به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منتقدین بخش سینما در دو روزنامه گاردین و" آبزرور" در گزارشی اقدام به معرفی ۱۰ اثر برتر تاریخ سینما در ژانر جنگ کرده اند که به عقیده آنها، به بهترین شکل ممکن این پدیده ناخوشایند را به تصویر کشیده اند.

در مکان دهم برترین آثار سینمای جنگی، فیلم اکشن - جاسوسی و جنگی « قلعه عقاب ها» محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی « برایان هاتون» و بازی به یادماندنی « کلینت ایستوود» و « ریچارد برتون» قرار دارد. فیلم از روی کتابی به همین نام به قلم « آلیستر مک لین» ساخته شده که هم فیلم و هم کتاب به موفقیت تجاری قابل توجهی دست پیدا کردند. داستان فیلم درباره اعزام یک تیم خبره کماندوهای انگلیسی و آمریکایی متفقین به اشلوس آدلر، قلعه نفوذناپذیر ژرمن ها در رشته کوه آلپ در جنوب باواریا برای نجات ژنرال آمریکایی و یکی از طراحان حمله نرماندی، « جرج کارنابی» است.  

« رم، شهر بی دفاع» شاهکار سینمایی « روبرتو روسلینی» که فیلمنامه آن را با مشارکت « فدریکو فلینی» ، کارگردن صاحب نام ایتالیایی نوشت در مکان نهم دیده می شود. در این درام جنگی بازیگرانی چون « آلدو فابریتزی» ، « آنا مانیانی» و « مارچلو پالی یرو» ایفای نقش کرده اند. داستان فیلم در شهر رم، در طول اشغال نازی ها به سال ۱۹۴۴ اتفاق می افتد. در این فیلم آلمان ها به دنبال دستگیری" جورجیو مانفردی" ، از رهبران نهضت مقاومت هستند و برای دستگیری وی به آپارتمان او می روند، اما وی از مسیر پشت بام می گریزد و نزد دوستش فرانچسکو که یک روزنامه نگار است می رود. نازی ها برای دستگیری پارتیزان ها به محل می آیند و فرانچسکو را دستگیر می کنند و نامزدش را می کشند. مانفردی از مهلکه فرار می کند و با گروهی موفق به آزاد کردن زندانیان از جمله فرانچسکو می شود، اما سرانجام مانفردی دستگیر می شود و زیر شکنجه می میرد. این فیلم چندین جایزه از جشنواره های مختلف از جمله جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۴۶ را گرفت و همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار نیز بوده است.  

معرفی 10 فیلم‌ برتر جنگی تاریخ سینما

  فیلم « توهم بزرگ» محصول ۱۹۳۷ سینمای فرانسه به کارگردانی « ژان رنوار» ، کارگردان مشهور اروپا در مکان بعدی این فهرست قرار داد. داستان این فیلم سیاه وسفید که بازیگرانی چون « اریک فون استروهایم» ، « ژان گابن» و « پی‏ یر فره‏ نه» در آن مقابل دوربین رفته اند در سال های اوج جنگ جهانی اول روی می دهد که زندانیانی از کشورهای مختلف متفق در یک بازداشتگاه آلمانی به اسارت درآمده اند. مشکلات طبقاتی که در فیلم مطرح می شود همان توهم های بزرگی است که شخصیت ها از رویاهای شان برای زنده ماندن و ادامه دادن دارند. این فیلم از معدود آثاری است که با زبان غیرانگلیسی نامزد اسکار بهترین فیلم شد.

فیلم « شکارچی گوزن» که با نام « رولت روسی» نیز شناخته می شود، ساخته سال ۱۹۷۸ میلادی به کارگردانی « مایکل چیمینو» است که پنج جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرده است. این فیلم مکان هفتم برترین فیلم های جنگی جهان را در گزارش نشریه گاردین به خود اختصاص داده است. « رابرت دنیرو» ، « جان کازال» ، « کریستوفر واگن» و « مریل استریپ» بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم درباره سه دوست است که از شهر کوچک کلرتون پنسیلوانیا عازم جنگ ویتنام می شوند. دو تن از آنها معلول می شوند و به وطن بازمی گردند، اما وقتی یکی از آنها برای یافتن دوست ناپدید شده خود دوباره به ویتنام می رود، او را در غالب یه بازیگر حرفه ای رولت روسی می یابد.  

مکان ششم فهرست دهگانه برترین فیلم های جنگی تاریخ سینما در اختیار « سه پادشاه» به کارگردانی و فیلمنامه ای از « دیوید اوراسل» است. این فیلم با بازیگرانی چون « جورج کلونی» ، « مارک والبرگ» ، « آیس کیوب» و « نورا دان» محصول ۱۹۹۹ آمریکا است و داستان آن درباره دو نظامی آمریکایی است که بعد از شکست عراق و بیرون راندن این کشور از کویت، نقشه ای از محل شمش های طلا در کویت که ارتش عراق به تاراج برده و مخفی کرده است، پیدا می کنند. سرگرد" آرپی گیتس" نیز با آنها همراه می شود و محل شمش ها را در دهکده ای می یابند. آنها قصد دارند مردم روستا را نیز همراه خود ببرند که مورد هدف حمله شیمیایی ارتش عراق قرار می گیرند. شورشیان در برابر سهمی از طلا و همراهی کردن آنها تا مرز ایران، جان سربازان آمریکایی را نجات می دهند. این فیلم با هزینه تولید ۷۵ میلیون دلار در گیشه به فروشی بالغ بر ۱۰۷ میلیون دلار دست یافت.  

فیلم جنگی « بیا و ببین» ساخته « الم کلیموف» یکی دیگر از موفق ترین فیلم های جنگی تاریخ سینما از نگاه گاردین محسوب می شود که در آن بازیگرانی چون « الکسی کرافچنکو» ، « اولگا میرونووا» ، « لیوبومیراس لوتسیا» ایفای نقش می کنند. داستان فیلم در بلاروس، نزدیک مرز لهستان سال ۱۹۴۳ روی می دهد که پسر نوجوانی به نام « فلوریا» تفنگی را از زیر خاک بیرون می آورد تا به پارتیزان هایی که به رهبری « کوساچ» ، در جنگل مخفی شده اند، بپیوندد.

معرفی 10 فیلم‌ برتر جنگی تاریخ سینما

چهارمین فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدین گاردین فیلم « ران» (هجوم) ساخته « آکی را کوروساوا» ، فیلمساز سرشناس ژاپنی است. این فیلم با بازی « تاتسویا ناکادی» درباره رابطه یک پادشاه و سه فرزندش است که از آن به عنوان یکی برترین آثار جنگی جهان از حیث زیبایی بصری یاد می شود. نبردهای صامت در میانه فیلم آنقدر زیباست که هر بیننده ای را مسحور می کند. این فیلم برنده جوایز بسیاری از جمله اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم خارجی جوایز بافتا شد.  

در رتبه سوم برترین فیلم های جنگی تاریخ سینما، « خط باریک سرخ» محصول ۱۹۹۸ ساخته کارگردان کم کار اما چیره دست سینما « ترنس مالیک» قرار دارد که تقریبا همزمان با فیلم « نجات سرباز رایان» استیون اسپیلبرگ به سینماها آمد، اما رویکردی کاملا متفاوت به جنگ دارد. این فیلم ۱۸۰ دقیقه ای با نقش آفرینی « شون پن» ، « یدری ین برودی» ، « جیمز کاویزل» ، « بن چاپلین» ، « جرج کلونی» ، « جان تراولتا» و « جان کوساک» هرگز بیننده را خسته نمی کند و بیانه ای کوبنده علیه جنگ با لحنی شاعرانه و ضدخشونت دارد. فیلم برداری پرتحرک و تجسم زیبای رنگ های طبیعت در تضاد با خشونت جنگ است و صحنه های نبرد بسیار واقع گرا، هولناک و تأثیرگذار هستند. این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار شد و در جشنواره برلین شیر طلای بهترین فیلم را کسب کرد.  

دومین فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه گاردین، « راه های افتخار» ساخته « استنلی کوبریک» ، کارگران صاحب نام سینمای جهان است. این فیلم محصول سال ۱۹۵۷ فرانسه است که نمایش آن بدلیل ترسیم چهره منفی از ارتش فرانسه، در این کشور ممنوع شد. در اسپانیا نیز بخاطر نگرش ضد نظامی اش از سوی ژنرال فرانکو ممنوع اعلام شد و در سال ۱۹۸۶ در حالیکه ۱۱ سال از مرگ فرانکو می گذشت اکران شد. در آلمان بخاطر حفظ روابط با فرانسه به مدت دو سال از نمایش فیلم جلوگیری به عمل آمد. در این فیلم در زمان جنگ جهانی اول ارتش فرانسه در یک حمله غیرممکن سعی می کند تا کمی از خاک تصرف شده توسط دشمن را بازپس گیرد که شکست می خورد. بنابراین ارتش برای جلوگیری از انتقادها سه سرباز را به علت عقب نشینی در هنگام حمله و سرپیچی از دستورات به پای میز محاکمه می کشاند. در این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته « همفری کوب» ساخته شده، « کرک داگلاس» در نقش اصلی ایفای نقش می کند.  

« اینک آخرالزمان» ساخته « فرانسیس فورد کاپولا» در صدر برترین آثار جنگی سینمای جهان قرار گرفته است. این فیلم که برداشتی آزاد از رمان « قلب تاریکی» ، نوشته « جوزف کونراد» است، برنده دو جایزه اسکار و نامزد پنج جایزه دیگر اسکار شد. داستان این فیلم که « مارلون براندو» ، « مارتین شین» و « رابرت دووال» در آن ایفای نقش می کنند، در میانه جنگ ویتنام روی می دهد که ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملا محرمانه از ستاد مشترک ارتش آمریکا به دنبال یافتن و کشتن سرهنگ کورتز (مارلون براندو) متمرد است که در جنگل های ویتنام پناه گرفته است.