عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختارِ سلولیِ بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت "رولی" و "لوله ای" تولید و به بازار عرضه می گردد.

عایق الاستومری ،جهت عایق کاریِ مقاطع و سطح های با کندانسِ بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق الاستومری در برابرِ حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایطِ نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد.

عایق الاستومری همچنین در مقابلِ انتشارِبخار آب مقاوم می باشد، تا حدی که جذبِ رطوبتِ این عایقها در دوره ی زمانیِ یک ماهه نهایتاً 10 درصدِ وزنِ آنهاست که در مقایسه با عایقهای سنتی از قبیل پشم شیشه و پشم سنگ، جذبِ رطوبت 10000 برابر کمتر است.

عایق الاستومری در هنگام حریق، شعله ور نشده و گازهای سمّی متساعد نمی نماید و همچنین مصون از هرگونه آسیب رسانی به لایه اُزن می باشد.

عایق الاستومری که از آن بعنوان عایق الاستومریک نیز یاد می شود می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت 2 سانتی متر می تواند شدت صوت را تا 35 دسی بل کاهش داده و عملا به عنوان یک عایق صوتی ایفای نقش کند.

عایق الاستومری،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداریِ عایق هنگام نصب در برابرِ پارگی یا تکه تکه شدن می شود.

عایق الاستومری را که در بعضی جاها اجباراً بصورت اکسپوز،نمایان می ماند می توان با استاده از رنگِ پلیمری که مخصوص عایق الاستومری می باشد رنگ آمیزی نمود.

در محلهای سربسته و داخلی ، عایق الاستومری را می توان بدون هیچ پوششی نصب نمود، اما در محلهای روباز، سطحِ بیرونیِ عایق الاستومری را با لایه ای از آلومینیوم در ضخامتهای گوناگون جهت حفاظت در برابر ضربه، عوامل فرسایشیِ جوی و افزایش طول عمر عایق الاستومری، کاور می کنند.

عایق الاستومری به دو صورتِ "رولی" و "لوله ای" تولید و به بازار عرضه می گردد که در زیر به تفصیل در هر دو مورد توضیحات و اطلاعاتِ لازم ارایه می گردد:

انواع عایق الاستومری رولی

1-عایق الاستومری رولی ساده(پشت چسبدار و بدون چسب):

عایق الاستومری رولی ساده با پهنای 100 سانتی متر و در ضخامت های 6-10-13-16-20-25-32-40-50 میلی متر تولید می شود.

این عایق را می توان جهتِ سهولت در نصب، پشت چسبدار نیز نمود.

2-عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم(پشت چسبدار وبدون چسب):

جهت جلوگیری از استهلاکِ زودرس و مقاوم تر نمودنِ عایق الاستومری در مقابل فرسایشاتِ جوی و همچنین مقاومت در برابرِ عواملی چون ضربه، عایقِ رولیِ ساده را با روکشی از ورقه آلومینیومی به ضخامت های 130-170-230 میکرون، کاور می کنند که این عایق را عایق رولی با روکش آلومینیوم می نامند، توضیح اینکه این لایه ی آلومینیومی می توان به شکل ساده و مسلح(نخدار) تولید و بر سطح عایقِ الاستومری پوشاند و همچنین این عایق مثل عایق رولیِ ساده می تواند بصورت پشت چسبدار عرضه گردد.

از عایق الاستومری رولیِ معمولی و با روکش آلومینیوم، جهت پوششِ ورقها و کانال های گالوانیزه(گرد و چهارگوش)، دستگاهها، مخازن، منابع آب،قیر و... و صنایعی چون صنایع خودروسازی،صنایع نفت و پتروشیمی ، لاستیک و کاغذسازی استفاده نمود.

3-عایق الاستومری رولی صوتی شانه تخم مرغی(پشت چسبدار و بدون چسب):

این عایق دارای یک سطحِ مسطح و در مقابل،سطحِ شش وجهی به شکل شانه تخم مرغی می باشد که در پهنای 100 سانتی متر و با ضخامتهای 6-10-13-16-20-50 میلی متر تولید میشود.

این عایق صوتی بیشتر در لای دیوارها،کف،سقف،پمپ ها، دستگاه ها ، بدنه خودرو و همچنین بر سطح ورق ها و کانالهای گالوانیزه ،جهت جلوگیری از انعکاس صوت یا لرزشِ احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق الاستومری

 

عایق الاستومری لوله ای

این عایق ها بصورت لوله ای ،بصورت ساده و با روکش آلومینیوم در ضخامت های 9-13-19-25 میلی متر و در قطرهای 6 تا 114 میلی متر، جهت عایق نمودنِ لوله های سرمایش و گرمایش، لوله های آبِ مصرفی و تاسیسات مورد استفاده قرار میگیرد.ضخامت لایه ی آلومینیومی که بعنوان روکش بر سطحِ عایق الاستومری لوله ای پوشانده می شود دارای ضخامت های 130-170-230 و 400 میکرون میباشد.

عایق الاستومری

 

محصولات جانبی عایق الاستومری

1-نوارچسب درزگیر الاستومری:

از این نوار که از عایق الاستومری بصورتِ پشت چسبدار تولید می شود برای تکمیلِ مراحل اجرای عایق کاری و پوشش درزهای عایق در نقاط اتصال، به منظورِ جلوگیری از هدررفتِ انرژی و گرما استفاده می شود.

طول این نوار درزگیر بطور متداول​ 10 متر میباشد و به صورت چسب دار مسلح (نخ دار ) تولید و عرضه می گردد.

عایق الاستومری

2-نوارچسب درزگیر(تِیپ)آلومینیومی:

تِیپ آلومینیومی از لایه ورقه ای شکل با جنس آلومینیوم که با چسب، ترکیب شده ساخته می شود و جهت تکمیل سیستم عایق کاری مصرف می شود، این نوار عموماً در عرض های 5 ، 7 و 10 سانتی متر و در طول 50 یارد تولید می شود. لازم به ذکر است این نوارِ درزگیر، از آلومینیومِ مسلح(نخدار) نیز تولید می شود، که از کیفیت و دوامِ بیشتری برخوردار می باشد و از افت گرما یا هدررفتِ انرژی جلوگیری می نماید.

عایق الاستومری

3-نوار چسب(تِیپ)برزنتی:

از این نوار چسب(تیپ)برزنتی نیز برای پوشش درزهای بین نقاط اتصالِ عایق کاری استفاده می شود و در دورنگ مشکی و طوسی و در عرض های 5، 7 و 10 سانتی متر و در حلقه های 25 و 50 یاردی تولید و به بازار عرضه میگردد.

عایق الاستومری

4-رنگ مخصوص عایق:

این رنگِ پلیمری جهت پوشش سطح عایق الاستومری تولید می گردد. رنگ های مذکور در تنوع های مختلف از قبیل سفید،آبی،قرمزو طوسی ،به بازار عرضه می گردد.

رنگ عایق باعث جلوگیری از تاثیر اشعه"یو وی" در اثر تابش نور می گردد و از استهلاک و پوسیدگیِ عایق ممانعت می کند.

این رنگ باعث مقاومت عایق الاستومری در برابر لطماتِ فیزیکی از قبیلِ ضربه و ... و همچنین در برابر شعله ، عایق را مقاوم تر می نماید.

از دیگر مزایای استفاده از این رنگ ،قیمتِ مقرون به صرفه ی آن و تسریع در اجرای رنگ کاری می باشد.

عمدتاً از رنگِ عایق بعد از پایانِ مراحلِ عایق کاری برسطح لوله ها و مشخص کردنِ لوله های سرد و گرم و همچنین زیباییِ بیشتر استفاده می شود.

مزایای عایق الاستومری نسبت به عایقهای سنتی:

1-مقاوم در برابر آلودگی ،گرد و خاک،رطوبت و بخارآب و در نتیجه مقاوم در مقابل آلودگی های بیولوژیکی.

2-پایداری زیاد.