفت: هر آنچه در اختیار داشتیم را برای مقابله با ویروس کرونا به کار گرفتیم و تا زمانی که واگن تأمین نشود، نمی‌توانیم سرفاصله حرکت قطار‌ها را تغییر دهیم.

او در تشریح تعداد سفر با مترو در روز گذشته گفت: آمار مسافران مترو را نباید با روز‌های تعطیل عید مقایسه کنیم و آمار‌های احصا شده نشان می‌دهد روز گذشته ۳۳۸ هزار نفر از ناوگان مترو استفاده کردند و ذکر این نکته ضروری است هر اندازه که مراکز و اداره‌ها باز شوند، به طور حتم استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان مترو تاکید کرد: خواسته ما از شهروندان این است که در ایستگاه‌های تقاطعی صبر کنند تا بر قطار خلوت سوار شوند، زیرا این تعداد سفر در روز‌های کرونایی پایتخت مقابل میزان قطار‌های ما عدد قابل توجهی نیست.

نوبخت ادامه داد: ساعت پیک حضور مردم باید متفاوت باشد و به عنوان مثال اگر ما بخواهیم ساعت ۲ عصر تمام اداره‌ها را تعطیل کنیم، حجم مسافران نمی‌گذارد که فاصله گذاری اجتماعی در مترو رعایت شود.

او در تشریح آخرین اقدام‌های انجام شده برای تأمین ماسک در مترو و حمایت از دستفروشان بیان کرد: ما در حال حاضر امکان ارائه و عرضه ماسک در خطوط مترو را نداریم و در حوزه کمک به دستفروشان باید اعلام کنم که هیچ اطلاعی از دستفروشان مترو نداریم و حضور آن‌ها در مترو غیر قانونی است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این سوال که آخرین آمار از کارکنان مبتلا به ویروس کرونا در پایتخت به چه شکل است، افزود: ما در بین کارکنان ناوگان مترو خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشتیم و تا امروز تعداد ۳۵ نفر از کارکنان مترو به ویروس کرونا مبتلا شدند.