به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ۲۸ مرداد ۹۲ بود که علی اصغر فانی بار دیگر به عنوان سرپرست در راس وزارت آموزش و پرورش حضور یافت، فانی پیش از این نیز در سال ۸۴ از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به مدت ۷۲ روز سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را عهده دار بود اما اینبار با دفعه قبل تفاوت دارد چرا که اینبار حسن روحانی فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده است.

فانی در دوران سرپرستی اش بر وزارت آموزش و پرورش برنامه های متفاوتی را در گفت وگوهایش با رسانه های جمعی اعلام کرد که شاید بتوان سازماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان و وزارت آموزش و پرورش را از جمله آنها عنوان کرد، به همین دلیل بود که تیم اقتصادی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد تا شاید بتواند پس از سال ها منابع درآمد جدیدی را برای وزارت آموزش و پرورش تعریف کرده و آن را از تکیه صرف به منابع دولتی رها کند.

فانی در این خصوص می گوید: بیش از ۹۸ درصد از اعتبار آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می شود، بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که آموزش و پرورش با این روشی که تاکنون اداره می شده است دیگر نمی تواند اداره شود و اتکای صرف به بودجه های دولتی نمی تواند راهگشا باشد، به همین دلیل تلاش داریم تا فضای جدیدی را در بخش اقتصاد آموزش و پرورش پیش بینی کنیم و در گام نخست فعالیت خود را با انتخاب یک مشاور اقتصادی آغاز کردیم که ممکن است در آینده به معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش تبدیل شود، مأموریتی که این بخش به عهده دارد این است که چگونه می توان منابع جدید برای آموزش و پرورش مستقل از منابع دولتی فراهم کرد و چگونه می توان در هزینه هایی که آموزش و پرورش تاکنون داشته است صرفه جویی کرد یا برخی از هزینه ها را به گونه ای هدایت کرد که کیفیت کار افزایش یابد. همچنین در دل این معاونت اقتصادی بحث رفاهی فرهنگیان مطرح می شود. همکاران ما در تیم اقتصادی در این خصوص بیش از ۴۰ جلسه داشته اند و به راه حل هایی دست یافته اند که بتوان از منابع موجود بهترین بهره برداری را کرد.

البته بنده قبل از اینکه این راه حل نهایی شود آنها را بیان نمی کنم ان شاءلله در اولین فرصت که به جمع بندی نهایی رسیدیم نتیجه را اعلام خواهیم کرد اما توجه داشته باشید که ما منابعی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان را در آموزش و پرورش داریم که می توان از این منبع در راستای رفاه همکاران در آموزش و پرورش استفاده کرد، گزارشی که تاکنون از تیم اقتصادی داشته ام این بود که می توان به راه حل هایی دست یافت تا از طریق آنها بخشی از تلاش های همکاران را جبران کنیم. البته بحث انگیزش معلمان صرفاً به بحث های معیشتی محدود نمی شود بلکه تکریم معلم، احترام به معلم و اینکه معلم در آموزش و پرورش احساس غرور و کرامت کند منجر به افزایش انگیزه می شود که این موضوعات جزو وظایف مدیریت آموزش و پرورش است و در این دو زمینه امیدواریم به دستاوردهای خوبی برسیم. بنده اعتقاد دارم مدیران در آموزش و پرورش باید میان کارکنان از محبوبیت برخوردار باشند و اگر به این نقطه برسیم معلمان به منزلت واقعی خود دست پیدا خواهند کرد.

در برنامه های پیشنهادی فانی به مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان برنامه کلان و بلندمدت نظام آموزش و پرورش معرفی شده است که سیاست های اجرایی نیز در محورهایی همچون ایجاد مفاهیم مشترک و عزم ملی برای همکاری هر چه بیشتر نهادهای قانونگذار و دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش.

تدوین نقشه راه مدون و یکپارچه و در برگیرنده همه برنامه های لازم برای تحقق زیرنظام» های سند تحول بنیادین؛ با تاکید بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی. توانمندسازی نیروی انساین و افزایش صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای و مهارتهای علمی و تخصصی معلمان. ظرفیت سازی نهادها در سطح مختلف؛ به منظور تقویت دانش فنی، ایجاد انگیزه و جلب مشارکت کلیه عوامل موثر، به ویژه نهاد خانواده. اجرای تدریجی؛ هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه ها؛ متناسب با اولویت و تامین زیرساخت های کلدی و فراهم آوردن بسترهای اجرایی مورد نیاز. توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش؛ در همه سطوح تصمیم گیری و تلاش برای ارتقای بهره وری منابع موجود و تامین منابع جدید. کاهش تمرکز و تفویض اختیار به ادارات کل استان ها، ادارات مناطق و مدارس؛ با تاکید بر تعیین و اجرای استانداردها و شاخص های مربوط (ملی و استانی) . نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه ها، فعالیت ها و نتایج آنها اعلام شده است.

فانی همواره به عنوان چهره ای شناخته شده در عرصه آموزش و پرورش یاد می شود که مبتکر طرح هایی همچون گروه های آموزشی، امتحانات هماهنگ، پژوهش سراهای دانش آموزی، مدارس شاهد و مدارس نمونه دولتی است که به اذعان خودش این طرح ها چون بر اساس کار کارشناسی طراحی شده است هم اکنون نیز ادامه دارد.

حال فانی پس از حدود یک و ماه و نیم حضور به عنوان سرپرست در راس وزارت آموزش و پرورش فردا برای گرفتن رای اعتماد در مقابل نمایندگان مجلس حاضر می شود و در فرصتی نیم ساعته باید از برنامه های ارائه شده خود به مجلس دفاع کند، باید منتظر ماند و دید که آیا فانی به عنوان چهره ای شناخته شده در عرصه آموزش و پرورش کشور می تواند رای اعتماد را از نمایندگان مجلس کسب کرده و به عنوان سکاندار کشتی پرتلاطم آموزش و پرورش را هدایت کند.