به گزارش پارس به نقل از فارس، براساس تصاویر دریافتی از دوربین های نظارتی‏ ، سامانه های هوشمند ترددشمار برخط و گشت های شعب راهداری سراسر کشور، در حال حاضر، به استثنای محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد در آنها به روال عادی در جریان است.

در ۲۴ ساعت گذشته، در محورهای برون شهری کشور، کل تردد ثبت شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۸۸۱ ترددشمار، تعداد ۵ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۲۷۷ دستگاه وسیله نقلیه بوده که نسبت به روز قبل از آن ۸/۴ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین ۲۱ درصد، اوج تردد بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ و کمترین تردد بین ساعات ۶ الی ۷ صبح صورت پذیرفته که هموطنان با آگاهی از آن می توانند ساعات مناسب تری را برای سفر انتخاب کنند.

* محدودیت های ترافیکی جاده های کشور

محور ترانزیتی ایرانشهر – نیکشهر - چابهار، واقع در استان سیستان و بلوچستان به دلیل وقوع سیلاب، تا اطلاع ثانوی مسدود و مسیر جایگزین، ایرانشهر – سرباز – چابهار توصیه می شود.

محور کنارک زرآباد جاسک، واقع در استان سیستان و بلوچستان، به دلیل وقوع سیلاب، تا اطلاع ثانوی مسدود است.

محور شمشک دیزین واقع در استان های البرز و تهران، به دلیل بارش برف، تا اطلاع ثانوی مسدود است.

محور شهداد نهبندان در استان کرمان، به دلیل سیلاب، تا اطلاع ثانوی مسدود است.

* ممنوعیت تردد به دلیل عملیات کارگاه جاده ای

محور قم گرمسار و بالعکس واقع در استان های تهران‏ ، سمنان و قم، با تمدید عملیات تعریض تا ۳۰/۹/۹۲ مسدود و مسیر جایگزین برای خودروهای سواری آزادراه قم تهران، برای نقلیه سنگین، محور قدیم قم تهران و در ادامه برای همه خودروها، جاده امام رضا به سمت گرمسار خواهد بود.

بزرگراه اصفهان– شهرکرد، مقطع واقع در استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل تعمیرات تونل دوم رخ از ۱۵/۸ لغایت ۳۰/۸/۹۲ به طور ۲۴ ساعته از مقطع سه راهی جنت آباد مسدود و مسیر جایگزین، محور اصفهان – باغ بهادران – جنت آباد - گردنه رخ - شهرکرد خواهد بود؛ مسیر رفت (شهرکرد اصفهان) از تونل اول رخ، برقرار است.

کمربندی شرقی شهر کرمانشاه، حدفاصل کیلومتر ۱۲ الی ۱۳ واقع در استان کرمانشاه، با تمدید عملیات زیرسازی راه آهن غرب تا ۱/۱۰/۹۲ روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) از ساعت ۱۱ الی ۱۴ مسدود و مسیر جایگزین، کمربندی غربی (فعلی) خواهد بود.

* ممنوعیت تردد به تفکیک یا اولویت وسایل نقلیه

در محور هراز، مقطع واقع در استان تهران، با تمدید دلیل تداوم عملیات تعریض از گالری امامزاده هاشم تا راهدارخانه آهکدره و بالعکس، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته، تا مورخ ۳۰ آبان، از ساعت ۷ الی ۱۶ تردد همه خودروها در هر دو مسیر رفت و برگشت به طور نوبتی انجام و از این رو احتمال وقوع ترافیک سنگین، پیش بینی می شود؛ تقاضا می شود جهت سفر از تهران به مازندران یا بالعکس، در ایام مذکور، ترجیحاًَ از فیروزکوه تردد شود.

در محور کرمان راین حسین آباد جیرفت (ساردوئیه جیرفت) ، واقع در استان کرمان، به دلیل مداخله با ترافیک شهری‏ ، تردد در جاذبه های گردشگری و عبور ۲۳ کیلومتری از مسیر فرعی، تردد خودروهای سنگین و حاملین فرآورده های نفتی ممنوع و مسیر جایگزین، محور ترانزیت کرمان دهبکری جیرفت، معرفی می شود، تردد وسایل نقلیه سواری در محور فوق، بلامانع است.

* وضعیت جوی و ترافیکی محور های مواصلاتی

محور هراز مه در گردنه امامزاده هاشم با کاهش غلظت گزارش شده است.

در محور فیروزکوه مه در گردنه گدوک گزارش شده است.

در محور تهران _ رشت سطح لغزنده در مقاطع منجیل و رودبار، باران ملایم گزارش شده است.

در استان قم تشدید باران در محورهای منتهی به قم از جمله سلفچگان قم و آزادراه قم تهران گزارش شده است.

در استان همدان باران در همه محورهای استان، برف در گردنه گرمک، مه غلیظ در گردنه اسدآباد گزارش شده است.

باران در تمام محورهای استان چهارمحال و برف در محور قزوین همدان از گردنه اوج تا گردنه سلطان بلاغ گزارش شده است.

باران در غالب محورهای استان اصفهان، مه بسیار غلیظ در محورهای داران الیگودرز، اصفهان نایین در گردنه ملا احمد و خوانسار دامنه گزارش شده است.

باران در غالب محورهای استان مرکزی و برف در گردنه های گیان و قره کمر گزارش شده است.

باران در استان اذربایجان غربی، محورهای منتهی به ارومیه‏ ، سلماس، خوی، نقده، مهاباد، راژان، سرو و برف در گردنه قوشچی گزارش شده است.

باران در تمام محورهای استان کرمانشاه گزارش شده است.