به گزارش پارس به نقل از مهر، مراسم تعزیه به عنوان هنری ایرانی - اسلامی گوشه ای از عزاداری عاشقان اهل بیت (ع) در سوگ مصیبت های امام حسین (ع) در دشت کربلا است که در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

اجرای این هنر آیینی در شهرستان ازنا نیز دارای قدمتی دیرینه است و تعزیه خوانی بخشی جدا نشدنی از مراسم عزاداری مردم شهرستان ازنا به خصوص در مناطق روستایی است.

اجرای تعزیه در ایام مختلف سال به ویژه در ماه های محرم و صفر در شهرستان ازنا از رونق خاصی برخوردار است به گونه ای که با استقبال گسترده مردم این شهرستان مواجه می شود.

و اما روستای" مدآباد" از توابع بخش جاپلق که در ۲۲ کیلومتری شهر ازنا قرار گرفته است یکی از روستاهای این شهرستان است که در دهه اول ماه محرم حال و هوایی حسینی به خود می گیرد و میزبان خیل عظیم عزاداران امام حسین (ع) است.

روستاییان با نصب پرچم هایی به استقبال محرم می روند و میدان تعزیه که در کنار مسجد این روستا واقع شده است، کانون تجمع آنان برای عزاداری و تماشای نمایش اشک و اندوه است.

" حسین خوانی" که به" سید ابراهیم امام" معروف شد

سید مرتضی میر موسوی یکی از تعزیه خوانان روستای مدآباد شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۳۸ سال است ذاکر اهل بیت است می افزاید: ۱۳ سال در نقش حسین خوانی ایفای نقش کرده است.

وی با بیان اینکه پنج پشت ما در این روستا با اجرای تعزیه خوانی انجام وظیفه می کرده اند می گوید: قدمت تعزیه در روستای مدآباد به حدود ۳۷۰ سال می رسد.

این ذاکر اهل بیت با اشاره به اینکه پدرم پنج دهه در نقش امام حسین (ع) ذاکر بوده و به" سید ابراهیم امام" معروف شده بود ادامه می دهد: این مراسم دست به دست از پدرانمان به ما رسیده است و ما باید رهرو این بزرگواران باشیم و خالصانه در این دستگاه خدمت کنیم.

نگهداری نسخه های تعزیه در پوست آهو

وی با اشاره به اینکه در دو روز پایانی دهه اول محرم حدود پنج هزار نفر در این روستا حضور پیدا می کنند می افزاید: همه این عزاداران میهمان سفره امام حسین (ع) هستند و از نذورات روستائیان پذیرایی می شوند.

میرموسوی ادامه می دهد: مردم روستا و زائرانی که در روستای مدآباد حضور پیدا می کنند اعتقادی وصف ناشدنی به عنایات و کرامات امام حسین (ع) دارند و با عشق و ارادت به اهل بیت (ع) در مراسم تعزیه شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه نسخه هایی که در تعزیه خوانی استفاده می شود نسل به نسل به دست ما رسیده است می گوید: این نسخه ها با ظرافت خاصی در پوست آهو نگه داشته می شده اند تا از رطوبت و آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.

این ذاکر اهل بیت ادامه می دهد: حتی نویسندگان پشت نسخه نوشته شده را مهر می کرده اند تا بتوان نسخه صحیح و معتبر را تشخیص داد.

تعزیه خوانی همچنان در این روستا میراثی گران بها است که از پدران به فرزندان می رسد گواه این مدعا، سید علاء الدین میرموسوی فرزند سید مرتضی است که از سن هشت سالگی بچه خوانی می کرده است.

او که اکنون ۱۶ سال دارد می گوید هشت سال است که بچه خوانی می کند و در تعزیه حضرت عباس نیز نقش حضرت قاسم (ع) را ایفا می کند.

انجام همه امور بر عهده روستائیان است

عباس نجفی نیز که ۱۰ سال نقش عمر بن سعد را اجرا می کند در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: همه تعزیه خوانان این روستا بومی هستند و انجام همه امور نیز بر عهده روستائیان است.

نسخه های قدیمی تعزیه مربوط به اهالی روستا

وی ادامه می دهد: در مراسم عزاداری این روستا هر کس گوشه ای از کار را به عشق خدمت در دستگاه اهل بیت (ع) بر عهده می گیرد به طوری که انتظامات، پذیرایی و همه کارها توسط مردم انجام می شود.

نجفی با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه در ایام مختلف سال در روستای مدآباد می افزاید: دهه اول محرم، شب های قدر، و بیست و هشتم صفر از مهمترین مناسبت هایی است که در این روستا تعزیه اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در دو روز پایانی دهه اول محرم روستای مدآباد میزبان عزادارانی از شهرهای مختلف کشور است می گوید: در روزهای تاسوعا و عاشورا عزادارانی از شهرهای تهران، اراک، خمین و اصفهان برای عزاداری به این روستا می آیند.

تعزیه، هنری با پیشینه بیش از سه قرن در شهرستان ازنا

سید مسعود صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، هنر را بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: تعزیه بخشی از تاریخ اسلام و واقعه کربلا را با زبان هنر روایت می کند.

وی با بیان اینکه تعزیه یک هنر ایرانی - اسلامی و معجونی از چند هنر است افزود: تلفیق شعر، موسیقی، مداحی و نمایش در کنار هم جذابیت و تاثیر گذاری خاصی را به تعزیه داده است.

صالحی با بیان اینکه در گذشته بزرگانی این آئین عزاداری را در شهرستان ازنا راه اندازی کردند اظهار داشت: این هنر آیینی تاکنون نسل به نسل منتقل شده است و به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد موجود قدمت اجرای تعزیه در این شهرستان به بیش از ۳۰۰ سال می رسد.

۲۳ گروه تعزیه خوان در شهرستان ازنا فعال هستند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ازنا با اشاره به اینکه بیش از پنج سال است که انجمن تعزیه خوانان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان تاسیس شده است، هدف از ایجاد این انجمن را ساماندهی گروه های تعزیه خوانی شهرستان ازنا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۲۳ گروه به صورت رسمی در انجمن تعزیه خوانان شهرستان ازنا ثبت و ساماندهی شده است افزود: شش گروه تعزیه خوانی در شهر ازنا و ۱۷ گروه در روستاهای تابعه این شهرستان به ویژه در ایام محرم و صفر فعالیت می کنند.

صالحی با اشاره به قدمت اجرای تعزیه در ازنا یادآور شد: برخی گروه های تعزیه شهرستان ازنا در شهرهای اصفهان، اراک، اهواز و تهران نیز به اجرای برنامه پرداخته اند.

وی با اشاره به ورود برخی نسخه های غیر معتبر در تعزیه یادآور شد: نسخه های گروه های تعزیه در انجمن تعزیه خوانان این شهرستان بررسی می شوند و به نسخه هایی مجوز داده می شوند که دارای اعتبار و صحیح باشند.