به گزارش پارس به نقل از مشرق، محمدرضا نادری در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر در مورد تعداد خودروهای وارداتی به کشور از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در 10 ماهه ابتدای امسال 79 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

 اما از زمانی که بخشنامه ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی صادر شد، هیچ خودرویی با این مشخصات از گمرک ترخیص نشده است، حتی اگر دارای ثبت سفارش بوده باشد. 
در حال حاضر هم برخی از این خودروها در گمرک در شرف متروکه شدن هستند و بخشی هم متروکه شده‌اند.
معاون امور گمرکی گمرک ایران در مورد خودروهای وارداتی به کشور هم اظهار داشت: خودرو یکی از اقلامی بود که براساس پیش‌بینی مجلس قرار بود معادل دو میلیارد دلار درآمد از محل واردات آن برای کشور ایجاد شود که میزان درآمد محقق شده از محل آن در 10 ماه اول امسال 88 درصد بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این مطلب که عمده کالاهای وارداتی و ترخیص شده به کشور در این مدت واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده و کمتر از 13 درصد کالای مصرفی بوده است که تولید داخل نداشته، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که کالاهای مصرفی که به داخل کشور وارد شده است، تولید داخل ندارد.
پیشنهاد تغییر تعرفه کالا
از سوی دیگر مدیرکل دفتر تعیین تعرفه گمرک ایران با اشاره به اینکه شفاف شدن تعرفه‌ها و تسهیل آن منجر به کاهش انگیزه قاچاق می‌شود، تصریح کرد: هرچه تعرفه زیادتر باشد، منجر به قاچاق کالا و سوءاستفاده افراد خواهد شد.
عبدالرضا غلامی با تاکید بر اینکه حدود 257 پیشنهاد تعرفه‌ای برای سال 94 ارائه شده، بیان داشت: این مباحث می‌تواند بسیاری از اختلافات و بروکراسی مربوط به کالا و صاحبان آن را کم کند.غلامی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور برای واحدهای تولیدی بوده که بتوانند مواد اولیه خود را راحت‌تر به داخل بیاورند.
غلامی به پرونده‌های محصولات دریایی و اختلاف پیش آمده در تعرفه ماهی‌های وارداتی هم پرداخت و افزود: حدود 15 پرونده بزرگ در اداره تعرفه وجود داشت که 400 تا 500 تن ماهی دپو شده و سردخانه‌های استاندارد نیز وجود نداشت و به دلیل اشکال در تعرفه، منجر به از بین رفتن سرمایه شد.
وی ادامه داد: طبق تعرفه‌های کنونی محموله بیش از 10 کیلوگرم ماهی در بسته‌بندی‌ها با تعرفه 6 درصد وارد می‌شود و در این راستا به منظور حمایت از تولید با جهاد کشاورزی نامه‌نگاری شد، اما حمایت و همکاری صورت نگرفت. اکنون تعرفه ماهی‌ها فاصله 4 تا 75 درصدی دارد و تمام طبقه تعرفه‌ای را پر کرده است، اما هیچ کس سؤال نمی‌کند که چرا این همه طبقه تعرفه‌ای وجود دارد، در حالی که در دنیا 3 طبقه تعرفه مشاهده می‌شود.
غلامی با اشاره به تعرفه ماهی قزل‌آلا تصریح کرد: در حال حاضر تعرفه زنده یا کشته این نوع ماهی 40 درصد است، اما فیله بسته بندی شده آن 4 درصد است، در حالی که تعرفه ماهی قزل زنده یا کشته قزل‌آلا را برای حمایت از صنعت تولید و فرآوری می‌توان کاهش داد.
گفتنی است بالا بودن تعرفه واردات ماهی زنده به دلیل احتمال ورود بیماری همراه با آبزی است و تنها نمی‌توان دید اشتغال و فرآوری داشت.
مدیرکل تعیین تعرفه گمرک در عین حال با تاکید بر اینکه منطقی بین ماخذ و تعرفه ماهی وجود ندارد، بیان کرد: نامه‌نگاری با جهاد کشاورزی صورت گرفته تا یکسان‌سازی و تسهیل در امور تعرفه‌ای صورت بگیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر کد تعرفه‌ای میان سازمان توسعه تجارت و گمرک متفاوت نبوده و یکسان است.