به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی مظفری، نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در اولین نشست خبری کانون سردفتران ازدواج و طلاق اظهار داشت: با کارشناسی های متعدد به این نتیجه رسیدیم که اصلی ترین و ریشه ای ترین مشکل در باب خانواده، نداشتن یک متولی خاص برای نهاد خانواده است؛ علی رغم اینکه همه رسیدگی به مسائل خانواده را مهم می دانند ولی موضوعات کارشناسی دقیق بر روی مسائل خانواده صورت نگرفته است. در واقع اگر مانند وزارتخانه متولی داشته باشد می توان به خوبی مشکلات را رسیدگی کرد.
وی ادامه داد: با نمایندگان مجلس صحبت کرده ایم و به طور رسمی پیشنهاد داده ایم که نام وزارت ورزش و جوانان را به وزارت ورزش و خانواده تغییر دهند تا این وزارت به طور خاص به مسائل خانواده رسیدگی کند. همچنین سریال های خانواده از سوی این نهاد بررسی و بعد پخش شود.


وی ادامه داد: نباید به موضوع خانواده به صورت کلیشه ای نگاه کرد، وگرنه موضوع ازدواج و طلاق حل نمی شود؛ هنوز جوانان الگوی مناسبی نداشته و برای آنها الگوی مناسبی را معرفی نکرده ایم؛ از الگوی جهیزیه تا مسائل بزرگتر که باید جوانان الگویی مناسب داشته باشند.


مظفری با بیان اینکه فرهنگ سازی خانواده باید در جامعه صورت گیرد، افزود: تقصیر از ماست که فرهنگ خانواده را نهادینه نکرده ایم نه جوانان، وقتی موضوع رشته حققو خانواده در دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد همه دانشگاه ها این موضوع را الگو قرار دادند که این نشان از تغییر فرهنگ است بنابراین باید موضوع خانواده به صورت نهادینه در جامعه صورت گیرد.


وی ادامه داد: خانواده تشکیل شده است از هرم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی که طلاق در جوانان ناشی از تغییر فرهنگ و دیدگاه در جوانان است. چرا که آنها نگاهشان به ازدواج تغییر کرده است. وقتی ما می دانیم ماهواره بنیان خانواده را سست می کند چرا به طور جدی جلوی آن را نمی گیریم، بنابراین نباید تمام مشکلات را بر دوش خانواده گذاشت. چرا که فرهنگسازی باید از سوی مسئولان صورت گیرد.
نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه برنامه خانواده از سوی صداوسیما مانند برنامه ۹۰ برای جوانان باید جذاب باشد، اظهار داشت: مشکل اصلی جوانان فاصله آنها با والدین است که باید این موضوع حل شود؛ در کشورهای غربی دختر و پسر ۶ ماه با هم زندگی می کنند و بعد تشکیل خانواده می دهند که این موضوع در کشور ایران با اعتقادات ما همخوانی ندارد ولی می توانیم ۶ ماه زیر نظر والدین دختر و پسر بایکدیگر در ارتباط باشند و بعد با یکدیگر ازدواج کنند.


مظفری ادامه داد: فرهنگ صحیح اسلامی و ایرانی ما باید توسط ارگانی به روز شود که قطعا جوانان نیز استقبال می کنند. همچنین فرهنگ موضوع ازدواج و طلاق نیز باید به روزرسانی شود.
وی با بیان اینکه ما هیچ وقت نحوه رفتار با جنس مخالف را به جوانان آموزش ندادیم، گفت: متاسفانه تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به خانواده لطمه وارد کرد که ما باید فرهنگسازی در زمینه نحوه رفتار با جنس مخالف را به جوانان آموزش دهیم نه اینکه اقدام به جداسازی آنها کنیم.


نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه ۹۲ درصد طلاق در ۸ سال اول زندگی است، اظهار داشت: فرهنگ مختلف و نحوه رفتار و عدم شناخت کافی از سوی زوجین از مواردی است که باعث طلاق در اوایل زندگی شده است که خانواده در دین و رسوم ما به صورت مبنایی است ولی هیچ نهاد خاصی متولی آن نیست.
وی ادامه داد: همچنین ما در وزارتخانه ها معاونتی تحت عنوان خانواده نداریم که این خود مشکل بزرگی است؛ عامل اصلی طلاق را روانشناسان می دانیم چرا که برخی از آنها در اولین مراجعه سریعاً زوجین را به طلاق ترغیب می کنند که این موضوع باید مورد توجه همه قرار گیرد.


مظفری بیان کرد: سند ازدواج پر شده است از ثبت شرایط ازدواج و طلاق، چرا نباید حکایتی از موضوعات خانواده در آن درج شود. همچنین چرا با وجود کتابهای مناسبی که در خصوص روابط زن و مرد داریم کسی به آن مراجعه نمی کند در واقع این مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و راهکاری برای حل آن اندیشید.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ خانواده را غنی کنیم و این موضوع ربطی به انرژی هسته ای ندارد که در حال حاضر رسیدگی به مشکلات خانواده در جامعه کمتر از موضوع انرژی هسته ای اهمیت دارد.


نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق افزود: ما نرم افزار جامعی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ارسال آمار ازدواج و طلاق داریم که دلایل طلاق نیز در آن درج می شود که در ۶ ماهه اول امسال ۸۰ درصد دلایل طلاق به دلیل نبودن تناسب بین دختر و پسر و خانواده های آنهاست. همچنین موضوع دیندار نبودن زوجین از مشکلاتی است که باعث طلاق می شود؛ عدم شناخت کافی و حتی نسبی نسبت به یکدیگر از موارد بروز طلاق است.


مظفری اظهار داشت: داوری ها در دادگاه ها مناسب نیست چرا که به طور سطحی به مشکلات نگاه و داوری می کنند. ۶۶ درصد از مردم بعد از ازدواج به دنبال آشنایی با روابط زناشویی هستند.
نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه به روز شدن والدین امر مهمی است، گفت: در سال های گذشته موضوع طلاق در خانواده انگ بود ولی اکنون این موضوع را با افتخار مطرح می کنند که این امر نگران کننده است.


مظفری افزود: ما آمار دقیقی از ثبت ازدواج موقت نداریم، چرا که در چند دوره قبل گفته شده بود که این امر نیازی به ثبت ندارد و سوءاستفاده هایی را به همراه داشت و اکنون بسیاری از افراد بدون ثبت این امر را انجام می دهند؛ آمار ازدواج موقت در هر منطقه متفاوت است و بسیاری از اوقات این ازدواج ثبت نمی شود و ما نمی توانیم آماری از آن ارائه دهیم ولی به طور کلی از ۱۰ مراجعه ۲ ازدواج موقت ثبت می شود.


وی گفت: از اول امسال تا شهریورماه در کل ایران ۳۹۰ هزار و ۱۰۹ ازدواج ثبت شده است که ۳۳ هزار و ۶۲۶ ازدواج مربوط به شهروندان شهری و ۵۳ هزار مربوط به افراد روستایی بوده است. همچنین ۷۰ هزار و ۳۲۳ طلاق در کل ایران از اول امسال تا شهریورماه ثبت شده است که ۶۵ هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به افراد شهری و ۴ هزار و ۷۰۰ مورد آن مربوط به افراد روستایی است.


نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اظهار داشت: در کل کشور در هر یک ساعت ۲ طلاق ثبت می شود، همچنین ما شاهد افزایش ۱۶ درصدی طلاق و ۴ درصدی ازدواج هستیم که این موضوع مربوط به ۶ ماهه امسال است که بیشترین طلاق در تهران، فارس، اصفهان و کمترین طلاق در کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان است.


وی با بیان اینکه چرا نباید پلیس خانوادگی داشته باشیم، افزود: امر ازدواج منجر به آرامش است ولی متاسفانه جوانان به این شکل به ازدواج نگاه نمی کنند؛ تمام مشکلات مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق به مجلس بازمی گردد و اینکه تفاوت چشمگیری بین دفاتر اسناد و رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق وجود دارد چرا که امتیاز دفاتر اسناد و رسمی نسبت به دفاتر ازدواج و طلاق بیشتر است، دفاتر اسناد و رسمی در درجه یک درآمد قرار دارند، ولی دفاتر ازدواج و طلاق در درجه آخر درآمد هستند. همچنین دفاتر اسناد رسمی بیمه و بازنشستگی و ازکارافتادگی و امتیازهای دیگر دارند که دفاتر ازدواج و طلاق از این موضوع بی بهره اند.


مظفری با بیان اینکه هر دفترخانه در استان تهران ۱۴ واقعه ازدواج و طلاق را در ماه ثبت می کند، اظهار داشت: در حال حاضر تعرفه دفاتر ازدواج و طلاق ۱۱۰ هزار تومان است که این امر با واقعیت منطبق نیست؛ دفاتر ازدواج و طلاق یک شغل محسوب نمی شود و معمولا صاحبان آن مشغول به شغل های دیگر هستند و سردفتران مغفول تر از بیکاران هستند.
وی ادامه داد: دفاتر ازدواج و طلاق در کل ایران ۳ هزار و ۱۰۷ دفتر است که ۵۶۰ دفترخانه در استان تهران وجود دارد. همچنین بیشترین تخلف سردفتران مربوط به سردفترانی است که دفاتر خود با کسان دیگر داده تا اداره کنند.
وی ادامه داد: برخی عاقدان گواهی ازدواج موقت می دهند که درآمدشان بیشتر از سردفتران است که این کار غیرقانونی است، ما دفترخانه ای داریم که در ماه ۲۰۰ طلاق ثبت می کند که این امر بسیار نگران کننده است.