به گزارش پارس به نقل از مهر، سرهنگ فریدون رهبریان با اشاره به نحوه دستگیری فردی که با برانگیختن احساسات انسان دوستانه نمایندگان از تعدادی از آنها کلاهبرداری کرده بود، در توضیح ماجرا اظهار داشت: اواسط مردادماه امسال گزارشی از سوی حراست مجلس شورای اسلامی به پلیس آگاهی ارسال شد که بر اساس آن نسبت به فردی که از احساسات بیش از ۱۰ نماینده سوءاستفاده و از آنها کلاهبرداری کرده بود، شکایت شده بود.

وی ادامه داد: در این کلاهبرداری فرد کلاهبردار از طریق تماس تلفنی با تلفن شخصی نمایندگان خود را از شهروندان حوزه انتخابیه نمایندگان معرفی کرده و عنوان می کرده است که در اثر تصادف در حوزه انتخابیه نمایندگان همسرش را از دست داده و برای فرزندان حادثه دیده اش تقاضای کمک می کرد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه فرد کلاهبردار در تماس صورت گرفته با نمایندگان شماره حسابی را برای واریز کمک های نمایندگان در اختیار آنها قرار می داده گفت: نمایندگان مجلس پس از تماس این فرد از روی دلسوزی و رسالت انسان دوستانه خود کمک های نقدی خود را که مبالغی در حدود ۲۵۰ هزار تا ۲ میلیون تومان بوده است را به شماره حساب عنوان شده واریز می کردند و وقتی برای پیگیری روند معالجه فرزندان این فرد کلاهبردار با مراکز درمانی تماس گرفتند مشاهده کردند که چنین مطلبی به هیچ عنوان صحت ندارد.

رهبریان ادامه داد: این فرد در کلاهبرداری های خود با این شیوه از بیش از ۱۰ نفر نمایندگان کلاهبرداری کرده بود و شماره حسابی را که به عنوان شماره حساب خود معرفی کرده حسابی بود که به صاحبان هتل و مراکز اقامتی مختلف تعلق داشته است.

وی با بیان اینکه اولین سرنخ های این کلاهبرداری در شهر قم به دست آمد، افزود: با توجه به سرنخ های به دست آمده و طی یک عملیات پلیسی پیچیده توانستیم این فرد ۵۵ ساله را که پیش از این سابقه مشابه کلاهبرداری داشته و پس از اتمام مدت حبس خود از زندان آزاد شده بود در شمال کشور دستگیر کنیم.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تاکید کرد: این فرد در کلاهبرداری های خود از تعدادی از مدیران و روسای ادارات دولتی نیز کلاهبرداری کرده و حتی در این کلاهبرداری تلفنی هیچگونه مستندات جعلی را نیز به مالباختگان ارائه نکرده بود.

رهبریان در توضیح نحوه به دست آوردن شماره تلفن شخصی نمایندگان توسط این فرد گفت: این فرد با مراجعه به دفاتر نمایندگان و اصرار بر اینکه می خواهد مشکلاتش را به صورت مستقیم با نمایندگان مطرح کند، شماره مستقیم نمایندگان را به دست آورده بود و از این طریق توانسته بود با آنها تماس بگیرد.

وی با هشدار نسبت به شیوه های کلاهبرداری های تلفنی از شهروندان خواست تا نسبت به این موارد هوشیار باشند تا در تله کلاهبرداران تلفنی نیفتند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در پایان با اعلام برخی از شیوه های کلاهبرداری تلفنی تاکید کرد: از شیوه های کلاهبرداری تلفنی کلاهبرداران به بهانه های مختلف همچون برنده شدن در قرعه کشی های مختلف و از این قبیل در تماس های تلفنی و پیامکی سعی در کشاندن افراد به پای دستگاه های خودپرداز دارند تا از این طریق با هدایت فرد به سمت اینکه از منوی زبان انگلیسی دستگاه استفاده کنند از وی کلاهبرداری نمایند لذا شهروندان می بایست نسبت به اینگونه تماس ها و پیامک ها هوشیاری بیشتری داشته باشند.