به گزارش پارس به نقل از فارس، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عصر امروز با صدور اطلاعیه ای از زبان مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی وزارت بهداشت اعلام کرد: مردم نسبت به عرضه محصول تقلبی « صفارالزعفران» که از کشور عربستان توسط حاجیان به جای زعفران طبیعی وارد کشور شده، خودداری کنند.

بر همین اساس این محصول غیرمجاز و شیمیایی به نام زعفران عربی در کشور عربستان به جای زعفران عرضه شده و برخی از حجاج ایرانی نیز اقدام به خریداری و وارد کردن آن به کشور شدند.

بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: عده ای عمداً یا سهواً علاوه بر مصارف شخصی در تهیه و تولید مواد غذایی در رستوران ها نیز به جای زعفران طبیعی از این زعفران شیمیایی و تقلبی استفاده می کنند که باید به هوش بود و از این حرکت جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این دانشگاه در هشدار خود به هموطنان در ممانعت از استفاده از رنگ غیرمجاز زعفران توصیه کرد: این محصول به لحاظ وجود ترکیبات شیمیایی غیرمجاز بوده و مصرف آن عوارض خطرناک کبدی و کلیوی را به همراه دارد.

در بخش پایانی این اطلاعیه و هشدار آمده است: از جهتی به دلیل اینکه در ماه محرم عرضه نذر، نذورات و احسانات نظیر شله زرد، حلوا و… توسط مردم استان بالا می رود، ضروری است نسبت به عدم استفاده از این محصول شیمیایی هشدارهای لازم صورت گرفته و از این حرکت جلوگیری شود.