به گزارش پارس به نقل از فارس، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی صبح امروز در همایش سراسری معاونان و مدیران وظیفه عمومی سراسر کشور ضمن افتتاح سامانه خدمات الکترونیک سازمان وظیفه عمومی ناجا بخش عدالت محوری در توزیع سربازان در سراسر کشور را از دغدغه های مهم خود عنوان کرد.

وی تأکید کرد: امروز شهر تهران تا ۴۱ درصد افراد خدمت کرده، کمترین میزان انجام خدمت وظیفه عمومی را داراست؛ ضمن اینکه این شهر بالاترین درصد معافیت ها از خدمت وظیفه را داراست.

احمدی مقدم ادامه داد: ما باید سیستمی طراحی کنیم که به وسیله آن تفاوتی میان شهروندان تهرانی و شهروندان مناطق دورافتاده کشور در بهره مندی از خدمات سربازی وجود نداشته باشد. امروز کسانی که در تهران زندگی می کنند دسترسی بیشتری به منابع خبری و مسئولین دارند و می توانند از آنها استفاده بیشتری نسبت به ساکنان مناطق دورافتاده بکنند.

وی راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک سازمان وظیفه عمومی ناجا را در راستای برقراری عدالت عنوان کرد و گفت: با استفاده از این سامانه تمامی شهروندان به یک صورت و یک اندازه از خدمات بهره مند خواهند شد.

وی همچنین در جمع مدیران وظیفه عمومی سراسر کشور ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: کسی که در راه دین و هدف و آرمان خود همه چیز را فدا می کند و به این کار افتخار می کند، بسیجی است.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: بسیج یعنی جان باختن در جهت حفظ ارزش ها و تسلیم و رضایت در مقابل امر خداوند.

وی در ادامه به نوسازی واحدهای تحت امر نیروی انتظامی اشاره کرد و نمونه این نوسازی را در بخش نیروی انسانی و ارائه خدمات نرم افزاری به وسیله سازمان وظیفه عمومی ناجا دانست و گفت: امروز نسبت به سه سال گذشته ۲۰ درصد از نیروهای سازمانی وظیفه عمومی کاهش یافته است اما خدماتی که این سازمان ارائه می کند نسبت به قبل افزایش داشته است.

احمدی مقدم با تأکید بر این نکته که مردم تنها خروجی کار نیروی انتظامی را می بینند گفت: اگر یک جنایتی اتفاق بیفتد مردم تنها وقوع جنایت و کشف آن را می بینند و از روند رسیدگی به این پرونده بی خبر هستند و فکر می کنند که کار آسانی است در صورتی که برای به نتیجه رسیدن یک پرونده جنایت، کارهای اطلاعاتی بسیاری انجام می شود.

وی این تفکر مردم که ناجا هر کسی را بخواهد دستگیر می کند، اشتباه است و باید دانست که ما در پرونده های خود افراد بی گناه را دستگیر نمی کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی اولویت ناجا در ارتقای مدیریت و کیفیت را با سازمان هایی دانست که مشغول ارائه خدمت به مردم هستند و افزود: این ارتقا را از کلانتری ها شروع کردیم و امروز نیز سازمان وظیفه عمومی دارد این مسیر را طی می کند.

وی به کارگیری سربازان در مشاغل تخصصی را با توجه به مدت زمان کم خدمت آنها مناسب ندانست و گفت: عده ای از سربازان با توجه به نوع تحصیلات خود در مشاغلی به کار گرفته می شوند اما ما نمی توانیم با توجه به محدودیت ها همه سربازان را بر اساس تخصص شان به کار بگیریم.

به گفته احمدی مقدم سیر نزولی تعداد سربازان از چند سال قبل مشخص شده بود و سازمان وظیفه عمومی نیز این تفکر که به خاطر کاهش موالید بود به ستاد کل نیروهای مسلح گزارش داده است.

فرمانده نیروی انتظامی مشکل دیگری که امروز در به کارگیری سربازان وجود دارد را تحصیلات بالای سربازان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه سربازی در بسیاری از کشورهای دنیا که نیاز دفاعی هم ندارند اجباری است، گفت: تنها نوع اجرای سربازی نیاز آن کشورها و کشور ما متفاوت است و شاید سربازی در کشوری به مدت ۲۰ سال و هر سال یک ماه باشد؛ در صورتی که در ایران ۲ سال مداوم است.

احمدی مقدم ضمن هشدار نسبت به وجود فرزندان تک والدی که تنها با مادران خود زندگی کرده اند و بزرگ شده اند، گفت: این اتفاق ابتدا در غرب رخ داد اما اکنون ما در ایران نیز شاهد آن هستیم که متأسفانه این پسران به دلیل رابطه بیش از اندازه با مادر خود دارای روحیه شکننده هستند؛ همینطور آنهایی نیز که تک فرزند هستند روحیه شکننده دارند و سربازی می تواند آنها را تبدیل به مرد کند.

احمدی مقدم با انتقاد از اینکه مسئولین نباید بگویند که چون فردی اعتیاد دارد نباید به سربازی بیاید، گفت: اگر اینطور بگوییم همه آنهایی که می خواهند از سربازی فرار کنند معتاد می شوند ما باید سربازی را تبدیل به گلوگاهی کنیم که مشکلات اجتماعی و پزشکی با همکاری وزارت بهداشت در آن حل می شود.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه سربازی تنها نیاز دفاعی کشور نیست، گفت: جابجا کردن سربازان در کشور باید بر اساس عدالت صورت گیرد. مدتی پیش یکی از مسئولان از من درخواست جابجایی فردی را داشت اما چون دلایلش قانع کننده نبود من با درخواست او موافقت نکردم.

به گفته احمدی مقدم نمایندگان مجلس امروزه کسانی را معرفی می کنند تا نسبت به جابجایی محل خدمت آنها اقدام شود که سازمان وظیفه عمومی حتماً در این ارتباط تحقیقات لازم را انجام خواهد داد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه شهدای فراوان از خانواده های مستضعف کشور بودند، گفت: البته ما باید بدانیم که اگر سربازی در کشور اختیاری هم باشد این افراد از خانواده های مستضعف هستند که به سربازی می روند.

احمدی مقدم در پایان طرح آمایش سرزمینی سربازان را دارای اشکال دانست و گفت: ما قبلاً گفته ایم سرباز حداکثر در استان همجوار خود خدمت کند اما باید بدانیم استانی مانند خراسان با سیستان و بلوچستان همجوار است اما شهرهای این دو استان با یکدیگر بیش از هزار کیلومتر فاصله دارد؛ در صورتی که فاصله شهرهای استان هایی مانند همدان و لرستان کمتر از صد یا دویست کیلومتر است؛ به همین دلیل می گویم که باید بازنگری صورت گیرد تا نیاز سربازی مناطق از خود استان تأمین شود.