به گزارش پارس به نقل از مهر، سردار دکتر" اسماعیل احمدی مقدم" در مراسم افتتاحیه سامانه خدمات الکترونیک سازمان وظیفه عمومی ناجا باتسلیت ایام محرم و تبریک هفته بسیج، اظهارداشت: هر دوی این موارد در یک مسیر و مقصد هستند و در واقع بسیج با روحیه فداکاری امتداد دهنده عاشورا و کربلا است، بسیج واژه مقدسی است و این افراد بی توقع، کسانی هستند که در جهت حفظ و احیای ارزشها، جان و مال خود را فدا کردند.

وی با اشاره به دو تفسیر مختلف از بسیج مبنی بر تشکل بسیج و تفکر بسیجی، گفت: شمولیت تفکر بسیج بیش از همه است، همانطوریکه براساس فرمایش مقام معظم رهبری، اولیاء از اولین و آخرین بسیجیان هستند و در جهت حفظ ارزش ها و در راه رضای خدا، جان باختگی کردند که اوج آن را در حادثه کربلا می بینیم.

احمدی مقدم ابراز امیدواری کرد: ما نیز بسیجی وار عمل کنیم و یکی از این فعالیت ها، چیزی است که امروز در سازمان وظیفه عمومی دیده می شود.

فرمانده ناجا به صف های طولانی برای دریافت خدمات نظام وظیفه در گذشته اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سرعت تحول در این حوزه بسیار زیاد بوده و گام های بزرگی در جهت نوسازی سازمان و تفکر سازمانی صورت گرفته و به انجام رسیده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه سازمان نظام وظیفه، استعداد استفاده از فناوری های نوین را دارد، گفت: در دوره سه ساله سردار" صدرالسادات" شاهد این موضوع هستیم؛ فعالیت های این سازمان به گونه ای است که قابل رویت و نظارت از سوی مردم می باشد و اگر ما تمرکز خود را روی فعالیت های این چنینی بگذاریم، توانایی حل مشکلات و معضلات را پیدا می کنیم.

سردار مقدم افزود: در حال حاضر ۱۴۰ سامانه و زیرسامانه در نیروی انتظامی مشغول به خدمت هستند و سازمان وظیفه عمومی نیز با یک سامانه اصلی و ده زیر سامانه خدمات ارائه می دهند.

وی، گام بعدی در نوسازی سازمان را مدیریت کیفی دانست و گفت: این امر در اولویت قرار دارد و ما این مورد را از کلانتری ها آغاز کرده ایم، وظیفه عمومی استعداد بالایی برای استاندارد سازی و تعالی رفتار دارد و باید این مسیر را طی کند. مسیر تعالی، مسیر پایان ناپذیری است.

فرمانده ناجا ادامه داد: عدالت امر مهمی در نوسازی سازمان محسوب می شود و باید این امر به طور دقیق رعایت شود.

احمدی مقدم به وظایف سربازان در نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: سربازان تحصیل کرده که مدارک تحصیلی آنها مورد استفاده در نیروهای مسلح نیست، توقع دارند براساس مدارکشان در یگان های ناجا بکارگیری شوند که ما باید در این امر به سربازان کمک کنیم.

وی اظهارداشت: براساس منحنی جمعیت در سالهای گذشته تعداد موالید کاهش نشان می دهد و همچنین به دلیل تحصیلات مشمولان دیر به خدمت اعزام می شوند و همین باعث کاهش تعداد سربازان است. ما در نوسازی سازمان باید روش های خدمتی را بهینه کنیم.

فرمانده ناجا سربازی را گلوگاهی برای مردان کشور دانست و خاطرنشان کرد: سربازی باعث تکامل فرایند مردانگی می شود و نباید به سربازی تنها با دید حداقلی تامین نیاز دفاعی کشور نگاه کرد چرا که حتی کشوری مانند سوئیس که هیچگاه جنگی با کشور دیگر نداشته به شکل دیگری خدمت سربازی دارد براین اساس در سوئیس جوانان ۲۰ سال و هر سال به صورت ماهانه سرباز هستند و این امر را تجربه می کنند.

این مقام ارشد انتظامی به پدیده تک والدی فرزندان و زندگی با مادران اشاره کرد و گفت: این پدیده باعث می شود تا پسران با روحیه شکننده و زنانه بزرگ شوند و سربازی می تواند آنان را مرد کنند.

سردار مقدم، سربازی را مکانی برای اصلاح رفتار جوانان دانست و اذعان داشت: برخی از مشمولان به دلیل اعتیاد و مشکلات جسمی معاف می شوند در حالیکه این روند باید اصلاح شود و خدمت زیر پرچم مکانی برای رفع مشکلات آنان باشد، برای مثال وزارت بهداشت سربازی را گلوگاه سلامت بداند.

وی تاکید کرد: خدمت سربازی را باید غنی کنیم و در این راستا برگزاری المپیادهای قرانی، علمی، ورزشی، هنری و ادبی می تواند استعدادها را بارور کند که در این حوزه سازمان وظیفه عمومی نقش محوری دارد.

احمدی مقدم در ادامه به عدالت محوری در سربازی اشاره کرد و گفت: برای اعزام به خدمت یا مقررات ما دچار مشکل و یا برخی از افراد زرنگی خاص خود را دارند که می توانند از راه های قانونی و غیرقانونی از خدمت فرار کرده و یا اینکه محل خدمتشان را خودشان تعیین کنند به طوریکه وقتی از مرکز به سمت مرز حرکت می کنیم، سربازان فقیرتر و بیشتر از مناطق محروم هستند، ما در این راستا دستوری نمی دهیم پس نمی دانیم به چه علت این نوع توزیع صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید خلاءهای قانونی را شناسایی و از بین ببریم، گفت: برای مثال یکی از مسئولان از من خواست تا محل خدمت فردی را در جای مشخصی قرار دهم اما به دلیل عدم قانع کننده بودن علت فوق این کار را انجام ندادم و وی نیز از من ناراحت شد، همچنین برخی از مسئولان دیگر نیز این درخواست را از ما دارند اما اجابت نمی کنیم.

احمدی مقدم در ادامه به شهدای سراوان نیز اشاره کرد و اذعان داشت: عمده خانواده های این شهیدان از خانواده های مستضعف بودند، ما باید خلاء ها و مستمسک های قانونی برای توزیع ناعادلانه سربازان را از بین ببریم.

این مقام ارشد انتظامی، اصلاح فاصله محل خدمت سربازان و موطن آنان را امری مهم دانست و گفت: باید سربازان، نهایتاً در استان ها همجوار خود خدمت کنند.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: تا سال ۹۴ باید به حداقل مطلوبیت ها در سازمان نظام وظیفه دست یابیم.