به گزارش پارس به نقل از مهر، سه عضو شورای شهر هم زمان با تشدید آلودگی هوا، ضمن هشدار در خصوص تاثیر این معضل بر سلامت مردم تهران، هر یک راهکارهایی را به منظور کاهش آلودگی هوا ارائه کردند.

مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که مشکل آلودگی هوا، معضلی است که مردم تهران با آن دست و پنجه نرم می¬ کنند، گفت: شورای شهر باید سپر دفاعی مردم بی دفاع تهران از جمله کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان در برابر معضل مرگ¬ آور آلودگی هوا باشد.


وی با اشاره به این که در حال حاضر انواع سرطان¬ ها و بیماری-های تنفسی به صورت مستقیم به بدن مردم تهران وارد می¬ شود، افزود: سپر شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن امکان¬ پذیر نیست چرا که با وجود حرف¬ های مسئولان که تبدیل به مثنوی هفتاد من کاغذ شده، مشکل هنوز ادامه دارد.


این عضو شورای شهر تهران، با بیان این که باید با زمان¬ بندی مشخص به سمت حل معضل آلودگی هوا حرکت کنیم، اضافه کرد: در این مسیر باید همه مسئولان و دولت گام بردارند و گام اول به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولان را لمس کنند و برای حل آن با دولت و شهرداری تهران همگام شوند.


طلایی با طرح این سوال که آیا مرگ سالانه صدها نفر از مردم تهران برای پایان دادن به این مشکل کافی نیست؟ افزود: سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود، ایران را جزو آلوده¬ ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار داده و متاسفانه در دولت قبل موضوع آلودگی هوا عرصه کشمکش¬ های سیاسی بود.


وی با استناد به آمارهای سازمان ثبت احوال گفت: از میان ۱۸ مورد دلایل مرگ و میر شهروندان تهران، بیماری¬ های قلبی و عروقی و تنفسی و سکته، بیشترین سهم را دارد که ارتباط معناداری با آلودگی هوا دارد و افزایش میزان آلاینده¬ ها موجب افزایش میزان مرگ و میر شده است.

حقانی: هوای پاک و سالم حق مسلم همه شهروندان است

نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن هشدار نسبت به نزدیکی زمستان و پدیده وارونگی دما یا اینورژن گفت: هر سال تهران در فصل سرما دچار مشکل بزرگی به نام وارونگی دما می¬ شود و این مشکل امسال هم گریبانگیر مردم بی ¬ دفاع تهران خواهد شد.
محمد حقانی با اشاره به این که افزایش غلظت آلاینده¬ ها در این ایام مشکلی بر انبوه مشکلات روزمره پایتخت خواهد افزود، اضافه کرد: افزون بر آلاینده¬ های شیمیایی حاصل از منابع متحرک مانند اتومبیل¬ ها، کامیون¬ ها و موتورسیکلت¬ ها و منابع غیر متحرک مانند صنایع دودزا و وسایل گرمازا نیز الودگی هوای تهران را تشدید می¬ کنند.


وی با بیان این که افزون بر همه این¬ ها، گرد و غبارهایی که منشاء اصلی آن¬ ها سوریه و عراق است و به صورت ریزگردهای معلق در هوا پیشروی می¬ نمایند، علاوه بر تهران ۲۱ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده، اظهار کرد: البته جدای از منشاء خارجی، توهم توسعه از طریق انجام اقداماتی همچون احداث سدهای بدون مطالعه و بر هم زدن اکوسیستم سازگار با طبیعت نیز مزید بر علت شده و ریزگردها را تشدید کرده است.


مهنس حقانی با تاکید بر این که ریزگردها در تهران به همراه هوای آلوده، محملی برای جابه¬ جایی سایر آلاینده¬ های گازی و شیمیایی و ورود آن¬ ها به دستگاه تنفسی و ریه¬ های مردم شده و سلامت آن¬ ها را به مخاطره انداخته، تصریح کرد: بهره¬ مند شدن از هوای پاک و سالم حق مسلم همه شهروندان است.
وی با ذکر این نکته که همان¬ طور که مردم باید به آب سالم دسترسی داشته باشند، باید از هوای سالم نیز برخوردار باشند، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل ناهنجاری¬ های زیست محیطی مردم تهران از هوای پاک و سالم که ابتدایی¬ ترین مطالبه حقوق شهروندی است، محروم مانده¬ اند.


حقانی عدم پیگیری جدی دستگاه¬ های اجرایی، تعدد دستگاه¬ های مسئول، فقدان مدیریت واحد شهری و تصمیم¬ گیری برای شهر تهران در کارخانجات خودروسازی را از جمله دلایل تشدید آلودگی هوا بر شمرد و گفت: این موارد و بسیاری موارد دیگر مردم تهران را بر آن داشته تا با تمهیدات فردی از جمله استفاده از ماسک در خارج از منزل و تهیه دستگاه¬ های تهویه هوا در داخل خانه برای مشکل آلودگی هوا چاره¬ اندیشی کنند.


وی با اشاره به این که مردم تهران به رسانه ملی چشم دوخته¬ اند تا به جای شنیدن خبرهایی از اقدامات موثر در بحث کاهش آلودگی هوا خبر تعطیلی شهر به خاطر آلودگی هوا را بشنوند، افزود: تعطیلی پایتخت ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد اما ظاهرا این اقدام تنها تصمیم برای کنترل وضعیت آلودگی هواست.
حقانی با بیان این که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در ۷ محور به عنوان برنامه¬ های راهبردی به شرط اجرای کارآمد می¬ تواند پاسخ¬ گوی همه مسائل مربوط به کاهش آلودگی هوای پایتخت باشد، اظهار کرد: مساله آلودگی هوای تهران با تبصره و ماده و برگزاری جلسه حل نخواهد شد و نیاز به همت والا و همکاری همه مسئولان دارد که البته در این میان مشارکت مردم نقش اصلی را بر عهده دارد.


وی با تاکید بر این که وارونگی دما پدیده¬ ای طبیعی و جوی است و راهکارهایی نظیر آب¬ پاشی، ایجاد باران مصنوعی و پاشیدن مواد روی زمین که ریشه علمی ندارند دردی از آلودگی هوا درمان نمی¬ کنند، تصریح کرد: تنها راه پیش رو برای حفظ سلامت مردم تهران، کاستن از منابع تولید آلایندگی است.
مهندس حقانی با ذکر این که از سال ۸۴ استانداردهای تولید خودرو در کشورمان ارتقای چندانی نداشته و توزیع سوخت استاندارد هم به طور کامل محقق نشده، اضافه کرد: حل مشکل آلودگی هوا موضوعی زمان¬ بر و هزینه¬ بر است و نمی¬ توان آن را یک ساله حل نمود، به ویژه آن که بسیاری از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا، خارج از اراده مدیریت شهری است.

آباد: دوره معاینه فنی خودروها از ۵ سال به ۲ سال برگردد

عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز با جدی دانستن موضوع آلودگی هوای تهران گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، تلفات آلودگی هوا به سالی ۴ هزار نفر رسیده و باید کار موثری انجام شود تا بتوان جان مردم تهران را نجات داد.
معصومه آباد به آسیب¬ های بنزن اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بنزن ماده¬ ای صد در صد سرطان¬ زاست اما مقدار آن در شهر تهران ۱۰ برابر میزان استاندارد است.
وی خواستار ارائه گزارشی در مورد وضعیت جایگزینی خودروهای فرسوده به خصوص تاکسی¬ ها از سوی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت شد و گفت: تعداد زیادی از تاکسی¬ های تهران فرسوده¬ اند اما برنامه¬ ای برای نوسازی آن¬ ها وجود ندارد.


آباد با تاکید بر این که رانندگان تاکسی به رغم نارضایتی از فرسودگی تاکسی¬ های خود، چاره¬ ای جز تحمل ندارند، خاطر نشان کرد: مشغول پیگیری موضوع برگشت دوره معاینه فنی خودروها از ۵ سال به ۲ سال با همکاری نمایندگان مجلس هستیم.