طبق گزارش سازمان ملل احتمال از بین رفتن حدود ۲۵ میلیون شغل به دلیل شیوع جهانی کرونا ویروس در سراسر وجود دارد اما یک واکنش سیاسی هماهنگ بین‌المللی می‌تواند به کاهش تأثیر در بیکاری جهانی کمک کند.

یک بیکاری جهانی در پیش است

به گفته اکونومسیک تایمز، سازمان بین‌المللی کار (ILO) در گزارش ارزیابی اولیه خود با عنوان «کووید ۱۹ و دنیای کار: تأثیرات و پاسخها» خواستار اقدامات فوری از سوی دولت‌ها در مقیاس وسیع جهانی در سه بخش حمایت از کارگران در محیط کار، تحریک اقتصاد و اشتغال و حمایت از مشاغل و درآمدها شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از گسترش بیکاری در مقیاس وسیع جهانی است. براساس سناریوهای مختلف در خصوص تأثیر کووید ۱۹ بر رشد تولید ناخالص داخلی، برآوردهای سازمان بین المللی کار از افزایش بیکاری جهانی بین ۵.۳ میلیون (سناریوی "کم") و ۲۴.۷ میلیون (سناریوی "بالا") است.

کار و کرونا؛ یک جدال نابرابر

شرکت‌ها و کارگرانی هستند که ممکن است با یک فاجعه اقتصادی رو به رو شوند. همچنین شاهد صنایعی خواهیم بود که به شدت آسیب دیده‌اند. بسیاری از مردم شغل خود را از دست می‌دهند و در یافتن مشاغل جدید با مشکلات شدید روبرو می‌شوند. دولت‌ها از مردم‌شان خواسته‌اند تا در خانه بمانند، شرکت‌ها برای کارمندان خود دورکاری را تجویز کرده‌اند. حمل و نقل عمومی با محدودیت‌های شدید مواجه است و عملا مانع از سفرهای غیرضروری شده است. هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها پذیرای مهمان نیستند و اگر باشند هم کسی مایل به رفتن نیست. کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها، مسابقات و تمام گردهمایی‌ها در هر دسته و رسته‌ای به حالت تعلیق در آمده‌اند و مسئله اینجاست که ممکن است این روندهای فعلی حتی پس از شکست شیوع، ادامه یابد.

نگاهی به وضعیت بازارها و اقتصاد جهانی نشان می‌دهد، شیوع این ویروس تاثیر بسیاری بر مشاغل در سراسر دنیا داشته است. جدا از برخی مشاغل که با شیوع کرونا نه تنها با افت کار و درآمد مواجه نشدند بلکه رونق در بازار آنها حاکم شد مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی، داروخانه‌ها و میوه فروشی‌ها و البته فروشگاه‌های آنلاین، اکثر مشاغل در سراسر دنیا از این شیوع متضرر شدند.

مشاغل حوزه تفریحی و گردشی بزرگترین قربانیان کرونا

شرکت‌هایی که در بخش‌های گردشگری و مسافرتی، هتل، خطوط هوایی، ریلی و دریایی، رویدادهای ورزشی، کنسرت، همایش و رستوران قرار دارند به نظر بزرگترین قربانیان شیوع ویروس هستند. از سویی دولت ها با قوانین سختگیرانه فعالیت آنها را محدود کرده‌اند و از طرفی مشتریان بالقوه هم حاضر به استفاده از امکانات و خدمات آنها نیستند.

از مراودات تجاری خبری نیست

بده بستان‌های تجاری از جمله خرید و فروش خودرو و معاملات ملکی نیز اوضاع مساعدی ندارد چرا که کسی تمایل به خرید یا فروش از خود نشان نمی‌دهد و کمتر کسی حاضر است در این شرایط دست به معامله بزند. خرید ملک در صورتی ممکن است که دفترهای معاملات ملکی کار خود را از سر بگیرند و فروشندگان و خریداران بالقوه به بازار باز گردند که در شرایط فعلی تمام این موارد ناممکن است.

خطوط تولید کُند شدند

بخش دیگری از اقتصاد که متاثر از ویروس کرونا، با افت مالی شدید روبه رو شده، تولید است. تمام خطوط تولید به جز خطوط تولید کننده کالاها و محصولات مورد نیاز در شرایط فعلی مانند کارخانه‌های تولید ژل ضد عفونی کننده، اگر حتی متوقف نشده باشند، با حداقل نیرو کار خود را ادامه می‌دهند.

تأثیر ویروس کرونا در بورس سهام از زمان شروع شیوع بیماری

  •  
  •