به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی جعفریان در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برای انتخاب رئیس دانشکده دندانپزشکی دردسر بزرگی برای ما ایجاد شد البته لذت بخش بود چون مسلما باید استارت اصلاحات مورد نظرمان را در آینده از جایی شروع می کردیم.


وی با انتقاد از روش انتخاب رؤسای دانشکده ها در گذشته افزود: در هیچ جای دنیا اینگونه رؤسای دانشکده ها را انتخاب نمی کنند بلکه بر اساس مؤلفه های خاصی این انتخاب ها صورت می پذیرد. به هر حال مدیر گروهی که مسئولیت نداشته باشد قطعا نمی تواند به خوبی نیز مدیریت کند. البته نمی گوییم که انتخاب یک رئیس دانشکده باعث می شود که همه با وی موافق باشند.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به چگونگی پذیرش دانشجو در مقاطع پزشکی و دندانپزشکی گفت: بنده به عنوان مسئول دانشگاه علوم پزشکی هیچ نقشی در تعداد پذیرش ها ندارم و این موارد مربوط به سازمان سنجش و وزارت بهداشت می شود البته ما چانه زنی های خود را انجام می دهیم اما شاهد آن بودیم که در برخی موارد به نتیجه نرسیده ایم و نتوانسته ایم مسئولان را متقاعد کنیم که مثلا تعداد دانشجویان دانشکده پزشکی در حال انفجار است که همین مشکل را در بخش رزیدنت ها نیز داشته ایم.


جعفریان اظهار داشت: در حال حاضر دانشکده دندانپزشکی تهران آن جایگاه واقعی خود را ندارد. البته پتانسیل بسیار خوبی دارد و با وجود شرایط فیزیکی مناسب و اعضای هیئت علمی باید با یک برنامه ریزی مناسب به جایگاه واقعی خود برسد. همینک ۶ درصد دانشجویان و ۸ تا ۹ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مختص دانشکده دندانپزشکی است که دارای ۸۰۰ دانشجو دندانپزشکی می باشد.
وی ادامه داد: رتبه" برد" دانشکده دندانپزشکی تهران وضعیت خوبی ندارد و باید مشکلات آن برطرف شود. در زمینه پذیرش دانشجو با وزیر بهداشت و معاون آموزشی وزارتخانه صحبت هایی کرده ایم و آنها نیز معتقدند در زمینه پذیرش دانشجو باید حساسیت های لازم به کار گرفته شود.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما باید به کیفیت در آموزش و خدمات توجه کنیم. البته رشد کمی بد نیست ولی باید کیفیت را نیز ارتقا دهیم و این مسئله در پژوهش ها بیشتر باید نمود پیدا کند.
جعفریان با اشاره به ۴/۵ تا ۵ درصد بودجه دانشگاه علوم پزشکی تهران که مختص دانشکده دندانپزشکی است، گفت: ۲ درصد مقالات دانشگاه نیز مربوط به دانشکده دندانپزشکی است.


وی با تشکر از زحمات دکتر فاضل رئیس سابق دانشکده دندانپزشکی تهران بیان داشت: آقای فاضل از اول انقلاب برای دانشکده دندانپزشکی تهران تلاش کرده و این مسئله مایه مباهات است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مسئله اصلاح کار کارشناسی سرانه هزینه دانشجوی دندانپزشکی نیز کار بسیار خوبی است و باید صورت پذیرد تا معلوم شود که امروز و در حاضر هزینه سرانه هر دانشجو دندانپزشکی ۳ برابر هزینه های کنونی است. عدد آن را باید در بیاوریم و به مسئولان منتقل کنیم و هر چقدر هم توانستیم بستر تامین این هزینه ها را محیا کنیم.


جعفریان به مقوله خدمات درمانی دانشکده دندانپزشکی تهران نیز اشاره کرد و افزود: مسئله تعیین مرکز آموزشی و درمانی این دانشکده نیز باید کارشناسی شود و باید بتوانیم با برنامه ریزی های لازم برای بالا بردن رتبه این دانشکده و همچنین کسب درآمد و پذیرش دانشجوی خارجی نیز افزایش دهیم.
وی ادامه داد: بنده با فعالیت پژوهشی مراکز تحقیقاتی مستقل از دانشکده ها موافق نیستم چون به هیچ عنوان مناسب نیست. چون مراکز تحقیقاتی مستقل از دانشکده ها اقدام کنند زیرا نه مراکز تحقیقاتی رشد آنچنانی خواهند داشت و نه دانشکده ها از این تحقیقات می توانند استفاده کنند.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر رعایت اعتدال برای حل مشکلات حوزه دندانپزشکی بیان داشت: سالها مشکلات دندانپزشکی را نمی توان ۲ روزه برطرف کرد یا مثلا اگر امروز عنوان کنیم تا چند وقت دیگر دانشگاه علوم پزشکی تهران جزو ۵ دانشگاه برتر جهان می شود حرف ناصحیحی است بلکه باید با یک برنامه ریزی ۱۰ ساله برای ارتقای جایگاه بین المللی این دانشگاه گام برداریم که می طلبد با صبر و تعیین یک زمان معقول و همینطور رعایت احترام به دیگران که همیشه سرلوحه این دانشگاه بوده است پیش رویم.


*انتقاد از عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی


جعفریان در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه پوشش های بیمه ای خدمات درمانی دندانپزشکی اظهار داشت: متاسفانه هزینه های دندانپزشکی در تمام دنیا گران است و دانشکده های دندانپزشکی محرک فعالیت های دندانپزشکی به حساب می آیند.


وی افزود: خدمات درمانی دندانپزشکی در دانشکده ها زیر نظر اساتید با پایین ترین قیمت ها صورت می پذیرد اما متاسفانه پوشش مناسب بیمه ندارد و بیمه های خصوصی بیشتر پوشش می دهند، در مجموع هزینه های دندانپزشکی بسیار زیاد است و بیمه ها فقط کشیدن دندان را پوشش می دهند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ظرفیت های خوبی در دانشکده دندانپزشکی تهران وجود دارد و صحبت هایی نیز در وزارت بهداشت برای ارتقای پوشش بیمه ای خدمات درمانی دندانپزشکی شده است ولی در حال حاضر فقط خدمات اورژانسی دندانپزشکی مانند کشیدن دندان را بیمه ها پوشش می دهند.
جعفریان در پاسخ به این پرسش که چرا دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه اداری دانشکده دندانپزشکی تهران را جزو مراکز درمانی تعریف نمی کند، بیان کرد: بیمارستان ها همیشه به عنوان مراکز درمانی تعریف می شوند و دانشکده ها نیز با عنوان مراکز آموزشی محاسبه می شوند و کارهای درمانی آنان زیاد دیده نمی شود بنابراین برای حل این مشکل باید ساز و کارهای آن اصلاح شود.