به گزارش پارس به نقل از مهر، یازدهمین همایش سوختگان وصل بعد از ظهر روز دوشنبه ۶ آبان با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام کلانتری نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران، مهندس مهدی چمران عضو شورای شهر تهران و علی معلم رئیس فرهنگستان هنر در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این برنامه گفت: شهدای جنگ در عصری آمدند که اسلام نیاز به تقویت داشت؛ در عصری که ما با شهیدان آشنا نبودیم. شما مادران شهید ما را به این مفاهیم آشنا کردید. فرزندان شما، شهیدانی هستند که شهادتشان تاکید بر عدالت داشت و گواهی بر کرامت انسان دادند. آن ها به همه ما آموختند در این دنیا، جز خدا کس دیگری حاکم نیست و حاکمیت هیچ کس را جز خدا نپذیریم. شهدا چنین مفهومی را برای ما به ارمغان آوردند که اگر در گذشته گفتگویی با خدا می کردیم، در سایه ترس از مرگ بود و نشان دادند لازم نیست فقط به این خاطر با خدا حرف بزنیم. چون خودشان مرگ را در آغوش گرفتند.

وی افزود: شهدا تفاوت میان دین داری تاجرمابانه را با یک زندگی و دینداری مجاهدانه نشان دادند و شما مادران و پدران شهدا هم این را به ما آموختید که هستی، در مادیات خلاصه نمی شود. جهان اگر جهان است، به این دلیل است که در ساحت الهی است. هر کسی که فرهنگ جهاد و شهادت را درک کرده باشد، بدون شک تحت تاثیر یک ندای ایمانی قرار گرفته است و هر کس هم که این ندا را شنید، روحیه ظلم ستیزی در او بیدار شد و در مقابل ظلم ایستادگی کرد.

شهردار تهران گفت: بدون شک، در این عصر، جهاد و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس ریشه در نهضت امام حسین، فرهنگ عاشورا و اهل بیت دارد. ما این فرهنگ را این گونه درک کردیم که در فرهنگ غدیر و محرم، جز اقامه قسط و عدل و جز امر به معروف و نهی از منکر، چیزی و جود ندارد. هر چقدر هم که در فلسفه نهضت امام حسین (ع) صحبت کنیم، اما از فسط و عدل و ظلم ستیزی آن سخن نگوییم، سخنانمان ربطی به امام حسین (ع) نخواهد داشت.

قالیباف در ادامه گفت: فرزندان شما مادران شهدا به ما یاد دادند که زندگی حسینی، یعنی توکل توام با مجاهدت و وفاداری توام با شهادت طلبی و ذکر و یاد امام حسین (ع) توام با ظلم ستیزی. این فرهنگ بود که باعث شد امروز ملت ما، عزت خودشان را حفظ کنند و امنیت در این کشور برقرار باشد. ما همه دستاوردهای مادی و معنوی خود را مدیون شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت هستیم. امروز عده ای در دنیا فکر می کنند که در مرکز دنیا قرار داشته و بقیه در حاشیه هستند. این گروه فکر می کنند ملت ها باید از آن ها تبعیت کنند؛ درست مانند قبل از انقلاب که آمریکایی های جنایتکار چنین برخورد و رفتاری را با مردم ایران داشتند. امروز هنوز که هنوز است، می بینیم که چطور از منافقین حمایت می کنند. در زمان جنگ هم حمایت هایشان را از رژیم بعثی عراق شاهد بودیم. امروز هم که در امور کشورهای اسلامی منطقه، دخالت کرده و از گروه هایی طرفداری می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مادران شهدا باید بدانند و مطمئن باشند که این ملت و مردم هرگز کسانی را که چنین جنایت هایی را در حق ایران روا داشتند، از یاد نخواهند برد. امسال که روز ۱۳ آبان که روز آمریکاستیزی است، با اول محرم همزمان شده، امتحان دیگری در پیش داریم تا میزان حسینی و زینبی بودنمان مشخص شود. ملت ایران هرگز کینه انقلابی خودشان را به فراموشی نخواهند سپرد. من هم که یک مسئول هستم و دیروز با شهدا همسنگر بودم، باید در پی خلق حماسه باشم.

عضو شورای شهر تهران گفت: این مسائل منافاتی با گفتگو با آمریکا ندارد. با توجه به سخنان رهبر انقلاب، ما پشتیبان و حامی هیئت مذاکره دیپلماسی ایران هستیم و حتما ملت به طور یکپارچه از آن ها حمایت می کند ولی این به آن معنی نیست که ما کینه خودمان را از شیطان بزرگ فراموش کنیم؛ این وظیفه ماست نسبت به انقلاب، نظام و نسل های آینده. ما هرگز حاضر نیستیم روی عزت خود پا بگذاریم و آن را بفروشیم.

قالیباف در پایان سخنانش با اشاره به سختی های زندگی مادران شهدا گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم درد و رنج و بردباری مادران شهید را به درستی منعکس کنیم. اما سعی کنیم در شرایط امروز، این مادران را فراموش نکنیم.