در سال‌های اخیر گرجستان تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری شده است. نزدیکی این کشور به ایران و جاذبه‌های گردشگری گرجستان، همچنین طبیعت زیبا و بکر آن از جمله دلایلی است که توانسته است توجه گردشگران ایرانی را به این کشور جلب کند. گرجستان در میانه بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و از فرهنگ هر دو قاره تأثیر گرفته است و این خود یکی دیگر از جاذبه‌های این کشور به حساب می‌آید. دو شهر تفلیس و باتومی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در این کشور هستند.

تفلیس پایتخت گرجستان در تور گرجستان  از شهرهای تاریخی اروپا به شمار می‌آید و دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار است. این شهر در گذر زمان شاهد فرهنگ‌های مختلف بوده و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده است. در قرون وسطی از حکومت‌های مختلف خاورمیانه تأثیر گرفته، بعدها مورد تصاحب حکومت تزاری روسیه قرار گرفته و از قرن نوزدهم کم‌کم تبدیل به شهری اروپایی شده است. از این رو معماری با سبک‌های بسیار متنوع در این شهر قابل مشاهده است. ورودی تالارها و خانه‌ها نیز با تلفیقی از سبک سنتی و مدرن نقاشی شده‌اند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. تفلیس دارای بازارهای بسیار مختلفی برای خرید و فروش است که می‌تواند برای گردشگران قابل توجه باشد. همچنین فستیوال‌های بسیار متنوعی نیز در این شهر برگزار می‌شوند.

 

مردم گرجستان ارتودکس هستند و به طور کلی گرجستان کشوری مذهبی است. به همین دلیل تعداد زیادی کلیسا در این کشور وجود دارند. تفلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعداد زیادی کلیسا در داخل شهر و حاشیه آن وجود دارند. نام این کلیساها اغلب از نام‌های سرزمین مقدس گرفته شده است. نام کلیسای سیونی نیز از نام کوه صهیون واقع در اورشلیم گرفته شده است، اما به دلیل تعداد زیاد کلیساهایی با این نام، این کلیسا را سیونی خوانده‌اند. برخی گفته‌ها حاکی از این است که در زیرزمین کلیسا سنگ‌هایی متعلق به کوه صهیون وجود دارد و شاید علت تقدس این کلیسا نیز همین باشد. همچنین براساس افسانه‌ای صلیب سنت نینو که متعلق به زنی قدیسه به همین نام است نیز در این کلیسا نگه داری می‌شود. سنت نینو برای ترویج مسیحیت به گرجستان آمده بود. صلیب نینوی مقدس یکی از مهم‌ترین نشان‌های مقدس برای مسیحیان ارتودکس به شمار می‌آید.

تاریخچه کلیسا

کلیسای سیونی گرجستان در تور ارزان گرجستان  در شهر تفلیس و در قسمت قدیمی شهر قرار دارد. این کلیسا در کنار رودخانه کر واقع شده است. ساخت این کلیسا مربوط به قرن پنجم میلادی است و به دستور واختانگ گرگ سالی یا واختانگ یکم ساخته شده است. صد سال بعد شاهزاده ایبریا ضمن تکمیل ساخت، به ایجاد ساختاری جدید در بنا روی نهاد و آدارناسه جانشین او، این کار را تکمیل و به سرانجام رساند. افسانه‌ای وجود دارد مبنی بر این  که مقبره هر دو این شاهزادگان در این کلیسا وجود دارد، ولی تاکنون اثری از آن‌ها یافت نشده است.  بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شهر مارماریس ترکیه

 

به گزارش سفر باتو ، این کلیسا بارها مورد حمله بیگانگان قرار گرفته و تخریب شده است. برای مثال در سال 1226 میلادی به دستور جلال الدین خوارزمشاه بنای کلیسا تخریب شد و همچنین در سال 1386 میلادی پس از حمله تیمور لنگ به گرجستان بار دیگر مورد تخریب قرار گرفت. از این رو بارها نیز توسط افراد مختلف بازسازی شده است. برای مثال در سال 1112 توسط داوود چهارم که به دیوید سازنده معروف بود، مورد بازسازی قرار گرفت. همچنین پس از حمله تیمور و تخریب کلیسا، این کلیسا به دستور الکساندر اول بازسازی شد. البته مجدداً توسط ایرانیان در قرن 18 تخریب شد و آقا محمد خان قاجار نیز در  سال 1795 دستور تخریب کلیسا را صادر کرد.  در سال 1668 نیز زلزله بنای کلیسا را تخریب کرد. این بار به دستور واختانگ ششم کلیسا بازسازی شد. آخرین بازسازی مربوط به قرن بیستم است و تغییرات کمی نیز در همین زمان در بنای کلیسا به وجود آمد.

معماری بنای کلیسا

معماری این بنا به سبک معماری قرون وسطی در گرجستان  و تور گرجستان است. همان طور که اشاره شد در قرن بیستم بنای کلیسا مورد بازسازی قرار گرفت و در همین زمان برای تزئین نمای بیرونی بنا از سنگ‌های تراشیده استفاده شد. نقاشی‌های درون کلیسا نیز مربوط به گریگوری گاگارین است که در سال‎های بین 1851 تا 1855 توسط این نقاش انجام شده است. بر روی دیوار غربی کلیسا نقاشی‌هایی وجود دارد که متعلق به لوان هنرمند گرجی هستند.

 

این کلیسا دارای یک گنبد است و همچنین در نمای بنای کلیسا نقش‌هایی به صورت برجسته وجود دارد. در نمای غربی و شمالی این نقش‌ها به شکل فرشتگان و قدیسان بوده و در نمای غربی شاهد یک صلیب حک شده هستیم. شانزده پنجره که دارای قاب‌های حکاکی شده هستند نیز در بنای کلیسا وجود دارند.

این کلیسا با عنوان کلیسای جامع مسیحیان ارتودکس از زمان جماهیر شوروی باقی مانده است و جدا از جاذبه‌های تاریخی آن، هر یکشنبه مراسم مخصوص در آن برگزار و مورد استقبال مردم تفلیس قرار می‌گیرد.