به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، از میان تمامی فیلم های فاخر یا فیلم هایی که با حمایت گسترده بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و از سال ۱۳۸۸ تا امسال اکران شده اند، فقط سه فیلم « ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی، « راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ نیا و « شور شیرین» ساخته جواد اردکانی به فروش بالای ۱۰۰ میلیون تومان دست یافته اند.


« ملک سلیمان» ۱۲۶ روز اکران شد و بعد از این مدت یک و نیم میلیارد تومان فروخت. « راه آبی ابریشم» در سال ۱۳۹۰ به نمایش عمومی درآمد و بعد از ۵۹ روز اکران به فروش ۲۹۷ میلیونی دست یافت و همچنین « شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی بعد از ۵۸ روز اکران ۲۲۹ میلیون تومان فروخت.


این در وضعیتی است که حداقل فروش، پرفروش ترین فیلم های سال در پنج سال اخیر ۹۰۶ میلیون تومان است. مقایسه میان پرفروش ها و فروش فیلم های فاخر از این رو صورت می گیرد که اغلب فیلم های پرفروش با هزینه ای بسیار کمتر از همین فیلم های رکورددار هر سال تولید شده اند و حداقل توقع از آنان دستیابی به فروشی است که به میزان هزینه تولید باشد.


در پنج جدولی که در ادامه می آید فیلم های فاخر و کارهایی که از سوی فارابی تهیه و حمایت شده اند با فیلم های پرفروش هر سال مقایسه می شوند. آمار فروش براساس اعلام بنیاد سینمایی فارابی است.