به گزارش پارس به نقل از مهر، مجید سرسنگی شامگاه ۱۹ آبان ماه در جمع خبرنگاران درباره برنامه های در نظر گرفته شده در ماه محرم برای خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر گفت: ماه محرم مانند ماه رمضان برای ما ماه مهمی است و خود را موظف می دانیم درباره بزرگی و تأثیر ماه محرم به سهم خود خدمتی انجام دهیم. البته برای اینکه برنامه های ما با فعالیت های مذهبی خانواده ها همزمان نباشد، از دهه دوم ماه محرم برنامه های خود را آغاز می کنیم.

وی ادامه داد: از روز جمعه ۲۴ آبان ماه برنامه های ما آغاز می شوند. در بخش برنامه های پژوهشی و علمی جلسات" چگونگی کارکرد نشانه های متعالی شده در تعزیه" روز ۲۶ آبان ماه، " حماسه دینی و عرفانی از نقاشی های قهوه خانه ای" روز ۲۹ آبان ماه و" شعر و محرم" روز ۲ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می شوند.

این مدیر هنری درباره آیین های نمایشی مدنظر برای دهه دوم ماه محرم در خانه هنرمندان ایران گفت: ما هر روز شاهد پرده خوانی مرشد رجبعلی صالحی از تربت حیدریه خواهیم بود که از ۲۴ آبان تا ۳ آذرماه از ساعت ۱۷: ۳۰ اجرا می شود. همچنین روز ۲۵ آبان ماه تعزیه مسلم بن عقیل، روز ۲۷ آبان ماه تعزیه حر و روز ۲۹ آبان ماه تعزیه حضرت ابوالفضل العباس برگزار می شود. این مجالس تعزیه توسط گروه تعزیه" سیدالشهدا" به سرپرستی احمد عزیزی و از ساعت ۱۸ تا ۱۹: ۳۰ اجرا می شوند. فضای بیرونی در نظر گرفته شده بر روی حوض مقابل خانه هنرمندان ایران مکان اجرای برنامه های بیرونی است.

سرسنگی درباره برنامه های دیگر در نظر گرفته شده برای ماه محرم افزود: ما در دهه دوم ماه محرم هر روز شاهد اجرای برنامه" الحان محرم" مربوط به موسیقی های مرتبط با ماه محرم خواهیم بود. روز ۲۸ آبان ماه هم از ساعت ۱۸: ۳۰ تا ۱۹ پرفورمنس" آیین لحن" توسط گروهی از جوانان با موضوع عاشورا اجرا می شود. همچنین در ایام محرم نمایش های" پایین گذر سقاخانه" کاری از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و" بی سرزمین تر از باد" به کارگردانی حسن باستانی در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می روند.

وی در ادامه سخنان خود از تولید ۸ دیوان بزرگ شعر فارسی نظیر شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی با خوانش درست اساتید ادبیات ایران از آن ها در قالب دی وی دی خبر داد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به تداوم برنامه" شب های ایرانشهر" گفت: قرار است در نشست ۱۴ آذرماه شب" زنده یاد علی حاتمی" را برگزار کنیم. پیش از این شب های علامه طباطبایی، علامه دهخدا، قیصر امین پور و سهراب سپهری را برگزار کردیم.

سرسنگی از برپایی نمایشگاه آثار تجسمی و تخصیص عواید فروش این نمایشگاه به زلزله زدگان آذربایجان شرقی و بم و همچنین برگزاری برنامه ای برای حمایت از هنرمندان بیمار در سطحی وسیع خبر داد.