به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری که به مناسبت دهه محرم، در حرم کریمه اهل بیت (س) سخن می گفت، اظهار کرد: یکی از آثار و برکات شهادت امام حسین (ع) ، جریان اشکی است که از عاشورا نازل می شود و این اشک قبل از عاشورا بوده و بعد از عاشورا هم است و حتی به قیامت می رسد.

استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: گریه بر سید الشهدا (ع) اختصاص به ما و بعد از شهادت حضرت اختصاص ندارد بلکه از ابتدای عالم تا انتهای آن، همه عالم بر شهادت امام حسین (ع) می گریند.

میرباقری تصریح کرد: حضرت ذکریا (ع) وقتی روضه امام حسین (ع) را شنید به حدی منقلب شد که به درگاه خداوند دعا کرد که خدایا فرزندی به من بده که مانند ازخوبان روزگار شود و سپس مانند حسین (ع) شهید شود تا مصیبت پیامبر (ص) را در شهادت حسین (ع) درک کنم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، خاطرنشان کرد: در نقل است حضرت ابراهیم خلیل (ع) وقتی کیفیت شهادت سید الشهدا (ع) را شنید، آن قدر متأثر شد که اگر اسماعیل (ع) را قربانی می کرد، آن قدر متأثر نمی شد. در این هنگام خداوند به وی خطاب کرد که ابراهیم (ع) حالا تو به اعظم مصیبت ها و بلاها رسیدی و در واقع اعظم بلاها متعلق به پیامبر اکرم (ص) است.

میرباقری افزود: رزق گریه کردن بر سید الشهدا (ع) ، از عاشورا بر عالم نازل شد و رزقی است که انبیاء هم از آن رزق آگاه هستند و این گریه بر سیدالشهداء برای ایشان جزو فتوحات معنوی شده است. درهایی از از عالم معنا که بر انبیاء گشوده نمی شد، با گریه بر سید الشهداء بر ایشان گشوده شده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: درهای معنویت، محبت و معرفت از عاشورا بر سید الشهدا (ع) و از آنجا بر همه کائنات گشوده شده است و انبیا مهمان این رزق هستند و در این بلا و رزق گریه بر سیدالشهدا (ع) ، خداوند عطایی به انبیاء کرده است که به دیگران نکرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: مزد تحمل در بلای سیدالشهدا (ع) در ظهور امام زمان (عج) است. اما اینکه این ظهور چیست، باید مورد تفسیر واقع گردد. خود وجود امام زمان (عج) غیب است و ظهور حقیقت توحید و غیب در جهان، مزد عاشوراست.

میرباقری تصریح کرد: می گویند حضرت زهرا (س) وقتی وارد محشر می شوند، با روضیه سید الشهداء، طوفانی در محشر به پا می شود و محشر را جمع می کنند.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بلایی نیست مگر با گریه بر سیدالشهداء (ع) رفع شود و این از برکات بکاء بر سیدالشهدا است. حتی روایت هست که جمادات و نبادات می گریند و جهنم نیز می گرید و هر چه در آن است می گریند به غیر از سه دسته که آل ابوسفیان و آل عثمان از آن دسته اند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: حضرت امام رضا (ع) ۵ دستور درباره محرم داده اند که توجه به آن ها ضروری است. نخستین آن ها این است که وقتی اشکت بر سیدالشهداء (ع) جاری شد، هر گناهی کردی، آمرزیده می شود.

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) می فرمایند اگر می خواهی لذت عمل نیک را ببری، به زیارت امام حسین (ع) برو. دستور چهارم امام رضا (ع) این است که اگر می خواهی در غرفه ای از بهشت ساکن شوی، بر قتله امام حسین (ع) لعنت کن.

میرباقری افزود: چهارمین دستور امام رضا (ع) این است که اگر همیشه از امام حسین (ع) طلب کنی به فوز عظیم او برسی، ثواب آن حضرت را خواهی برد و پنجمین دستور این است که اگر دوست می داری که در بهشت به درجات ما برسی و بین ما و شما حائل نباشد، با خوشی ما خوش باش و با غصه ما، غصه دار باش و تلاش کن خودت را به ولایت ما برسانی.