گاهی دنیا شاهد اتفاقاتی است که شاید در تاریخ بی‌سابقه بوده باشد، مانند آنچه در این روز‌ها در حال رخ دادن است و شاید کسی تصور نمی‌کرد که روزی تمام دنیا درگیر یک بحران مشترک شود. این روز‌ها میهمان ناخوانده‌ای به نام کووید ۱۹ در حال گذر از مرز‌های مختلف بوده و در جریان کشورگشایی‌هایش تاکنون بیش از ۱۵۰ سرزمین را فتح کرده است. طبق آمار‌های اعلام شده در این باره تا این لحظه بیش از ۱۴۵ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا و هزاران تن جان باخته‌اند.

دست و پا زدن‌هایی که به مرگ ختم شد 

به دنبال گسترش سریع این بیماری در جهان، سازمان جهانی بهداشت این اتفاق را یک پاندمی خوانده و از همه کشور‌ها خواست تا برای مهار آن تمام تلاش خود را انجام دهند. هنوز هیچ واکسنی برای درمان کووید ۱۹ تایید نشده است، اما دانشمندان و محققان بسیاری در دنیا دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند هر چه زودتر درمانی برای این ویروس بیابند که برخی از آن‌ها موثر بوده‌اند، اما باید زمان لازم سپری شود تا بتوان از آن‌ها در درمان مبتلایان استفاده کرد که همین امر همانقدر که دلگرم کننده است به دلیل زمان طولانی بر نگرانی‌ها دامن می‌زند. ترس از دامنگیری ویروس کرونا و تلاشی که افراد برای حفظ جان خود و خانواده‌شان دارند، سبب می‌شود گاهی دست به اقداماتی نامعقول، غیر علمی و تعجب آور بزنند.

کشور ما هم همچون سایر کشور‌های جهان، از اوایل ماه جاری با کووید ۱۹ دست به گریبان است بلایی که متاسفانه تاکنون موجب مرگ صد‌ها تن از هموطنان عزیزمان شده است. امروز تمام کشور بسیج شده و همه به نوعی پای کار هستند تا بتوانند از جان مردم حراست کنند و همانطور که گفته شد این یک بحران جهانی است و تنها راه همان پیشگیری و به کار گیری توصیه‌های بهداشتی متخصصان است، اما با وجود تاکید‌ها و اطلاع‌رسانی‌های فراوان در این زمینه و در شرایطی که وزارت بهداشت و تمام نهاد‌های اجتماعی و مردمی به‌ویژه کادر درمانی شبانه روز در تلاشند، عده‌ای با نا آگاهی و اقدامات خودسرانه نه تنها به یاری دست اندرکاران نمی‌آیند بلکه اوضاع را نیز برای آن‌ها سخت‌تر می‌کنند.

طنز تلخ این روزهای کرونایی

این روز‌ها در سایه اخبار مربوط به کرونا ویروس، خبری مبنی بر جان باختن شماری از مردم بر اثر مسمومیت با الکل صنعتی منتشر می‌شود که بیشتر به یک طنز تلخ شبیه است و همه در بهت و تعجب از اینکه چطور برخی در نبرد با بحران جدید در گرفتن جان خود حتی از کرونا هم پیشی گرفته‌اند.

در پی شایعه تاثیر الکل برای مقابله با ویروس کرونا، افراد زیادی به مصرف الکل صنعتی و مشروبات الکلی تقلبی روی آورده و بر اثر مسمومیت ناشی از آن به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. در حال حاضر ۱۳ استان کشور علاوه بر ویروس کرونا درگیر این موضوع جدید هستند و هر روز بر آمار جان باختگان و مسموم شدگان این فرآورده افزوده می‌شود. متاسفانه در بحبوحه کرونا، عده‌ای سودجو الکل‌های صنعتی را که نارنجی رنگ هستند، با یک مادۀ بی‌رنگ کننده مخلوط کرده و آن را به جای اتانول به مردم می‌فروشند و مردم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند.

پیشی گرفتن قربانیان  الکل صنعتی بر ویروس کرونا 

بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.

طبق آمار به دست آمده از یک هفته پیش تاکنون ۱۷۸ نفر بر اثر ناآگاهی و بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی و مصرف الکل صنعتی راهی بیمارستان‌ها شده و جان خود را از دست داده‌اند. نکته عجیب اینکه در برخی استان‌ها مانند خوزستان و فارس آمار جان باختگان ناشی از مصرف الکل بیشتر از تعداد فوتی‌هایناشی از کروناست.

مثلا در خوزستان تعداد مسمومیت‌ها بر اثر مصرف الکل تاکنون به ۶۱۲ تن و تعداد جان باختگان به ۴۹ نفر رسیده و این در حالی است که آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان ۲۵۳ تن اعلام شده است که ۳۳ مورد از آن‌ها فوت شده‌اند؛ و یا در استان فارس کل آمار مبتلایان به ویروس کرونا ۲۶۸ مورد بوده  که خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته حتی یک مورد فوتی از آن‌ها گزارش نشده است.

این اتفاق به قدری دردناک و در عین حال مضحک به نظر می‌رسد که جای هیچ توضیح اضافه‌ای باقی نمی‌گذارد. هموطنانمان در حالی جان خود را از دست می‌دهند که هیچ توجیه یا مقصری نمی‌توان برای آن یافت. متاسفانه گاهی بر مبنای یک باور غلط و عدم کنترل و غلبه استرس ناشی از گسترش ویروس، شاهد وقایع جبران ناپذیری هستیم که با کمی تامل و ارزیابی می‌توانست اتفاق نیفتد و حالا دیگر هیچ خانواده‌ای داغدار عزیز خود در آستانه سال نو نمی‌بود. گرچه این ویروس همه را بی‌حوصله و کلافه کرده است، اما می‌توانیم با افزایش آگاهی و عمل به توصیه‌ها درد تازه‌ای به مجموع دغدغه‌های این روز‌ها نیفزائیم.