به گزارش پارس , مهدی چمران در گفت وگو با تسنیم، درباره خانه و زمین های متروکه در سطح شهر تهران اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای دوره دوم شهر تهران برای زمین های متروکه عوارض تعیین شد و ۴ الی ۵ سال هم در دست اجرا بود اما بعد از این مدت از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد.

وی با بیان اینکه در اواخر شورای دوره سوم نیز این موضوع را مجدداً برای تصویب مطرح کردیم، ادامه داد: آن زمان این مصوبه توسط یکی از قضات دیوان عدالت لغو شده بود نه هیئت عمومی که البته دلیل آن را نمی دانم و از ما برای دفاع هم دعوت نشد. بنابراین امکان طرح مجدد آن وجود داشت این در حالی است که دولت نیز قصد داشت مصوبه ای در این زمینه تعیین کند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر قصد داشت با تعیین عوارض برای خانه های متروکه در کاهش اجاره بهای مسکن تاثیرگذار باشد اما بعد از انجام بررسی ها این نتیجه حاصل شد که ممکن است اقدام مذکور نتیجه عکس دهد بنابراین تعیین عوارض برای خانه های خالی را حذف کردیم اما در اولین فرصت می توان این موضوع را در کمیسیون معماری شهرسازی مطرح کرد و به سرعت به نتیجه رساند.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی صاحب یک خانه یا زمین متروکه مشخص نیست با تعیین عوارض مشکلی حل نمی شود، گفت: خانه هایی که صاحبان آن مشخص نیست به ستاد اجرایی فرمان امام تعلق می گیرد. بسیاری از زمین ها و خانه ها هستند که از طریق قانونی و طبق شرایط تعیین شده تحت تصاحب ستاد اجرایی فرمان امام قرار می گیرد.

چمران با اشاره به اینکه شهرداری قانوناً نمی تواند برای تعیین تکلیف خانه های متروکه اقدام کند چراکه این امر در حیطه وظایف قوه قضاییه است، گفت: شهرداری می تواند در راستای ساماندهی زمین های متروکه آنها را دیوارکشی کند تا محل تجمع معتادان یا زباله ها نشود و برای خانه های متروکه نیز که وضعیت نا به سامانی دارند اقداماتی مانند رنگ آمیزی دیوارها را انجام دهد تا به نوعی به وضعیت آنها سامان داده شود، نمونه این اقدامات زمینی است که ابتدای خیابان شهید قرنی وجود دارد.