به گزارش پارس ، ملک محمد سنجرانی در گفت وگو با تسنیم، درباره جزئیات سفرمارکو بایونی نماینده یونسکو به شهر سوخته سیستان اظهار کرد: نماینده یونسکو به منظور ثبت جهانی شهر سوخته به استان آمد، وی در ابتدای ورود با استاندار سیستان و بلوچستان دیدار کرد.

وی افزود: مارکو بایونی به همراه محمدحسین طالبیان رئیس دفتر ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی از طریق هوایی از شهر سوخته و حریم درجه ۱ و ۲ و نیز مسیرهای گردشگری، امکانات و شرایط موجود در این شهر بازدید میدانی به عمل آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در پایان این بازدید موارد مدنظر برای ثبت جهانی بررسی شد و امروز ۱۸ آبان نیز زمینه جمع بندی مقدماتی که مورد نظر مارکو بایونی بود تا به کمیته بررسی یونسکو انتقال دهند، فراهم شد.

سنجرانی تصریح کرد: مشکل خاصی در خصوص دفاع ملی از ثبت جهانی شهر سوخته وجود ندارد اما جمع بندی نظر نماینده یونسکو به عنوان کارشناس از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان بر اساس پژوهش های باستان شناسی انجام شده یکی از مراکز تمدنی در محدوده جغرافیایی شهر فلات ایران است که نه تنها برای شناسایی ریشه های فرهنگ و تمدن فلات ایران مهم به شمار می رود بلکه برای آشنایی با روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود بین فرهنگ ها و تمدن هایی که به قاره هند و آسیای مرکزی با خلیج فارس مربوط می شود نیز دارای اهمیت فراوانی است.

شهر سوخته سیستان جزو ۱۰ اثر اولیه سازمان میراث فرهنگی بود

معاون میراث فرهنگی سیستان نیز در زمینه بررسی های صورت گرفته توسط نماینده یونسکو از سایت شهر سوخته اظهار کرد: مارکو بایونی به منظور ارزیابی تمام محوطه شهر سوخته وارد این منطقه شد.

علیرضا خسروی گفت: نماینده یونسکو آیتم های لازم اجرایی در سایت شهر سوخته برای ثبت جهانی را بررسی و ابراز رضایت کرد.

وی افزود: البته برای ثبت جهانی شهر سوخته، پروسه هایی باید طی شود و در کمیته های بررسی یونسکو مورد بررسی قرار گیرد و کارشناسان آنها نظرشان را در این باره بدهند که این پروسه ممکن است به مدت یک سال هم طول بکشد.

معاون میراث فرهنگی سیستان بیان کرد: آیتم های مورد نظر در شهر سوخته شامل؛ بازبینی، مدیریت سایت، همبستگی سایت و… است که باید بررسی شود و مارکو بایونی این موارد را مورد بررسی قرار داد.

خسروی تصریح کرد: شهر سوخته سیستان جزو ۱۰ اثر اولیه سازمان میراث فرهنگی برای نامزدی ثبت جهانی یونسکو بود اما شرایط و محیط آن آماده نشده بود که طبق دستورالعمل هایی که داده شد این سایت آماده و شاهد بازدید و بررسی نماینده یونسکو بودیم.

وی یادآور شد: با توجه به شاخصه های هویتی شهر سوخته در فهرست آثار بشری، قبلاً کاندید شده و امسال به یونسکو معرفی شد هم چنین پرونده آن به یونسکو ارسال و ارزیاب این سازمان جهانی قرار شد برای بازدید و بررسی به سایت شهر سوخته بیاید که این امر در چند روز اخیر اتفاق افتاد و وی تمامی موارد لازم برای ثبت جهانی شهر سوخته را ارزیابی کرده و بعد از بررسی کمیته های موجود در یونسکو، نتیجه را اعلام خواهند کرد.

معاون میراث فرهنگی سیستان افزود: هر سال هر کشوری یک مورد از آثار باستانی خود را می تواند به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت جهانی معرفی کند و ایران هم شهر سوخته سیستان را معرفی کرد.

خسروی عنوان کرد: مجتمع شهر سوخته، آمفی تئاتر، مونیتورینگ، آزمایشگاه ها، کارگاه های مرمت و کتابخانه از جمله مواردی بود که مورد بازدید مارکو بایونی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: هم چنین نماینده یونسکو، ازحریم های ۱ و ۲ تپه کاوش سایت شهر سوخته بازدید به عمل آورد.

معاون میراث فرهنگی سیستان گفت: مارکو بایونی تمامی مسیرهای گردشگری و نحوه حراست سایت شهر سوخته را در مدت سه روز با دقت تمام بازبینی کرد.

خسروی بیان کرد: تمامی آیتم های لازم برای ثبت جهانی مورد بازدید وی قرار گرفت و نظر مثبتی داشت که امیدواریم بعد از بررسی در کمیته مورد نظر در این سازمان، به ثبت جهانی برسد زیرا شهر سوخته این استحقاق را دارد.

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری شهرستان زابل و در حاشیه جاده زابل به زاهدان قرار دارد. بنابر تخمین ها بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. این مکان تاریخی ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.