به گزارش پارس ، بهنام علوی مقدم در گفت وگو با تسنیم، درخصوص تغییر کتاب ها و روش های تدریس زبان در مدارس اظهار داشت: در رابطه با اینکه چرا دانش آموزان بعد از ۷ سال آموزش زبان در مدرسه نمی توانند یک مکالمه کوتاه مدت داشته باشند مسائل مختلفی دخیل هستند که یکی از مهم ترین علت ها این است که کتاب های فعلی هدفشان تقویت مهارت خواندن است.

وی افزود: یکی از دلایلی که کتاب های فعلی سطح مکالمه دانش آموزان را تقویت نمی کند این است که هدف این کتابها متفاوت است؛ کتب زبان سال ها تغییری نکرده بودند و هدفشان این بود که دانش آموز را برای ورود به دانشگاه و خواندن متون عمومی و تخصصی آماده کنند. اما بنده معتقدم کتاب های فعلی مهارت خواندن را در دانش آموزان تقویت می کند بنابراین طبیعی است که یک دانش آموز پس از گذشت ۷ سال از دوران تحصیلش و در هنگام فارغ التحصیلی نتواند به خوبی مکالمه کند اما این دانش آموز در مهارت خواندن توانمند است.

مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتاب های درسی گفت: ما یک برنامه درسی قصد شده و یک برنامه درسی کسب شده داریم، برنامه درسی قصد شده هدف مولفان و برنامه ریزان درسی است اما آیا عوامل اجرایی، ساعت و امکانات آموزشی مخاطبان را به سمت این اهداف سوق می دهد؟ ما ادعا می کنیم که اگر تمام عوامل دست به دست هم دهند بعد از ۶ سال دانش آموزان می توانند در حدی که مورد نظر برنامه درسی ملی است به زبان انگلیسی صحبت کنند و تحقق این موضوع مستلزم این است که مدیران، دبیران و هر نهادی که در این زمینه دست اندرکار است وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

علوی مقدم بیان کرد: یکی از حوزه های یازده گانه برنامه درسی ملی حوزه زبان های خارجی است و این موضوع فقط مختص به زبان انگلیسی نیست چرا که زبان هایی که مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش است و آنها را به تصویب رسانده مانند آلمانی و فرانسه می تواند در مدارس مورد یادگیری قرار بگیرد، در این حوزه و در پایان دوره انتظار می رود دانش آموزان بتوانند مقاله های انگلیسی را در حد متوسط خوانده یک مقاله کوتاه بنویسند و در ارتباطات یعنی صحبت کردن و گوش کردن در رفع نیاز توانمند باشند. در برنامه درسی ملی اهمیت به سزایی به بحث زبان شده است که تا به حال شاهد چنین توجه ا ی نبوده ایم.

وی با اشاره به اینکه در پایه هفتم شاهد تالیف بسته آموزشی زبان هستیم، عنوان کرد: این روند برای پایه های دیگر نیز ادامه می یابد و سال به سال کتابهای درسی زبان پایه های مختلف تغییر خواهد کرد. در کتاب زبان پایه هفتم در ابتدای هر درس یک مکالمه هفت تا هشت خطی داریم و بسته به نوع رفتار معلم با این مکالمه تاثیر مثبت و منفی به ما بازخورد داده می شود باید بگویم این مکالمه برای این است که معلم دو تا سه بار دانش آموزان را در کلاس درس در معرض زبان انگلیسی قراردهد و هیچ کار دیگری از جمله ترجمه کردن یا نوشتن زیر عبارت را نباید انجام دهند.

مدیر گروه زبان های خارجی دفتر تالیف کتاب های درسی اضافه کرد: یکی از روش ها این است که الفبا را در ابتدای سال تحصیلی آموزش دهیم که رویکرد قبلی این کار را انجام می داد اما این موضوع دانش آموز را در خواندن دچار مشکل می کرد اما در رویکرد جدید که ارتباطی است الفبا را از طریق مکالمه و محیط واقعی آموزش می دهیم. یعنی از داخل کلمه حروف را به دانش آموز و از طریق شنیدن آن را آموزش می دهیم.