در اینجا به روش ها و تمرین هایی برای مدیریت زمان در تست مهارت ریدینگ تافل اشاره می کنیم تا بتوانید از آن ها در تمرین های خود استفاده کنید.

همانطور که می دانید، مدت زمان پاسخ دهی به سوالات ریدینگ تافل در شکل عادی 60 دقیقه می باشد و بسیاری از آزمون دهندگان در هنگام پاسخ دهی به سوالات با دشواری رو به رو می شوند. البته این مسئله چندان غیر قابل پیش بینی نیست، زیرا سوالات مهارت ریدینگ (درک مطلب) نسبتا دشوار است. در تست این مهارت لازم است که آزمون دهندگان به تقریبا 40 سوال در حدود 60 دقیقه پاسخ دهند.

اغلب شرکت کنندگان به بررسی 3 متن که هر کدام دارای بیش از 750 کلمه است می پردازند و به طور کلی نیاز است که بیش از 2 هزار کلمه را با دقت بخوانند. در چنین شرایطی، زبان آموزانی که مایل اند در آزمون تافل امتیاز بالای 80 دریافت کنند، از خود می پرسند که چگونه می توانند در چنین مدت زمان محدودی به اکثر سوالات پاسخ صحیح بدهند. برای اینکه بتوانید روش های صحیح انجام تست و پاسخ دهی به سوالات را یاد بگیرید و اشتباهات خود را برطرف کنید دوره آموزش تافل دایلو تاثیر زیادی در روند پیشرفت شما خواهد گذاشت.

با استفاده از راهنمای موفقیت در ریدینگ آزمون تافل آموزش زبان دایلو، به شما روش هایی را پیشنهاد می دهیم تا بتوانید به خوبی زمان خود را مدیریت کنید.

1. یادداشت برداری را به صورت روتین تمرین کنید:

هنگامی که به صفحه مانیتور در آزمون تافل ibt نگاه می کنید، در کنار خود یک کاغذ و قلم داشته باشید، زیرا استفاده از آن به شما کمک زیادی خواهد کرد. می توان گفت کاری که بیشتر می توانید در ریدینگ تافل انجام دهید، حذف گزینه های اشتباه می باشد تا انتخاب پاسخ صحیح، البته بسیاری از زبان آموزان با این دید به سوالات نگاه نمی کنند.

برای اینکه بتوانید به گزینه هایی که در سوال های ریدینگ حذف کردید توجه داشته باشید، شما می توانید یادداشت برداری کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، نوشتن شماره سوال ها و گزینه هایی است که حذف کرده اید و نیاز به نوشتن محتوای متن ریدینگ نمی باشد. هنگامی که شما به سوال های ریدینگ تافل پاسخ می دهید، گزینه هایی که فکر می کنید اشتباه هستند را حذف کنید و سپس آن ها را بر روی کاغذ یادداشت کنید. با انجام این کار می توانید تمرکز خود را تنها بر روی گزینه های دیگر قرار دهید.

البته لازم نیست که شما این کار را برای انجام کلیه سوالات تکرار کنید. برای مثال برخی از سوال ها برای شما آسان خواهد بود و بدون حذف گزینه قادر خواهید بود که پاسخ صحیح را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هرگز سوالی را بدون پاسخ رها نکنید، زیرا موجب می شود که در پایان مجبور شوید زمان زیادی را برای بررسی این سوالات صرف کنید. به همین جهت بهتر است که دور سوال هایی که از پاسخ آن ها مطمئن نیستید در کاغذ خود دایره بکشید تا بتوانید در پایان، سوال هایی که لازم است به آن ها بیشتر فکر کنید را به سرعت پیدا کنید.

2. به گذر زمان توجه کنید:

هنگامی که شما به سوال های مهارت ریدینگ تافل ibt پاسخ می دهید، متوجه خواهید شد که پاسخ دهی به برخی از سوالات زمان بیشتری نسبت به سوالات دیگر از شما خواهد گرفت. برای مثال سوال هایی که در آن نیاز است کلمات مترادف را انتخاب کنید، نسبتا آسان هستند و معمولا بیش از 50 ثانیه زمان برای انتخاب پاسخ صحیح صرف نمی گردد. اما از طرف دیگر، پاسخ دهی به سوالات دیگر می تواند دشوار باشد و لازم است که زمان بیشتری را اختصاص دهید.

به خاطر داشته باشید برای اینکه به گذر زمان توجه کنید، نیاز به شمارش ثانیه ها و نگاه کردن به ساعت برای پاسخ دهی به هر سوال نمی باشد. زیرا انجام این کار تنها موجب هدر رفتن زمان و عدم توانایی تمرکز شما بر روی محتوای سوالات و متن می گردد. در عوض بهتر است که زمان خود را به چند 20 دقیقه تقسیم کنید و به آن توجه داشته باشید که در حالت عادی لازم است به 14 سوال در 20 دقیقه پاسخ دهید. به طور ایده آل می توان گفت که بهتر است در 10 دقیقه به 7 سوال و در 15 دقیقه به 10 سوال پاسخ داده باشید.

همچنین برای اطمینان از پاسخ خود به سوالاتی که به دور آن دایره کشیده بودید، لازم است در پایان زمانی را برای مرور و بررسی مجدد آن ها درنظر بگیرید.

3. هرگز سوالی را بدون پاسخ رها نکنید:

این نکته بسیار مهمی می باشد، زیرا هنگامی که شما یک سوال را بدون پاسخ و بررسی رها می کنید، موجب می شود که پاسخ دهی به سوالات بعد دشوار تر گردد. سوالات ریدینگ تافل همانند یک "داستان" می مانند که دارای یک ابتدا، وسط و انتهای داستان هستند. هنگامی که شما سوالی را رها می کنید، موجب می شود که داستان را به خوبی متوجه نشوید. پس بهتر است که در صورت دشوار بودن سوال، پاسخ آن را با کمی بررسی و تفکر حدس بزنید و با دایره بر روی کاغذ خود دور شماره آن سوال خط بکشید.

4. در پایان، پاسخ های خود را مرور و بررسی کنید:

برای انجام این کار لازم است زمانی را برای مرور و بررسی در نظر بگیرید. یکی از گزینه هایی که در بالا سمت راست صفحه خواهید داشت، گزینه Review می باشد که با انتخاب آن می توانید سوال هایی که به آن ها پاسخ داده اید (Answered) و آن هایی را که رها کرده اید (Not Answered) را مشاهده کنید. در دقایق آخر تست ریدینگ تافل ibt، به کاغذ یادداشت خود مراجعه کنید و سوال هایی که دور آن دایره کشیده اید را مجددا بررسی کنید.

حالا شما به خوبی می دانید که چه کار هایی لازم است برای مدیریت زمان در تست ریدینگ تافل انجام دهید. پس به طور کلی سعی کنید که از کاغذی برای یادداشت برداری استفاده کنید، هر 20 دقیقه به چهارده سوال پاسخ دهید، سوال هایی که به دور آن دایره کشیده اید را مجددا بررسی کنید، مدت زمانی را در پایان برای مرور در نظر بگیرید و سوال هایی را که از پاسخ آن اطمینان ندارید، با تفکر و بررسی بیشتر پاسخ دهید.

برای اینکه بتوانید این کار ها را به صورت موثر انجام دهید، لازم است که آن ها را در تمرینات خود به کار بگیرید. تمرین کردن موجب می شود که به انجام آن ها عادت کنید تا بتوانید در روز آزمون از آن ها استفاده کنید.