به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این خوشه تجمعی از ستارگان بسیار مسن است که حول مرکز کهکشان راه شیری می چرخند.

این خوشه درخشان شامل ۱۰۰ هزار ستاره است که ممکن است نوعی سیاهچاله نادر را در مرکز خود پنهان کرده باشد.

این نمایش چندرنگی ارائه شده، خوشه ای از ستارگان موسوم به مسیه ۱۵ است که ۳۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صور فلکی « پگاز» (اسب بالدار) واقع شده است.

این جرم کیهانی یکی از قدیمی ترین خوشه های کروی با عمری برابر ۱۲ میلیارد سال است.

ستاره های آبی رنگ و بسیار داغ و ستاره های طلایی خنک تر آن در تصویر ارائه شده در کنار یکدیگر تجمع کرده اند و به سمت مرکز شفاف خوشه متراکم شده اند.

12-913.jpg

مسیه ۱۵ یکی از متراکم ترین خوشه های کروی بوده که بخش اعظم جرم آن در هسته اش متمرکز شده است.

با این حال، این خوشه دارای رازهای پنهانی است و منجمانی که در سال ۲۰۰۲ آن را با هابل مطالعه می کردند، جسمی معماگونه و تاریک را در قلب آن یافتند.

این جسم می توانست مجموعه ای از ستارگان نوترونی تاریک یا یک سیاهچاله با جرم متوسط باشد. از این دو به احتمال بیشتر ممکن است که مسیه ۱۵ مامن یک سیاهچاله در مرکزش باشد.

تصور می شود سیاهچاله های با جرم متوسط از ادغام چندین سیاهچاله کوچک تر با جرم ستاره یی یا در نتیجه تصادم بین ستارگان عظیم موجود در خوشه های متراکم تشکیل شده باشند.

احتمال سوم نیز این است که آن ها در طول رویداد بیگ بنگ شکل گرفته باشند.

از لحاظ جرم، این اجرام بین جرم ستاره یی معمول تر و انواع سیاهچاله فوق عظیم قرار دارند و می توانند نکاتی در خصوص چگونگی رشد و تکامل سیاهچاله ها را در درون خوشه هایی مانند مسیه ۱۵ و کهکشان ها فاش کنند.

علاوه بر این سیاهچاله، خوشه مسیه ۱۵ مامن یک سحابی سیاره ای به نام « Pease ۱» است و نخستین خوشه کروی حاوی یکی از این اجرام به شمار می آید.

این سحابی مانند یک شیء آبی شفاف و در سمت چپ مرکز خوشه قابل رویت است.

تصویر جدید از مشاهداتی از « دوربین میدان وسیع ۳» و « دوربین پیشرفته برای تحقیقات» هابل در نور فرابنفش، مادون قرمز و بخش های نوری منشور حاصل شده است.