به گزارش پارس ، دکتر محمدرضا صادقی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت بانک نگهداری از جنین در کنار بانک اسپرم، تخمک و… در مرکز ابن سینا به منظور کمک به فرزنددار شدن زوجین نابارور گفت: در این بانک جنین های اضافی زوجین نابارور ذخیره می شود.

وی ادامه داد: همه زوجینی که برای درمان ناباروری مراجعه می کنند، به علت تحریک تخمک گذاری، ممکن است صاحب ۱۰ جنین یا بیشتر شوند، در این صورت حداکثر جنینی که برای این زوج ها منتقل می کنیم، سه جنین است. بهترین راهکار این است که جنین های اضافی به گروه های سه یا چهارتایی تقسیم و ذخیره شوند تا در صورت عدم موفقیت، سیکل درمانی مجددا تکرار نشود.

به گفته معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا زوجین بسیاری را داریم که پنج یا ۱۰ سال پس از صاحب فرزند شدن به کمک روش های کمک ناباروری، قصد داشتن فرزند دوم می کنند که در این صورت به مرکز مراجعه کرده و ما همان جنین ذخیره شده را برایشان منتقل می کنیم.

صادقی در پاسخ به اینکه آیا می توان جنین های ذخیره شده را برای سایر زوجین نابارور نیز مورد استفاده قرار داد، گفت: این امر امکان پذیر است ولی شرایطی دارد. ما در دادن جنین یک فرد به فرد دیگر نکته مهمی را در نظر می گیریم که آن هم در سلامت کامل جنین از حیث برخی بیماری های خاص و بررسی کامل آن است. وقتی بنا شود جنین یک خانواده دیگر را به یک زوج بدهیم، باید مطمئن شویم که کاملا سالم است تا جنینی را به وی منتقل نکنیم که دچار مشکل باشد و آنها صاحب کودکی ناقص شوند.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا ادامه داد: اگر زوجین مایل به ذخیره و نگهداری جنین های خود نباشند می توانند اعلام انصراف کنند. زیرا حتی اگر این انصراف را اعلام نکنند، ما از نظر قانونی و پزشکی اجازه اهدای این جنین ها را نداریم. البته به تدریج اغلب این جنین ها از گردونه نگهداری حذف می شوند. مگر آنکه خانواده هایی اعلام رضایت کرده باشد جنین خود را برای کمک به تحقیقات پزشکی اهدا کنند.

به گفته صادقی تاکنون بیش از چند هزار نمونه جنین در این بانک ذخیره شده است.

وی در واکنش به اخباری مبنی بر فروش تخمک از سوی برخی زنان گفت: اکنون دوره ایثار گذشته، مشکلات اقتصادی بسیار است. اما پرداخت وجه در قبال اهدای تخمک، توافقی است. در واقع طرفین روی یک مبلغی توافق می کنند که به ازای آن تخمک هایشان را اهدا کنند. بحث فروش خیلی مطرح نیست و یک" هبه" محسوب می شود که خانواده دریافت کننده برای فرد اهداکننده برای قدردانی و تشکر از این اقدام در نظر می گیرد.

صادقی تاکید کرد: شائبه فروش تخمک پیش نیاید، هدف مرکز این است که این پروسه کاملا محرمانه بماند. حتی دهنده و گیرنده از یکدیگر خبر ندارند و این مسئله برای ما بسیار مهم است. گاهی دهنده و گیرنده اگر همدیگر را بشناسند ممکن است همین مباحث پولی مطرح شود، به همین خاطر این موضوعات را خود مرکز سامان می دهد تا خانواده ها درگیر مسائل حاشیه ای نشوند.