به گزارش پارس نیوز، 

علی زرافشان امروز در حاشیه نمایشگاه عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز، اظهار کرد: دوره اول متوسطه برای آموزش مهارت آفرینی به دانش‌آموزان انتخاب شده است تا علاوه بر هویت عمومی هویت اختصاصی مربوط به علاقه‌مندی، شغلی و تحصیلی شکل بگیرد.

*سالی کم نظیر برای تجهیز هنرستان‌ها

وی افزود: دفاتر کاردانش در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است تا بخشی از آموزش دانش‌آموزان را برعهده بگیرند و شاهد جذب آنها در حوزه صنعت هم باشیم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: سال تحصیلی 96-97 سال کم‌نظیری برای تجهیز هنرستان‌ها بود و 52 میلیارد تومان به همراه 9 میلیارد تومان از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به استان‌ها ابلاغ شد و از محل بوده سال 97 نیز 37.5 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است. تا در سال تحصیلی جدید خرید تجهیزات مورد نیاز هنرستان‌ها انجام شود.

*150 میلیارد تومان اعتبار ویژه هنرستانها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از محل دو درصد عوارض گاز نیز 50 میلیارد تومان به هنرستان‌ها اختصاص می‌یابد که به زودی ابلاغ خواهد شد و در مجموع 150 میلیارد تومان اعتبار به هنرستان‌ها اختصاص یافته است که در طول سال‌های گذشته برای تجهیز هنرستان‌ها کم نظیر بود.

زرافشان با اشاره به اینکه ردیف بودجه مستقلی را برای تجهیز مدارس عشایری داریم که توسط معاونت ابتدایی اختصاص می‌یابد، افزود: معاونت متوسطه نیز در توزیع بودجه‌ها براساس محرومیت استان‌ها اقدام می‌کند.

*جزئیات کاهش ساعت آموزش پایه دوازدهم

وی در ادامه درباره کاهش ساعت آموزش در پایه دوازدهم، بیان کرد: دانش‌آموزان شاخه نظری بعد از پایان دبیرستان باید وارد دانشگاه شده و با کسب مدرک کارشناسی وارد بازار کار شوند. بنابراین آموزش و پرورش موظف است توانمندی ورود به دانشگاه را به آنها ارائه کند، برنامه درسی ملی ما را مکلف کرده پس از سه سال تحصیل در دوره متوسط دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه هدایت کنیم. اما هم اکنون 35 ساعت آموزش در پایه دوازدهم وقتی را برای دانش‌آموزان باقی نمی‌گذارد تا بخواهند برای کنکور آماده شوند. بنابراین صحبتی انجام شده تا فاصله میان امتحانات نهایی دانش‌آموزان و کنکور افزایش یابد تا بچه‌هاحداقل فرصتی یک ماهه برای آماده‌شدن به منظور شرکت در کنکور داشته باشند.

*وظیفه داریم دانش‌آموزان را برای کنکور آماده کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: زمان آموزش در دوره پیش‌دانشگاهی 24 ساعت در هفته بود و 4 درس دانش‌آموزان امتحانات نهایی داشت که در اوایل خرداد برگزار می‌شد؛ تا زمانی که کنکور به شیوه فعالی برگزار شود وظیفه داریم تا دانش‌آموزان را برای آن آماده کنیم.

زرافشان گفت: 89 درصد دانش‌آموزان از طریق سابقه تحصیلی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و اصرار ما برای اعمال سابقه تحصیلی به این دلیل است که سیطره کمکور کمرنگ شود چرا که هم اکنون دوره ابتدایی را نیز درگیر کرده است.

*آیا سابقه تحصیلی در کنکور 98 به صورت مثبت اعمال می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: از اولین قانون حذف کنکور که 11 سال قبل مصوب شد قرار بود تا سابقه تحصیلی برای ورود به دانشگاه ملاک باشد. نمایندگان مجلس در سال 94 با تغییر تعریف سابقه تحصیلی موافقت کردند و قرار شد در سال 95 سوابق تحصیلی در کنکور به صورت مثبت اعمال شود. هم اکنون نیز بحث تغییر کنکور مطرح است و نمایندگان مجلس می‌توانند روش‌های دیگری را برای پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها طراحی کنند اما تا زمانی که قانون فعلی تغییر نکرده است دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند و اگر قرار باشد تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور به صورت مثبت باشد نیاز به تغییر قانون است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره قانون منع به کاریگری بازنشستگان در آموزش و پرورش بیان کرد از اصحاب رسانه می‌خواهم اگر موضوعاتی را مطرح می‌کنند مستندات علمی آن را هم ارائه دهند. در قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فردی که حکم بازنشستگی برای او صادر شده و حقوق بازنشستگی می‌گیرد دیگر نمی‌تواند فعالیت کند. در اصلاحیه قانون نیز معاونان وزرا مشمول نمی‌شوند بنابراین در بین معاونان وزرا اگر فردی قبلا بازنشسته شده باشد نمی‌تواند دوباره فعالیت کند.

*هیچ یک از معاونان آموزش و پرورش بازنشسته نیستند

زرافشان افزود: بازنشستگی افراد دو شرط دارد نخست افراد با مدرک لیسانس با 30 سال سابقه و 60 سال سن و افراد با مدرک فوق لیسانس با 35 سال سابقه و 65 سال سن باید بازنشسته شوند و برهمین اساس هیچ یک از معاونان آموزش و پرورش مشمول این قانون نمی‌شوند.

وی درباره مدارس شبانه روزی عنوان کرد: 480 میلیارد تومان اعتبار برای مدارس شبانه روزی در بنابراین منابع دولتی در بخش مدارس شبانه روزی و روستامرکزی‌ها نسبت به سال گذشته 4 برابر افزایش یافته است.