پرستو دمرچلی روانشناس و مشاور درباره آسیب های سرزنش کردن همسر در زندگی مشترک، اظهار کرد: اختلافات و مشکلات زندگی زناشویی باعث شکست زندگی زناشویی نمی شوند، بلکه نحوه برخورد با این اختلافات است که منجر به این شکست می شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد برای حل اختلاف راهبردهای ناکارآمدی را بکار می برند، افزود: برخی از این راهبردهای ناکارآمد عبارتند از: طرد کردن، تهدید کردن، توهین، القای گناه، شکایت کردن،محروم کردن،نق زدن و سرزنش کردن.

این روانشناس بیان کرد: این راهبردهای ناخوشایند و انزجار آور معمولا برانگیزاننده ترس، خشم،شرم در دیگران هستند و یکی از عوامل عمده ی بروز تنش و تعارض در روابط بین زوجین محسوب می شود.

دمرچلی گفت: سرزنش همسر تضعیف اعتماد به نفس،سردی روبط،افسردگی،کم شدن صمیمیت را بوجود می آورد و سرزنش کردن باعث می شود تا یک اختلاف ساده به شکلی پیچیده تبدیل شود و به خرد شدن کل شخصیت طرف مقابل می انجامد، قاتل زندگی آرام شما سرزنش کردن است.

وی ادامه داد: بهترین راه طلایی و جایگزین مناسب برای بیان مشکلات و دلخوری‌ها مذاکره است که باید بستر لازم برای آن ایجاد شود، زوج ها باید در هنگام مذاکره و بیان خواسته های خود این موارد را رعایت کنند.

این روانشناس اضافه کرد: زوجین موارد ابهام برانگیز را روشن کنند،اطلاعات بیشتری از طرف مقابل کسب کنند،به نیازهای یکدیگر توجه کنند،از انتظارات خود صحبت کنند،لحن مهربانی داشته باشند،از احساسات خودشان صحبت کنند و جمله خود را با من شروع کنند،کلام همدیگر را قطع نکنند، هردو طرف به مشکل فعلی توجه کنند و گذشته را پیش نکشند، به مشکل حمله کنید نه به همدیگر،از مقصر شمردن همدیگر خودداری کنند،برچسب نزنند،احترام بگذارند،تشویق کنند،حمایت،انعطاف پذیر باشند.

دمرچلی افزود: زوجین اگر بتوانند این موارد را جایگزین عادت های نادرست خود که یکی از آنها سرزنش کردن بود ،کنند بلافاصله بهبودی چشمگیری در رابطه خود خواهند دید و درمانگران همیشه یادگیری مهارت های زندگی را به زوجین پیشنهاد می کنند، هر چقدر از اینها بیشتر استفاده کنند سلامت بیشتری را به رابطه شان تزریق می کنند.