به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ مجید سرسنگی در ابتدای این جلسه گفت: ما در طول سال برنامه های مذهبی مختلفی داریم که یکی از این برنامه های مهم اجرای برنامه در ماه رمضان و شب های قدر است. بخش دیگری برنامه های مذهبی ما مختص ماه محرم است که خود را موظف می دانیم تا برای پاسداشت مهمترین اتفاق تاریخ تشیع گام مناسبی برداریم.

سرسنگی ادامه داد: برای رسیدن به این منظور و دستیابی به برنامه های مناسب در ماه محرم باارگان های مختلفی همکاری کرده ایم. امسال هم بخش ویژه برنامه هایمان را در دهه دوم ماه محرم برگزار می کنیم.

وی با اشاره به علت برگزاری برنامه های خانه هنرمندان در دهه دوم اظهار کرد: در دهه اول ماه محرم معمولا برنامه های عزاداری مردمی برگزار می شود و ما برای تداخل نداشتن برنامه هایمان با عزاداری های مردمی تصمیم گرفتیم تا برنامه های ویژه ماه محرم در دهه دوم و از جمعه ۲۴ آبان تا یکشنبه ۳ آذر برگزار کنیم.

رئیس خانه هنرمندان گفت: برنامه های ویژه محرم در سال جاری در دو بخش پژوهشی و آیین های نمایشی به شرح زیر اجرا می شود.

جمعه ۲۴ آبان: ساعت ۱۷: ۳۰ دقیقه پرده خوانی مرشد رجبعلی صالحی از تربت حیدریه و همچنین از ساعت ۱۸ تا ۱۸: ۳۰ الحان محرم و از ۱۸: ۳۰ تا ۱۹ برنامه پرده خوانی اجرا می شود.

شنبه ۲۵ آبان: ساعت ۱۷: ۳۰ دقیقه پرده خوانی و تعزیه مجلس مسلم بن عقیل

یکشنبه ۲۶ آبان: پرده خوانی و الحان محرم، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ جلسه علمی چگونگی کارکرد نشانه های متعالی شده در تعزیه با حضور دکتر عباسی

دوشنبه ۲۷ آبان: پرده خوانی و تعزیه مجلس حر

سه شنبه ۲۸ آبان: پرده خوانی و آیین لحن

چهارشنبه ۲۹ آبان: پرده خوانی الحان محرم، ساعت ۱۸ تا ۲۰ جلسه علمی، حماسه دینی و عرفانی از نقاشی های قهوه خانه ای با حضور دکتر اقبالی

پنجشنبه ۳۰ آبان: پرده خوانی، تعزیه مجلس حضرت ابوالفضل

جمعه یک آذر: پرده خوانی آیین لحن

شنبه ۲ آذر: پرده خوانی الحان محرم و جلسه علمی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ شعر و محرم با حضور سهیل محمودی

یکشنبه ۳ آذر: پرده خوانی الحان محرم

اجراهای تعزیه در ده شب دوم ماه محرم در خانه هنرمندان برعهده گروه تعزیه حضرت سیدالشهداء به سرپرستی احمد عزیزی است. همچنین در دهه دوم ماه محرم تماشاخانه انتظامی « پایین گذر سقاخانه» در دو اجرا ساعت ۱۸ و ۱۹: ۳۰ روزهای دوم و سوم آذر ۱۳۹۲ برگزار می شود.

تماشاخانه ایرانشهر هم نمایش « بی سرزمین تر از باد» را از هم اکنون هر شب ساعت ۲۰: ۳۰ به روی صحنه می برد.

در ادامه این جلسه مجید سرسنگی درباره برنامه های دیگری که در خانه هنرمندان در طی هفته های آینده برگزار می شود توضیحاتی را برای خبرنگاران ارائه داد. برخی از این برنامه ها به شرح زیر است.

امروز دوشنبه ۲۰ آبان، فیلم « تمرین آخر» اثر ناصر تقوایی ساعت ۱۷ در سینماتک نمایش داده می شود. این فیلم درباره تعزیه مجلس حر است و با حضور ناصر تقوایی برای علاقه مندان به نمایش درمی آید.

سرسنگی در ادامه صحبت هایش به برخی دیگر از برنامه هایی که در خانه هنرمندان اجرا می شود اشاره کرد و گفت: ما همواره تلاش می کنیم تا کارهایمان را به تولید برسانیم. هم اکنون ۸ دیوان بزرگ شعر فارسی را با خوانش درست در حال ضبط داریم که به صورت دی وی دی منتشر می کنیم. همچنین مجله های نقدنامه هنر، مجله گذر و نمایشخانه را در قالب شماره های جدید منتشر کرده ایم.

سرسنگی ادامه داد: آخرین پرده ای که مرحوم فراهانی به سفارش خانه هنرمندان ایران کشیده است را قصد داریم در ابعاد کوچکتر چاپ و منتشر کنیم تا عموم مردم بتوانند در صورت تمایل نسخه ای از این پرده را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به برگزاری سلسله نشست های شب های ایرانشهر گفت: در ۱۴ آذر شب علی حاتمی را برگزار می کنیم. ما در سلسله های نشست های شب های ایرانشهر هر بار یک ادیب، فیلسوف و یا هنرمند ایرانی را معرفی می کنیم که در نخستین برنامه علامه طباطبایی را معرفی کردیم و پس از آن شخصیت هایی همچون دهخدا، قیصر امین پور و سهراب سپهری را در شب های ایرانشهر معرفی کردیم. این بار هم به سراغ علی حاتمی می رویم.

سرسنگی در بخش دیگری از صحبت هایش به چند برنامه دیگر که در آینده ای نزدیک در خانه هنرمندان برگزار می شود اشاره کرد و گفت: به مناسبت سالگرد زلزله بم نمایشگاهی داریم که در آن برخی از آثار تجسمی را به معرض فروش می گذاریم و عواید آن را به بازماندگان زلزله بم و آذربایجان تخصیص می دهیم. همچنین برنامه ای وسیعی را در دست انجام داریم تا از طریق این برنامه بتوانیم مبالغی را برای هنرمندان بیمار جمع آوری کنیم.

وی اظهار کرد: در روزهایی که این نمایشگاه های خیریه برگزار می شود سعی می کنیم تمام درآمدهای خانه هنرمندان را نیز به این امور خیریه اختصاص دهیم.

سرسنگی در پایان صحبت هایش درباره برنامه های موسیقی که در دهه دوم ماه محرم برگزار می شود، گفت: گروه هایی از تهران در دهه دوم ماه محرم و در شب های مختلف به اجرای لحن هایی از موسیقی مذهبی ایران که هر کدام متعلق به منطقه ای از کشورمان است می پردازد.

برنامه های خانه هنرمندان در دهه دوم ماه محرم از جمعه ۲۴ آبان تا یکشنبه ۳ آذر در فضای باز خانه هنرمندان و سالن استاد امیرخانی برگزار می شود.