به گزارش پارس به نقل از فارس، در نیمه دوم سال وارونگی هوا وجود دارد و تقریبا در بیشتر روزها تهرانی ها هوای ناسالم تنفس می کنند.

سال هاست این مشکل گریبان تهرانی ها را گرفته و هربار مسئولان برای چند روز با راه کارهای مقطعی مشکل را ذره ای حل می کنند ولی این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

توسعه سیستم حمل و نقل عمومی می توانند در جهت رفع مشکل آلودگی هوا کمک کند که در این باره مسئولان شهری معتقدند که دولت پول لازم را نمی دهند که امیدواریم در دولت جدید این مشکل برطرف شود.

توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو در کاهش آلودگی موثر است چرا که میلیون ها نفر برای رسیدن به مقصد از راه های زیر زمینی استفاده می کنند در نتیجه ترافیک و آلودگی هوا کاهش می یابد.

در هفته گذشته آلودگی هوای تهران شدت پیدا کرد و کارگروه کاهش آلودگی هوا مدارس مقاطع ابتدایی را تعطیلی و ساعت کار مراکز دولتی را کاهش و طرح زوج و فرد را از در منزل اجرایی کرد.

حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تاکید کرده بود که مصوبات کمیته اضطراری آلودگی هوا مبنی بر افزایش محدوده طرح زوج و فرد و عدم فروش آرم های طرح ترافیک روزانه و هفتگی بعد از تعطیلات لغو نمی شود.

وی ادامه داد: از روز یکشنبه ۲۶ آبان طرح زوج و فرد و فروش آرم های طرح ترافیک به روال قبلی باز می گردد.

کریمی خاطرنشان کرد: در صورت افزایش مجدد آلاینده های هوا و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون جلسه اضطراری در استان تهران تشکیل و تصمیمات لازمه را اتخاذ می کنیم.

این در حالی است که رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها گفت که طرح زوج و فرد از شنبه در محدوده مصوبه قبلی اجرا می شود.

از امروز با توجه به مصوبات کمیته کاهش آلودگی مبنی بر اجرایی شدن طرح زوج و فرد از در منزل شاهد بودیم که خودروها طبق روال عادی در شهر تردد می کنند.

برخی از مسئولان برای رفع مشکل آلودگی هوا دست به دامن باد می شوند. حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که باید منتظر روزهای بدتری از نظر آلودگی هوا باشیم چرا که طرح جامع کاهش آلودگی هوا اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: از نظر آلودگی هوا در اوضاع بدی قرار داریم و متاسفانه همیشه به ابتدایی ترین و ضربتی ترین کارها مثل طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس می پردازیم که حتی در کوتاه مدت هم موثر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یک سری راهکارها مثل استانداردسازی سوخت و خودروها از گذشته هم مطرح بوده که ما هم دنبال عملی کردن آن هستیم. با این حال بسیاری از عوامل آلاینده، فرابخشی و حتی فرا منطقه ای است. در مورد پدیده ریزگردها که از خارج کشور وارد می شوند و همیشه بیش از ۲۰ استان کشور ما را هم تحت تاثیر خود قرار می دهند، ابعاد مشکل حتی به فراتر از مرزها برمی گردد.

وی درباره مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا گفت: درست است که باید مصمم باشیم و عزم ملی داشته باشیم و مردم هم همکاری کنند، اما تا جایی می توان از مردم توقع کمک داشت که آنها هم به مشکل بر نخورند. البته کاهش خودروی تک سرنشین در کاهش آلودگی بسیار موثر است، اما اقدامات اصلی باید با مرکزیت دولت صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، برنامه های لازم برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد ولی اجرایی نمی شود. حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر درباره برنامه های بلند مدت کاهش آلودگی هوا گفت: ما از نظر برنامه کمبودی نداریم. برای مثال طرح کاهش آلودگی هوا داریم، اما مشکل این است که این برنامه اجرایی نشده است. قرار بوده از ابتدای سال ۹۱ بنزین با استاندارد یورو ۴ و از ابتدای سال ۹۲ با کیفیت یورو ۵ ارائه شود، قرار بوده تولید خودروها بر مبنای استانداردهای جهانی صورت بگیرد، قرار بوده معاینه فنی الزام آور شود، قرار بوده خودروهای فرسوده از رده خارج و نوسازی شوند، قرار بوده کاتالیست ها و تجهیزات فنی تاکسی ها مرتب تعویض شود، اما هیچ کدام از این کارها انجام نشده است. قرار بوده پلیس با متخلفان و تولید کنندگان آلودگی برخورد کند، اما ابزار قانونی را در اختیارش نمی دهند. در نتیجه در سطح شهر ماشین ها و موتورسیکلت های دودزا فراوان است، اما هیچ کسی به آنها رسیدگی نمی کند.

محدوده زوج و فرد برای تردد خودروها در سال ۸۴، زمانی که میزان آلایندگی بسیار بالا رفته بود، توسط کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا ایجاد شد و قرار بود برای چند روز ادامه یابد اما از چند روز به کل سال تعمیم یافت و در نهایت ثابت ماند.

حجت الله بهروز مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در مورد اثرات گسترش محدوده زوج و فرد تردد خودروها گفت: هرچه محدودیت ترددها را در سطح گسترده تری اجرا کنیم از یک سو نظارت و کنترل بر ترددها سخت و حتی غیر ممکن می شود و از سوی دیگر ورود و خروج به محدوده زوج و فرد بی معنا می شود، چون بخش اصلی شهر در داخل محدوده قرار می گیرد و در واقع اکثر ترددها داخل محدوده ای خواهند بود.

مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با گسترش محدوده زوج و فرد و قرار گرفتن بخش اصلی شهر در داخل این محدوده دیگر کنترل دروازه ای معنا نخواهد داشت و حتی اگر سیستم کنترل مکانیزه نیز در ورودی و خروجی های محدوده به کارگیری شود تنها ما تردد را برای افرادی که از خارج و حواشی شهر وارد تهران می شوند محدوده کرده ایم.

به گزارش فارس، مسئولان دوباره مُسکن برای درد کهنه آلودگی هوا تزریق کردند. مشخص نیست این مشکل اساسی میلیون ها نفر تهرانی قرار است چه زمانی برطرف شود.