علی بهرام نژاد مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد داشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: یکی از اصیل‌ترین رفتارهای اجتماعی انسان تشکیل خانواده است.

او افزود: خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که با عقد ازدواج زن ومرد شکل می‌گیرد، این واحد کوچک اساس و بنیان جامعه است که سلامت و سعادت جامعه بستگی به وضع آن و کیفیت روابط بین زن و شوهر و فرزندان دارد.

بهرام نژاد بیان داشت: به دلیل نقش کلیدی خانواده در سلامت و سازندگی نسل آینده در جوامع مختلف همواره تمهیداتی در جهت رشد هرچه بیشتر خانواده‌ها اندیشیده شده است.

او تصریح کرد: آماده کردن افراد خانواده به منظور پذیرش نقش‌ها و مسئولیت‌هایشان در زندگی مشترک امری بسیار ضروری است، با توجه به شرایط ایجاد شده ناشی از همه گیری بیماری کرونا وایجادترس و استرس در بین افراد جامعه، خانواده به عنوان یک جایگاه مهم در کاهش استرس می‌تواند نفش بی بدیلی داشته باشد به شرط اینکه زیر ساخت‌های محکم واستواری داشته باشد در غیر این صورت می‌تواند خود یک عامل استرس زا بوده ومشکلات بین فردی وخانوادگی را افزایش دهد.

بهرام نژاد گفت: ویژگی‌هایی که منجر به استحکام وشادابی خانواده می‌شود شامل:

۱- تعـهد:

اعضاء خانواده نسبت به یکدیگر متعهد و خانواده را به عنوان واحدی فراتر از نیاز‌ها و آرزو‌های فردی خود می‌بینند. در برخورد با مشکلات نه تنها در تعهدشان خللی وارد نمی‌شود بلکه متعادلتر و کارآزموده‌تر می‌شوند. اعضاء این خانواده برای پیگیری اهداف شخصی به یکدیگر آزادی و میدان می‌دهند و درعین حال از اهداف و فعالیت‌هایی که وجود خانواده را به عنوان یک کل تهدید می‌کند، دوری می‌کنند.

۲- احتـرام‌:

اعضاء این خانواده برای یکدیگر ارزش و احترام قائلند و این امکان را دارند که احترام ببینند و احترام بگذارند از خرده‌گیری، مجادله و تحقیر پرهیز می‌کنند. با یادآوری نقاط مثبت و توانایی‌های همدیگر سعی در پوشانیدن نقاط ضعف، کمبود‌ها و خطا‌های یکدیگر دارند.

او افزود: سومین ویژگی‌ای که منجر به استحکام وشادابی خانواده می‌شود ارتبـاط است؛ اعضای این خانواده به ویژه زن و شوهر دقت بیشتری را برای گفتگو می‌گذارند. بدون واهمه درباره همه چیز و همه کس صحبت می‌کنند، به خوبی و باتوجه به هم گوش می‌دهند، اگر عضوی ارتباط برقرار نکند به جستجوی دلیل آن می‌پردازند.

آن‌ها می‌کوشند با همدلی یکدیگر را درک کنند. ارتباط اعضاء صادقانه، صمیمانه، گسترده و به دور از سلطه‌جویی و مهار یکدیگر و یا سوء استفاده از دیگری است.

۴- صرف وقت برای با هم بودن‌:

در خانواده مستحکم طراحی برنامه به گونه‌ای است که افراد اوقات و زمان کافی را با هم بگذرانند و از تفرق و تک روی در اوقات فراغت پرهیز کنند. البته اینان نیز تحت فشار‌های اجتماعی، اقتصادی و کمبود وقت هستند، ولی از نیاز به "صرف وقت با یکدیگر" آگاهند.

۵‌- توانایی حل مشکلات‌:

مشکلات، اعضاء خانواده مستحکم را به یکدیگر نزدیک می‌کند، ولی در خانواده سست موجب از هم‌پاشیدگی می‌شود. در خانواده مستحکم اعضاء برای مواجهه با بحران با یگدیگر متحد می‌شوند. خانواده‌های مستحکم به خاطر تعهدات بنیادی و ارتباط گسترده در مواجهه با بحران توانایی بیشتری در حل مشکل دارند. در واقع آن‌ها از این اتحاد و تعاون برای تجلّی تعهد خویش به یکدیگر استفاده می‌کنند.

بهرام نژاد تصریح کرد: ششمین ویژگی، ویژگی‌های اخلاقی است؛ این ویژگی یکی از مایه‌های اصلی در خانواده‌های مستحکم و خوشبخت است. راستی، صداقت، وفاداری، پایبندی به وجدان، تقوا، اخلاقیات قدرشناسی ، خیراندیشی، عزت نفس و کرامت از جمله صفاتی است که منجر به استحکام وشادابی خانواده می‌شود.