سید شهرام علیزاده روانشناس بالینی کودک و نوجوان با اشاره به  شیوع ویروس کرونا و اضطراب آن بر کودکان اظهار کرد: در این شرایط بحرانی والدین باید بیش از گذشته برای بازی کردن با کودک وقت صرف کنند و سعی کنند که مدیریت بازی را به او بسپارند تا به راحتی بتواند هیجانات خود را بروز دهد.

او در ادامه بیان کرد: از نشان دادن فیلم‌های مربوط به بیماران مبتلا به کرونا به جد خودداری کنید چرا که در غیر این صورت وحشت زدگی و اضطراب بیش از حد کودک را خواهید بود.

علیزاده گفت: صحبت شما در مورد مرگ و میر مرتبط با کرونا در حضور کودکان ممکن است که اختلال اضطراب جدایی را در آنان موجب شود. در این اختلال، کودک مدام فکر می‌کند که والدین خود را از دست خواهد داد.

این روانشناس عنوان کرد: در پاسخ به سوالات کودک در مورد بیماری کرونا تامل کنید و از او بپرسید که به نظر او جواب این سوال چیست. در صورت اغراق کودک نسبت به شدت خطر، پاسخ‌های او را اصلاح کنید. مثلا به او بگویید که بیماری کرونا نمی‌تواند وارد خانه آن‌ها شود و تا زمانی که در خانه بمانند و موارد بهداشتی را رعایت کنند به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

علیزاده گفت: سعی کنید که چند مرتبه در روز خبر‌های مرتبط با بیماری و نکات بهداشتی را بررسی کنید و ترجیحا این جستجو را به مواقعی موکول کنید که کودک شما در حال استراحت یا بازی کردن است.

این روانشناس بیان کرد: برای تشویق هر چه بیشتر کودک به رعایت نکات بهداشتی، جدولی را برای پاداش دهی به او تهیه کنید و در صورت رعایت نکات بهداشتی به او جایزه بدهید. مثلا با هر بار شستن دست‌ها یک ستاره در جدول دریافت می‌کند، سعی کنید به ازای چند ستاره یک پاداش منطقی (مثلا هر ۳۰ ستاره یک اسباب بازی) را برای کودک در نظر بگیرید.

علیزاده در پایان گفت: شما والدین گرامی می‌توانید با حفظ آرامش خود و خانواده، با موفقیت، شرایط اضطراری پیش رو را پشت سر بگذارید.