به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر رحمت الله حافظی، امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی فناوری های نوین در کنترل آلودگی های محیط زیست که طی امروز و فردا درمحل دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است به SDH به عنوان عوامل محیطی موثر بر سلامت اجتماعی اشاره و با بیان اینکه فقر، بیکاری، گرانی، حوادث ترافیکی، آلودگی های زیست محیطی و حوادث محیط کار از جمله عوامل موثر سلامت مردم است، گفت: در این راستا بخشی از این عوامل در اختیار وزارت بهداشت بوده و برخی دیگر نیز از اختیارات این وزارتخانه خارج است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در واقع تنها یک چهارم عوامل ذکر شده بر عهده وزارت بهداشت و مابقی از عهده آن خارج است؛ بنابراین حل معضل آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی و فرادستی است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد.

به گفته حافظی، براساس گزارش های موجود، طی یک سال گذشته دو هزار و ۷۲۲ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کردند و همچنین چهار هزار و ۵۷۰ نفر نیز به عنوان بیماران تنفسی ناشی از آلودگی هوا بستری شده اند.

حافظی اضافه کرد: همچنین گزارش ها حاکی از بستری شدن دو هزار و ۵۷۰ نفر از بیماران قلبی ناشی از آلودگی هوا طی یک سال گذشته است.

وی با اعلام اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتور سیکلت است، گفت: هریک از موتور سیکلت ها معادل هشت خودرو با استاندارد یورو ۴ آلودگی صوتی و هوایی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک و زوج وفرد در جهت کاهش آلودگی هوا در مرکز شهر، گفت: با این وجود به نظر می رسد که اجرای طرح هایی برای کاهش آلودگی هوایی، قابلیت کنترل آلاینده ها را دارا نیست.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با انتقاد از استاندارد نبودن معاینه فنی خودروها عنوان کرد: ماهانه ۲۷۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گزارش می شود که به نوعی شبه قتل محسوب می شود از این رو لازم است قوای سه گانه در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی، مجهز خودروهای دیزلی به فیلتر را از دیگر عوامل آلوده کننده هوا در کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر این خودروها برای کنترل گازهای خروجی باید مجهز به دستگاه کاتالیست باشند و هر سه سال تعویض شوند. از آنجایی که تعویض این دستگاه دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد کمتر کسی در این زمینه اقدام می کند.

حافظی با اشاره به استاندارد صوتی در زندگی روزمره اظهارکرد: استاندارد صوتی در روز ۵۵ دسی بل و در شب ۴۵ دسی بل است در حالی که میزان صوت در کنار اگزور موتور سیکلت ها ۹۲ دسی بل و با دو متر فاصله ۸۵ دسی بل است.

وی کاهش آستانه تحمل، بی حوصلگی، خستگی، کاهش قوه ادراک، بی خوابی و کاهش کیفیت زندگی را از عوارض ناشی از آلودگی صوتی و هوایی دانست و افزود: نتایج تحقیقاتی که بر روی گیاهان انجام شد نشان داد که این نوع آلودگی ها علاوه بر کاهش کیفی زندگی گیاهان موجب کاهش کمیت و طول عمر آنها شده است.

حافظی، با بیان اینکه نیروگاه ها از دیگر عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا به شمار می روند، گفت: سوخت نیروگاه های کرج و جنوب شرق تهران از مازوت است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به بیان برخی راهکارها برای کاهش آلودگی هوا پرداخت و گفت: در این زمینه لازم است تا خودروهای الکتریکی که آلاینده های کمتری دارند عرضه شود و برای تشویق مردم به استفاده از آن طرح ترافیک را برای این خودروها برداشته شود.

وی راه اندازی مجدد شورای عالی محیط زیست را نقطه قوت در این زمینه عنوان و اظهارکرد: این شورا به مدت هفت سال تعطیل بود که امید است با استمرار جلسات این شورا راهکارهای موثری در این زمینه ارائه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه پیشنهاد کرد که نشست های این شورا به صورت فراملی برگزار شود چرا که مساله ریزگردها یک مساله فراملی است از این رو با نشست های مشترک با کشورهای درگیر این معضل، می توان به راهکارهای مناسب دست یافت.