به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام چمانی با اذعان به ایجاد رفتارهای خرافی و به انحراف کشیده شدن مراسم عزاداری در قالب ایجاد چنین هیات هایی گفت: اسامی، عناوین و فعالیت هیات های مذهبی باید دارای چارچوب مشخصی باشد که برای آنها تدوین شده است.

وی با بیان اینکه برخی هیئات مذهبی بویژه در ایام خاصی همچون محرم و صفر و علی الخصوص در دهه محرم به فعالیت می پردازند که رصد آنها با توجه به گستردگی مراسم در این ایام کار بسیار مشکلی است، افزود: شورای هیات های مذهبی در تمامی شهرستان های استان تشکیل شده و روند فعالیت هیات ها را نظارت و امور مربوط به آنها را پیگیری می کند.

وی بر لزوم برخورد با چنین هیات هایی که مورد تایید سازمان تبلیغات نیستند و رفتارهای خرافی را در جامعه دامن می زنند، تاکید کرد و گفت: نهادهای فرهنگی نیز باید با ورود به این حوزه از لطماتی که این هیات ها از بعد فرهنگی به جایگاه سیدالشهدا (ع) وارد می کنند، جلوگیری کنند.

وی برخورد با اینگونه هیئات را عاملی برای جلوگیری از ورود دیگرانی که قصد لطمه زدن به فرهنگ عاشورا را دارند، دانست و افزود: البته در برخی موارد ناآگاهی باعث چنین اقداماتی می شود که باید با افزایش آگاهی و معرفت مردم نسبت به قیام عاشورا و جایگاه امام حسین (ع) نسبت به برچیده شدن چنین هیات هایی اقدام کرد.

وی اضافه کرد: سطح گسترده ای از فعالیت های مردمی در حوزه مذهبی وجود دارد که ناشی از علاقه مندی مردم به ائمه اطهار (ع) است و در برخی موارد مردم مسیر را به اشتباه رفته و ندانسته در جایگاهی قرار می گیرند که در مسیر خلاف جهت حرکت کرده و این مشکل در ایام محرم و صفر بیشتر از هر زمان دیگر نمود پیدا می کند.

وی با اشاره به فعالیت های مذهبی مردم در این ایام که حتی به خانه ها نیز کشیده می شود، گفت: این سطح از فعالیت باعث می شود ما نتوانیم تمامی اقدامات را رصد کنیم و چنین مشکلاتی ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه از فعالیت چنین هیاتی بی خبر بودم، بر پیگیری این مورد تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۱۰۰ هیات ثبت شده در استان مرکزی فعالیت می کنند که نظارت بر این تعداد در ماه محرم سخت است چه برسد به هیات هایی که بدون مجوز فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه شورای هیات های مذهبی یک نهاد مردمی است که سرکشی به هیات ها ثبت شده و آسیب شناسی و نظارت بر عملکرد آنها را پیگیری می کند، خواستار پیوستن هیات های جدید به این شورا، ثبت هیات و دریافت کد و مجوز فعالیت توسط مسوولان هیات های جدید شد و گفت: شورای هیات های شهرستان ها قبل از فرا رسیدن ایام محرم جلسات توجیهی ویژه ای برای هیات های ثبت شده و فعالان این بخش اعم از روحانیون، مداحان، مبلغان و مبلغات برگزار کرده و در بخش عمده ای از این جلسات به افزایش محتوای عزاداری ها پرداخته می شود.

وی شناساندن برخی بدعت ها و خرافات رایج در عزاداری ها جهت جلوگیری از بروز آنها در مراسم مذهبی این ایام و جلوگیری از آسیب پذیری هیات ها را از جمله اقدامات این جلسات توجیهی عنوان کرد و گفت: رویکرد ما سخنرانی محور بودن جلسات هیات ها برای استفاده هرچه بیشتر شرکت کنندگان در مراسم است.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به جز این مورد، مورد دیگری از فعالیت چنین هیات هایی در سطح استان گزارش نشده است، از انجام بررسی های لازم جهت شناسایی این هیات و بررسی سریع مورد خبر داد.