به گزارش پارس ، دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله که در خصوص آمار زمین لرزه های ایران و جهان با ایسنا سخن می گفت، اظهار داشت: براساس اطلاعات موسسه زمین شناسی آمریکا، هر ساله به طور متوسط یک زمین لرزه با بزرگی ۸ در مقیاس امواج درونی زمین یا بالاتر، ۱۵ زمین لرزه با بزرگی ۷ تا ۷.۹، ۱۳۴ زلزله با بزرگی ۶ تا ۶.۹، هزار و ۳۱۹ زلزله با بزرگی ۵ تا ۵.۹، ۱۳ هزار زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۴.۹ و ۱۳۰ هزار زلزله با بزرگی بین ۳ تا ۳.۹ در مقیاس امواج درونی زمین در مناطق مختلف سراسر جهان به وقوع می پیوندد.

وی تصریح کرد: شمار زمین لرزه های با بزرگی ۲ تا ۲.۹ هم بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد در سال است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران هم به طور متوسط هر ساله حدود ۲۵۰ زلزله با بزرگی ۴ تا ۴. ٩ در مقیاس امواج درونی زمین، ۲۵ زلزله با بزرگی بین ٥ تا ٥. ٩ و دو زلزله با

بزرگی ۶ تا ۶. ٩ رخ می دهد. احتمال رخداد زلزله با بزرگی ٧ تا ٧. ٩ هم حدودا ٠. ٢ است یعنی هر پنج سال یک مورد از چنین زلزله ای به وقوع می پیوندد.

زارع با بیان این که احتمال رخداد زلزله ای با بزرگی بیش از ۸ در کشور بسیار نادر است، اظهار داشت: وقوع یک یا دو زمین لرزه با بزرگی بیش از ٨ در هر سده (قرن) در محدوده فلات ایران محتمل است.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک ایران سالانه حدود ۱۰،۱۲ هزار زمین لرزه با بزرگی بیش از ۱ در مقیاس امواج درونی زمین

در مناطق مختلف کشور رخ می دهد.